Michael More: the corporation

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
neo

Michael More: the corporation

Inläggav neo » 14 maj 2006 20:09

vilken politiskmoralisk film, de visade igår lördag, det var en sublim granskning av det nuvarande kapitalismen, eller hur?
någon som såg det?
välkommen to the machine!
Philosophiae.
Neologismus: creandis linguis.
Metaphysicorum:
Sciertiam primorum in humana cognitione principiorum.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 14 maj 2006 20:15

Det är poppis med konspirationsteorier nuförtiden...

Användarvisningsbild
neo

Inläggav neo » 15 maj 2006 01:17

poppis och poppis, men det är också poppis att förneka världens realitet, som en sort självförsvar eller självbedrägeri, precis som de stora företagets VD skulle reagera inför en sådant påstående om en konpirationfilm som the corporation. De skulle kanske helt enkelt svara:
Det är för mycket konspirationsmyter nuförtiden. (vetenskapskonspirationen, etablissemangets konspiration, "maktens" konspiration, företagarnas konspiration, skinheadsens konspiration, osv. Allting är ett utslag av ren och skär Svensk bortskämdhet.).

allt kan vara poppis och cool nuförtiden eller hur?
Philosophiae.

Metaphysicorum:

Thurisaz

Re: Michael More: the corporation

Inläggav Thurisaz » 15 maj 2006 02:49

neo skrev:vilken politiskmoralisk film, de visade igår lördag, det var en sublim granskning av det nuvarande kapitalismen, eller hur?
någon som såg det?
välkommen to the machine!

Jag såg halva filmen, men sen eftersom de sänden den på svt, så tänkte jag att de måste vara av anti kapitalistiska skäl, nu när det dessutom är valår och allt, så jag byte kanal.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 15 maj 2006 09:40

En "sublim" granskning? Vad menar du? En andligt upphöjd granskning av kapitalismen?

Kiifen

Inläggav Kiifen » 15 maj 2006 13:33

neo

Kul att du kom ihåg ett av mina tidigare inlägg :)

Jag tycker visst det är bra att man granskar saker och ting och jag har absolut ingen uppsåt att förtiga något om det nu skulle kunna antas. Hierarkiska organisationer, sekter, skolor och friskolor, religiösa grupper, politiska grupper; allt sånt tycker jag verkar intressant att granska. Det är bara det att man också måste kunna tolerera ett motargument också. Vänsterns agenda handlar om att göra ägare av företag till skurkar och exploatörer av den enskilda svaga och hjälplösa människan. Och visst har det varit mycket sånt och fortsätter att vara mycket sånt. Men ifall man blir dogmatisk i att företag är på det sättet så blir det också självuppfyllande. Till slut vågar ingen alls protestera för man är så uppfylld av skräckbilder som säger att man inte har några egentliga rättigheter, att man är svag och hjälplös, att man inte har någon talan, att ens initiativ inte kommer att tas på allvar. Det blir lätt martyrstämning av ensidiga framställningar. Man ska helt enkelt inte måla fan på väggen i onödan. Det finns många bra företag också.

Användarvisningsbild
neo

Inläggav neo » 15 maj 2006 14:43

bra argumenterad Kifen, självklart finns bra företag liksom bra och goda människor, men fakta är fakta, att se genom tv rutan någomting som låter logisk och med mycket fakta genom en dokumentär oberoende om den är från vänster eller höger är som att se tex. kommer ni ihåg när de visade svältande barn och människor från afrika och sedan drevs en kampanj genom några musiker (Live Aids), för att kunna hjälpa.
Det var rent fakta, de musiker som deltog, de deltog inte för att de hade anti kapitalistiska skäl eller att de följde vänster agendan. det var helt enkelt en realitet som inte gick att förneka. här kommer in och spelar en stor roll den mänskliga moralen, fakta är fakta punkt slut.
Philosophiae.

Metaphysicorum:

Kiifen

Inläggav Kiifen » 15 maj 2006 22:21

neo

Jovisst, fakta är fakta även om det kan kapslas in i en berättelse eller en vinkling. Med rätt timing kan vilket fakta som helst användas med dolda motiv. Nu säger jag inte att man måste eller kan prestera obestridlig objektivitet, inte heller säger jag att det är fel av någon att göra en film med syften. Jag menar bara att det är hälsosamt att se till båda sidorna av myntet.. det är bl.a. det första man måste göra innan man vet om det är äkta.

Mvh
Kiifen

Undertecknamn
Kontakt:

Inläggav Undertecknamn » 22 maj 2006 16:13

Kiifen: Nu är det allt du som börjar låta konspiratorisk;)

Det är förövrigt poppis med nyliberala marknadsreformer nuförtiden...
"Niggaz get organizational skills
Cus’ organizational skills
Kill more devils than bullets"

- Jeru the Damaja (folkbildare)

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 26 maj 2006 22:04

Självklart är Micheal Moores filmer väldigt vinklade och propagerande, men som en av dom som gjort dokumentären om Guantanamo basen sa(kommer inte ihåg vad han hette), för att kunna nå ett folk (amerikanerna) som är vana vid att få mycket av sin fakta i propagerande form måste man ta till samma metoder. Säger en del om dilemmat faktiskt.
Sen är det väl så att när man håller med tycker man inte att det känns propagerande.

Återgå till "Politik och samhälle"