Absolut Nollpunkt, energi och tomrum

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
archaxe

Absolut Nollpunkt, energi och tomrum

Inläggav archaxe » 08 mar 2004 17:02

Rörelse är energi, likaså är materia energi. Allt är i princip energi, som det verkar. Det har forskarna sagt.

I teorin ska molekylerna avstanna om man fryser ner dem till -273.15°C. Vad händer med atomerna vid den temperaturen? Avstannar de också?
Elektronerna kretsar ju kring atomkärnan, som består av protoner och neutroner, så snabbt att de i princip bildar ett solitt skal, om jag förstått det rätt. Slutar elektronerna rotera kring kärnan vid -273.15°C? Om de inte gör det; varför inte? Om de gör det; håller sig de i den position de "ska", eller "kollapsar"/"imploderar" atomen? Vad finns mellan elektronerna och atomkärnan? Vakuum?

Om man lyckas frysa ner två väteatomer till -273.15°C, och elektronerna (1 i varje atom, om jag förstått det rätt) stannar i sin position; borde det inte vara möjligt att få dem att "passera igenom" varandra?

Nån som förstår vart jag vill komma, och kan besvara mina frågor?

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 08 mar 2004 18:09

Det är rörelse även vid absoluta nollpunkten.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 08 mar 2004 19:31

Hur kan det vara det?

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 08 mar 2004 19:36

Det är omöjligt att uppnå ett materiellt stadium av ingen värmeenergi. För det krävs det vakuum.

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 09 apr 2004 21:18

Elektronerna runt atomkärnan kan bara befinna sig i vissa bestämda energitillstånd. Det finns inget tillåtet energitillstånd som motsvarar att rörelseenergin är noll. Däremot finns ett lägsta tillåtet energitillstånd och när temperaturen går mot absoluta nollpunkten kommer alla elektroner placera sig i det lägsta energitillstånd de kan nå.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 apr 2004 12:26

Har man uppnått nollpunkten?

Och jag antar att detta bara är teorier man har gjort för att det ska stämma överens med vår bild av energi?
Eller någon som vet utifall man har bevisat detta och hur isånnafall?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 19 apr 2004 16:17

J R Auk skrev:Har man uppnått nollpunkten?

Och jag antar att detta bara är teorier man har gjort för att det ska stämma överens med vår bild av energi?
Eller någon som vet utifall man har bevisat detta och hur isånnafall?

Absoluta nollpunkten har man inte uppnått. I övrigt vet jag inte riktigt vad du är ute efter, eller ens vem du riktar dina frågor till? Förtydliga gärna.

erik
Kontakt:

Inläggav erik » 19 apr 2004 17:53

Som jag har uppfattat det stannar även elektronerna vid 0K jag vet dock inte om det stannar i sin position eller om något annat sker. Det jag funderat och frågat om är vad som sker inne i atomkärnan, det största problemet med den frågan är, vad jag tror att man inte vet hur det ser ut i en atomkärna. Vi vet inte ens om den atommodell vi syftar till är sann, strängteorin är något som växt på senaste tiden.

Anledningen till att man säger att allt står helt still vid 0K borde vara att denfinitionen av tempratur är den rörelse som sker inne i molekylerna. Om det således är 0K ska rörelsen vara 0. Men detta är enbart teori och har aldrig uppnåtts som Tore skrev.

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 19 apr 2004 21:38

erik skrev:Anledningen till att man säger att allt står helt still vid 0K borde vara att denfinitionen av tempratur är den rörelse som sker inne i molekylerna. Om det således är 0K ska rörelsen vara 0. Men detta är enbart teori och har aldrig uppnåtts som Tore skrev.

Det är inte riktigt så enkelt som att temperatur är ett mått på molekylernas rörelseenergi. Det stämmer bra för gaser vid "normala" temperaturer, men under andra förhållanden kan andra former av energi vara viktigare. Då man hör talas om extremt låga temperaturer som har framställts på laboratorier är det vanligen partiklarnas spin det handlar om.

Inte heller är det så att all rörelse avstannar vid absoluta nollpunkten. Enligt kvantmekaniken kan i själva verket aldrig en bunden partikels rörelseenergi vara noll. En elektron som är bunden till en atomkärna eller en atomkärna som ligger bunden i en kristallstruktur har alltså alltid en viss rörelseenergi.

erik
Kontakt:

Inläggav erik » 19 apr 2004 22:11

okej... det är alltid kul att lära sig nytt :D
antagligen så att min fysiklärare har undan hållit den informationen och än är jag inte tillräckligt kunnig för att hoppa på spin och kvantfysik.

tack tore :P

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 apr 2004 23:39

"I övrigt vet jag inte riktigt vad du är ute efter, eller ens vem du riktar dina frågor till? Förtydliga gärna."

Jag var ute efter lite av det vad Erik skrev i posten efter. Har man konkret bevisat ett samband mellan tempratur sänkning och rörelse energins minskning?

Har vi någon anledning att tro att 0K kan uppstå spontant, för som jag förstår krävs det väldigt stor mängd energi för att ens närma sig 0K. Kan det inte vara som med C, att energi åtgånget för att uppnå nämda tillstånd eskalerar ju närmare man kommer. Sen ser jag lite av evighet i 0K för om temperaturen är 0K så kan väl ingen strålning uppmätas eller partikel sönderfall uppstå? Det för tanken till evighet då låst energi är oändlig energi (förutsatt att det är ett slutet system).

"Vi vet inte ens om den atommodell vi syftar till är sann, strängteorin är något som växt på senaste tiden"

Jag har bara läst flyktigt om teorin men fick intrycket av att det syftade till att sammanbinda en partikel i rummet och tiden på ett 2 dimensionellt plan. Någon som är insatt i det?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 20 apr 2004 14:00

J R Auk skrev:Jag var ute efter lite av det vad Erik skrev i posten efter. Har man konkret bevisat ett samband mellan tempratur sänkning och rörelse energins minskning?

Det beror nog på vad du menar med ett konkret bevis. Man kan ju inte se luftens molekyler med blotta ögat så redan det att vi talar om dessa molekyler och deras rörelser blir ju en aning abstrakt.

J R Auk skrev:Har vi någon anledning att tro att 0K kan uppstå spontant, för som jag förstår krävs det väldigt stor mängd energi för att ens närma sig 0K. Kan det inte vara som med C, att energi åtgånget för att uppnå nämda tillstånd eskalerar ju närmare man kommer. Sen ser jag lite av evighet i 0K för om temperaturen är 0K så kan väl ingen strålning uppmätas eller partikel sönderfall uppstå? Det för tanken till evighet då låst energi är oändlig energi (förutsatt att det är ett slutet system).

Du kan jämföra med att försöka uppnå ett absolut vakuum. En behållare med en liter luft innehåller omkring 25.000.000.000.000.000.000.000 molekyler. Du börjar pumpa ut luften ur behållaren. Hur kan du vara säker på att det inte finns en enda av molekylerna kvar? Om dessutom behållaren har porösa väggar som gör att det hela tiden läcker in luft igen så förstår du att detta är en hopplös uppgift.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 apr 2004 15:04

MrTambourineMan skrev:Det är omöjligt att uppnå ett materiellt stadium av ingen värmeenergi. För det krävs det vakuum.

Jag hänger inte riktigt med här.

Är vakuum 0K eller?

Kan partiklar ha rörelseenergi utan att avge nån form av friktionsenergi?
Eller "står dom stilla" när dom är i sitt minsta energi tillstånd?

Menar du att vi inte kan skapa vakuum Tore?

erik
Kontakt:

Inläggav erik » 20 apr 2004 21:17

Skapa totalt vakuum är omöjligt, ja.

erik
Kontakt:

Inläggav erik » 20 apr 2004 21:21

Det kanske ska tilläggas att det är omöjligt i praktiken

Återgå till "Naturvetenskap"