Gud men ingen Skapare?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Hymer

Gud men ingen Skapare?

Inläggav Hymer » 28 maj 2006 20:17

Den kanske främsta egenskapen som brukar tillskrivas Gud är rollen som världens Skapare. Detta verkar också i många diskussioner här på forumet vara ett givet antagande, åtminstone av den troende skaran. Min fundering är om och varför detta är så självklart?

Jag har lättare att föreställa mig Gud som någonting som skapats och växt fram tillsammans med världen/universum som en slags emergent egenskap, en helhet mer än dess beståndsdelar av oss människor och mer. Känslan av att tillhöra något högre, att vara sammanbunden med det som lever runt om kring en och att känna sig ledsagad av en osynlig hand är det jag intuitivt skulle vilja uppfatta som Gud, men jag tror inte att jag skulle kunna uppfatta Gud som Skaparen av universum.

Jag förstår att Guds skaparroll är fundamental speciellt i de monoteistiska religionerna, men till vilken grad? Kan en troende förställa sig Gud men ingen Skapare, eller går då hela definitionen av Gud förlorad? Jag hoppas att ni kan hjälpa mig och belysa detta något mer.

gråa hår
Kontakt:

Re: Gud men ingen Skapare?

Inläggav gråa hår » 29 maj 2006 16:39

Hymer skrev:Den kanske främsta egenskapen som brukar tillskrivas Gud är rollen som världens Skapare. Detta verkar också i många diskussioner här på forumet vara ett givet antagande, åtminstone av den troende skaran. Min fundering är om och varför detta är så självklart?

Jag har lättare att föreställa mig Gud som någonting som skapats och växt fram tillsammans med världen/universum som en slags emergent egenskap, en helhet mer än dess beståndsdelar av oss människor och mer. Känslan av att tillhöra något högre, att vara sammanbunden med det som lever runt om kring en och att känna sig ledsagad av en osynlig hand är det jag intuitivt skulle vilja uppfatta som Gud, men jag tror inte att jag skulle kunna uppfatta Gud som Skaparen av universum.

Jag förstår att Guds skaparroll är fundamental speciellt i de monoteistiska religionerna, men till vilken grad? Kan en troende förställa sig Gud men ingen Skapare, eller går då hela definitionen av Gud förlorad? Jag hoppas att ni kan hjälpa mig och belysa detta något mer.

Panteism kanske? Jag tycker mig komma ihåg att Spinoza har ett liknande naturalistiskt begrepp om Gud. Du kan ju se i hans "ethica". (litt svårläst så om du har stöttelitteratur till så är det fint, tips Arne Næss "Det frie menneske- en innføring i Spinozas filosofi")

Användarvisningsbild
B. Mattias S

Re: Gud men ingen Skapare?

Inläggav B. Mattias S » 29 maj 2006 22:18

Hymer skrev:Jag förstår att Guds skaparroll är fundamental speciellt i de monoteistiska religionerna, men till vilken grad? Kan en troende förställa sig Gud men ingen Skapare, eller går då hela definitionen av Gud förlorad? Jag hoppas att ni kan hjälpa mig och belysa detta något mer.

Hej, jag är ny på forumet och är glad att få göra min första kommentar. Jo, när det gäller frågan om Guds existens så verkar det vara ett av de tyngsta argumenten för att en gudomlig varelse finns just för att denne skulle kunna förklara världens uppkomst. Det verkar vara rimligast att tänka sig att världen skapats av någon, alternativet är att världen alltid funnits.
/B. Mattias

Återgå till "Religion och andlighet"