Ahmed Rami- rättvisst ??

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Var det rätt att straffa Ahmed Rami för sin åsikter?

Ja
3
25%
Nej
9
75%
Jo, men ett lindrigare straff.
0
Inga röster

Antal röster: 12

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Ahmed Rami- rättvisst ??

Inläggav Guds tjänare » 28 maj 2006 17:24

Ahmed rami fick 6 månder fängelse enbart för sina åsikter , här i sverige!
+ Att hans radiostation stängdes av, och han fick inte öppna nån ny heller.

vart är yttrandefriheten??

Det är ok att kränka världens muslimer genom att säga proften Muhammed är pedofil, men det är förbjudet att ifrågasatta "förintelsen".

vart är rättvisan i detta ? :?

Den här händelsen hände för några år sedan. men det är nu jag lagt märke till det.

MVH/tjänaren
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Hymer

Re: Ahmed Rami- rättvisst ??

Inläggav Hymer » 28 maj 2006 19:21

Jag håller med om att det inte verkar rättvist, och det förefaller mig ibland helt gåtfullt på vilka sätt man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Om någon påstår att förintelsen aldrig har ägt rum skulle jag betrakta vederbörande som tokstolle och vilseförd, men knappast kriminell. För mig skulle vederbörande lika gärna kunna påstå att slaget vid Poltava aldrig ägde rum eller att Olof Palme inte blev skjuten. Varför skulle man vilja förbjuda någon att förneka historiska fakta?

Egentligen är just förbudet att förneka förintelsen rätt intressant. Vad för slags psykologi ligger egentligen bakom det? Är det rädslan att "glömma bort" och tron att det kan hända igen, eller är det ett sätt att visa sympati i efterhand och trösta ett dåligt samvete?

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 28 maj 2006 19:37

Holocaust har fått en ganska intressant position idag. Den står på ett sätt som relation till all annan ondska. Men jag är egentligen kritisk till att den ska priviligiert plats som själva tumstocken för ondska. Efter min mening är det med på att obevisst underkasta andra ondsker för holocaust som den ultimata ondskapen. Det är inte något tvil om att den står i särklass på många sätt och att det var något unikt över det. Men ändå att priviligiera det på ett sätt att det är kriminellt att bestrida den tror jag är fel. Jag tror hellre att det underminerar arbetet mot annan ondskap...

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 28 maj 2006 19:59

Ahmed rami blev inte dömd för att ha förnekat förintelsen, han blev dömd för hets mot folkgrupp efter att grundlöst ha målat upp hur judarna agerat. Att i sig påstå att förintelsen inte ägt rum kan visserligen härledas till hets mot folkgrupp, men det är i sig inte straffbart taget ur ett vidare sammanhang.

Johan

Kiifen

Inläggav Kiifen » 28 maj 2006 21:33

Guds Tjänare

Om du tog dig tiden att läsa om vad som hände under förintelsen och försöka begripa det, så tror jag också att det blir förståeligare varför man inte bör hålla på och förneka eller förespråka förintelsen. Personer som Ahmed Rami behöver kylas av, ett 6 månaders fängelsestraff tycker jag inte är helt orimligt.

Makterna

Inläggav Makterna » 28 maj 2006 23:30

Guds tjänare skrev:Ahmed rami fick 6 månder fängelse enbart för sina åsikter , här i sverige!
+ Att hans radiostation stängdes av, och han fick inte öppna nån ny heller.

vart är yttrandefriheten??

Det är ok att kränka världens muslimer genom att säga proften Muhammed är pedofil, men det är förbjudet att ifrågasatta "förintelsen".

Här i Sverige använder vi de definitionerna av ord att man är pedofil om man attraheras sexuellt av förpubertala, vilket man sannolikt är om man är 9 år gammal, och antagligen så är man attraherad av sexuellt av någon om man gifter sig med denne. En annan definition vi använder här i Sverige är att det är "hets mot folkgrupp" att inte gilla judar. Det sistnämnda håller jag med om är förknippat med en del tveksamheter. Tyvärr använder du dock detta som stöd för att angripa yttrandefriheten, vilket är förhastat. Som liberal förespråkar jag ALL yttrandefrihet, även Ahmed Rami's hets mot judar. Det orättvisa är att om man angriper en muslim så är man politiskt inkorrekt, men om man angriper Israel så är man politiskt korrekt.

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 29 maj 2006 15:30

Guds tjänare skrev:Det är ok att kränka världens muslimer genom att säga proften Muhammed är pedofil, men det är förbjudet att ifrågasatta "förintelsen".

vart är rättvisan i detta ? :?
MVH/tjänaren

Så er det nog inte heller själva kränkningen som är okej. Det är aldrig OK att någon blir kränkt, och det har varit en stor debatt om det i Norge där jag bor (ett av länderna som tryckte bilderna av Muhammed). Kränkningen är självklart inte bra och det är tråkigt att folk känner sig stött. Men det förhindrar inte det faktum att det var OK at trycka det, från ett rent juridiskt perspektiv. Möjligen att dom var idioter som tryckte det, men också idioter har lov till att säga sin mening. Men det du egentligen säger är, sedan det borde vara lov att förnekta förintelsen så är det också OK att kalla Muhammed för pedofil? I alla fall så är det sånn du utrycker ditt rättfärdighets begrepp. Om du verkligen hadde ment att kränkningen av muslimer hadde varit fel så hadde du också sagt att förnektelsen av holocaust var fel och inte ropa på "rättfärdighet". Men om det är hämnd du syftar på så är det en annan femma. Men är hämnd det samma som rättfärdighet? Jag har inte läst bakgrunden för Ahmed Rami, men för så vitt det du säger är sant så säger jag mig enig med dig, om han har blivit förnektad för att förnekta holocaust så är inte det i sig själv en god grund för fängsling. God information är vapnen mot idioter som Rami, karikatyrtecknarna/ansvarlig utgivare och mentalt förvirrade kristna fundamentalister.

PS! Makterna tycker du kan gräva lite djupare än citat från lite trovärdiga källor innan du fäller sina pedofili dommar.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 29 maj 2006 16:08

Kiifen skrev:Guds Tjänare

Om du tog dig tiden att läsa om vad som hände under förintelsen och försöka begripa det, så tror jag också att det blir förståeligare varför man inte bör hålla på och förneka eller förespråka förintelsen. Personer som Ahmed Rami behöver kylas av, ett 6 månaders fängelsestraff tycker jag inte är helt orimligt.

För det första så gillar jag inte Ahmed Rami som person, men det han säger tycker jag högt intressant.

här några källor om dödssiffran som visar hur många judar som dog:

--------------------------------------------------------------------------------
8 000 000
enligt ett dokument från franska staten (Office desrecherches des crimes de guerre)
--------------------------------------------------------------------------------
5 000 000
enligt tidningen Le Monde (20 april 1978)
4 000 000
enligt monumentet i Auschwitz (nedmonterat 1990)
3 000 000
enligt Auschwitzkommendanten Höss'"bekännelser"
2 000 000
enligt Bonniers Lexikon, del I, Sthlm 1964, sid. 966
1 600 000
enligt Yehuda Bauer chef för Institutet för judisk nutidshistoria i Jerusalem
1 433 000
enligt tidningen Le Monde (1 september 1989)
1 250 000
enligt R Hilberg (i sin bok "The Destruction of the European Jews" - 1988)
1 100 000
enligt "uppskattningar" i Le Monde (19 Juli 1990)
850 000
enligt Gerald Reitlinger (författare till boken "The Final Solution" - utgiven 1953
74 000
enligt de nyligen av Gorbatjov frisläppta sovjetiska beslagtagna tyska arkiven

Vilken av de ovan exempelvis angivna motsägelsefulla siffror ska officiellt "lagstiftas" (och förbjudas att ifrågasättas) och vilken ska förbjudas som "missaktning" och "hets mot folkgrupp" ( och ska ifrågasättas) ??

Dessutom har sympati inget med rättvisan att göra!

Egentligen är just förbudet att förneka förintelsen rätt intressant. Vad för slags psykologi ligger egentligen bakom det?

Jo,Bl a genom de miljarder och åter miljarder som Israel har pressat ur Tyskland i form av "skadestånd". Förintelsen används också av den judiska lobbyn i USA för att kontrollera USA:s utrikespolitik så att det gynnar Israel på bästa sätt. Det s k "Gulfkriget" är ett bra exempel på detta.

En skola i sverige beskrevs som den mest rasistiska skolan p.g.a av att dem ifrågasatte förintelsen! Man fråga sig vad som är på gång ?

Här i Sverige använder vi de definitionerna av ord att man är pedofil om man attraheras sexuellt av förpubertala, vilket man sannolikt är om man är 9 år gammal, och antagligen så är man attraherad av sexuellt av någon om man gifter sig med denne.
...vad vill du komma med ? dessutom kan flickor vid 9 års ålder var "pubertala" (om nu man kan kalla det så?).

Ahmed ramis budskap var: att verka mot den judiska ockupationen och för en demokratisk stat i Palestina där (som i Sverige) judar, kristna, ateister, och muslimer skall ha samma rättigheter och skyldigheter.

Jan hjärpe skriver så här: "Om man inte får diskutera och ifrågasätta förintelsen så upphör den att vara ett historiskt faktum, då blir det som en dogm och överförs till den mytologiska sfären."

Guds tjänare
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Makterna

Inläggav Makterna » 30 maj 2006 00:41

Jag håller med om att den hysteri som är förknippad med förintelsen, och som medför att man inte får ifrågasätta, är farlig och kontraproduktiv.

Det är ju för övrigt samma sorts hysteri (inga jämförelser i övrigt) som är förknippad med religionen, i de teokratiska länderna.

Benjie

Inläggav Benjie » 31 maj 2006 22:53

Det fina med yttrandefriheten är att man kan säga vad man vill, men den ger mig ingen som helst rätt att tro att jag ostraffat kan ägna mig åt förgripligt tal, dvs förtala någon, falskt tillvita någon eller hetsa mot folkgrupp tex.

BENJIE

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 31 maj 2006 23:10

Benjie skrev:Det är skillnad på att ha rätt att yttra sig och att straffas för förgripligt tal dvs sådant som förtal, falskt tillvitande hets mot folkgrupp osv .

BENJIE

PÅ vilket sätt tycker du att Ahmeds ramis tal var hets mot folkgrupp, eller, hur kan du veta att det var ett falskt tal? Ta med citat.

MVH/tjänaren

Benjie

Inläggav Benjie » 31 maj 2006 23:56

Guds tjänare skrev:
Benjie skrev:Det är skillnad på att ha rätt att yttra sig och att straffas för förgripligt tal dvs sådant som förtal, falskt tillvitande hets mot folkgrupp osv .

BENJIE

PÅ vilket sätt tycker du att Ahmeds ramis tal var hets mot folkgrupp, eller, hur kan du veta att det var ett falskt tal? Ta med citat.

MVH/tjänaren

JAg säger inte att han hade fel, jag säger att han dömdes för att ha sagt nedsättande saker om judarna, som rätten ansåg var rasistiska uttalanden.

Men det finns ett antal intressanta frågor kring rättegången och till historien om 2:a VK mm. värda att diskutera .

Återkommer gärna senare om det.

BENJIE

Abu Abbas

Inläggav Abu Abbas » 02 jun 2006 18:57

Makterna

Muhammeds fru var i puberten, därav var han inte pedofil.

Angående Ahmed Rami har jag svårt att känna sympati med honom. Dessutom straffas han inte, så som några påpekat, för att han förnekat förintelsen. Han straffas pga hets mot folkgrupp.
Däremot, i Österrike fick någon nyligen fängelse för att ha förnekat förintelsen.

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 02 jun 2006 19:57

tror att man begår ett felgrepp om man bedömmer tidigare tider efter de normerna som är rådande idag.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 02 jun 2006 20:11

Makterna

Alla tillstånd där man inte får ställa frågan och kunna upprätthålla god ton i samtalet är väl av ondo?

Återgå till "Politik och samhälle"