Existerar en dag?

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 13 maj 2021 12:04

iris skrev:
Smisk skrev:Förlåt att jag klipper din superintressanta tankevindling ovan --- men jag vill dra fokus till detta...

Jag köper nämligen både den starkt materialistiska och den icke materialistiska synen på materia... det är nämligen skillnad på levande materia och icke levande materia...
All levande materia (där ibland människan) kommunicera.
All icke levande materia kommunicerar inte - även om den har funktioner som ser ut som om det vore så.
Icke levande och levande materia är sammanbunden :lol: - både i det yttre och i det inre... av allt som existerar.

Detta skapar just det som vi kan kalla för holistisk syn. Vi kan inte förklara fenomen som ingår i det som är levande materia med de förklaringsystem som ingår i de icke levande materierna - men vi kan finna synteser...
:mrgreen:

Vad är det för synterser? :)

Smisk

Inläggav Smisk » 13 maj 2021 12:10

iris skrev:Nja - han försökte ju finna en medelväg mellan olika inriktningar (de finns än) och se var de konvergerar samtidigt som han också gjorde ett gigantiskt arbete att befästa etiken på principer som är objektiva och prövade kunskapsgränser och vad vi kan veta (och varför vi kan det). Fast man kan ju också se det som du ser det--- hans projekt är ganska gigantiskt faktiskt.

Ja det verkar vara gigantiskt, jag skall inte låtsas att jag "känner Kant", han är inte här för att förklara sig heller tyvärr. ;)

Men vi kan tänka fritt med vad vi känner för.

Hans projekt är givande och imponerande men samtidigt luddigt och förvirrande tycker jag. Jag har skrivit om det en del här såklart.
Det verkar rätt tydligt att han försöker förankra värde i fakta med förnuftet men som jag ser det fungerar det inte. Inte för att hans moralfilosofi är dålig för det, den blir istället filosofiskt intressant. Däremot verkar han som sagt snarare slå knut på sig själv och samtidigt övertyga ett gäng när han trots allt mest verkar lämna David humes kritik oberörd.

Jag undrar om han skulle säga att en dag existerar?

Smisk

Inläggav Smisk » 13 maj 2021 13:10

Pollen skrev: Jag håller med om att "organisera" inte är det stringentaste filosofiska begreppet.
Vi närmar oss frågeställningen från olika håll.
Jag håller mig till det evidensbaserade men gillar den holistiska tanken som jag ser som god grund för etik men inte för kunskap.

Pollen skrev: Eftersom jag inte lika elegant kan beskriva hur materia blir medvetande måste jag skriva "materia organiserad på visst vis".

Jag klipper ihop två saker ovan :)

Min fråga verkar då obesvarad?

Du håller dit till evidens men har ingen?

Jag menar inte att ifågasätta dig utan vill ifrågasätta det du menar och säger för att få mer kunskap om hur du tänker dig saken.
Jag är på nått sätt van vid att dessa tankar nästan alltid innefattar logiska felslut och vad Whitehead kallar felslutet av felplacerad konkrethet.
Man tänker att man har evidens men i själva verket är det en tanka och endast det.

En poäng med "existerar en dag" är som sagt att se hur andra resonerar kring detta då den just pekar på ett sådant felslut som jag ser det.

Pollen skrev: Allt liv - minsta kräk - har som mål att göra Anden sann.

Håller med om skönheten i Hegels tankar. Dessa är såklart Vedanta och Buddhismens hela grundpelare som han talar om.

Den "sanna anden" är existensens natur enligt deras modeller och då oftast inte materia.

Min syn på saken är att existensens "potential" är med fundamental än dem bägge och att både insidan och utsidan, ande och materia, är två aspekter av den levande potentialen. Jag är antifundamentalist/holist till stor del och har än så länge tänkt att det inte finns något som är fundamentalt alls, inklusive holism, ande eller materia. De är alla olika aspekter, fenomen och processer inom existensens potential.

Jag kikade lite på en vetenskaplig teori som heter Constructor theory:

https://en.wikipedia.org/wiki/Constructor_theory

Modellen skall beskriva existensens fundamentala natur som "tasks" av information. Som jag ser det kan vi tänka oss det som "meningshändelser".
Istället för att leta efter en fysisk substans eller en grundläggande "ande" så kan man beskriva existensen som möjligheter till händelser. Eller snarare möjligheter/begränsningar som två aspekter av samma sak.

Möjligheter/begränsningar som två aspekter kan förklaras som att om vi tänker oss våra 5 fingrar på ena handen så är dessa våra faktiska möjligheter men samtidigt är det endast 5 och ur det perspektivet våra enda möjligheter och inte fler.

Gränserna hos möjligheterna är ena sidan och hur de manifesteras är andra sidan. En modell som beskriver alltings processer på enklaste sättet och kan beskriva den som ENDAST processer är en förklaringsmodell som kan användas vetenskapligt.

De minsta "byggstenarna" är i den inte fysiska föremål utan meningssamband.

På samma sätt som man kan förklara ett språks beståndsdelar och hitta gränserna för språket, alltså påvisa allt som "inte kan vara språk", kan man då visa gränserna för existensen och allt som inte "kan vara existens".

Pollen skrev: Begreppet "potenial" är ett etiskt begrepp och saknar relvans i evidesbaserade kunskapssammanhang.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_sp%C3%A4nning ;)

Ellära har jag pluggat, potential kan man nog använda till mycket :)

Det krävdes många snedsteg innan jag fattade potentialskillnad med min tröga hjärna minns jag bestämt.

Spänning ÄR ett mått på möjligheterna för ström, dess potential.

iris

Inläggav iris » 13 maj 2021 13:36

Smisk skrev:
iris skrev:
Smisk skrev:Förlåt att jag klipper din superintressanta tankevindling ovan --- men jag vill dra fokus till detta...

Jag köper nämligen både den starkt materialistiska och den icke materialistiska synen på materia... det är nämligen skillnad på levande materia och icke levande materia...
All levande materia (där ibland människan) kommunicera.
All icke levande materia kommunicerar inte - även om den har funktioner som ser ut som om det vore så.
Icke levande och levande materia är sammanbunden :lol: - både i det yttre och i det inre... av allt som existerar.

Detta skapar just det som vi kan kalla för holistisk syn. Vi kan inte förklara fenomen som ingår i det som är levande materia med de förklaringsystem som ingår i de icke levande materierna - men vi kan finna synteser...
:mrgreen:

Vad är det för synterser? :)

hur icke levande materia och levande materia interagerar och även i vissa fall man kan använda det som finns i någon av de två för den andra...

iris

Inläggav iris » 13 maj 2021 13:41

Smisk skrev:
Hans projekt är givande och imponerande men samtidigt luddigt och förvirrande tycker jag. Jag har skrivit om det en del här såklart.
Det verkar rätt tydligt att han försöker förankra värde i fakta med förnuftet men som jag ser det fungerar det inte.
Jag undrar om han skulle säga att en dag existerar?

För att säga något om detta (lite taget ur kontext) är allt luddigt som vi inte kan underbygga --- detta sistnämnda kommer ur det faktum att vi saknar byggstenarna för det som hade kunnat skapa klarhet --- VI SJÄLVA har kunskapsluckor som gör att vi inte kan ta till oss något och då är det just luddigt för oss.
Vi har en tendens att förkasta, förneka och inte tro på allt - vi själva - inte känner till.

Vi intar ofta en kritisk position mot något som vi inte känner till eller har fått fel information kring.

Nej - han försöker inte förankra värde i fakta med förnuftet vad jag vet --- ge mig exempel!!

Skulle han säga att en dag existerar? Existens var för honom det som predicerar ... :lol:

iris

Inläggav iris » 13 maj 2021 21:52

iris skrev: Existens var för honom det som predicerar ... :lol:

ja, jag menar : Sache oder des Prädikats im Urteile. Der vorige Satz sagte nicht, daß drei Winkel schlechterdings notwendig sind, sondern, unter der Bedingung, daß ein Triangel da ist, (gegeben ist) sind auch drei Winkel (in ihm) notwendigerweise da. Gleichwohl hat diese logische Notwendigkeit eine so große Macht bewiesen, daß, indem man sich einen Begriff a priori von einem Dinge gemacht hatte, der so gestellt war, daß man seiner Meinung nach das Dasein mit in seinem Umfang begriff, man daraus glaubte, sicher schließen zu können, daß weil dem Objekt dieses Begriffs das Dasein notwendig zukommt, d. i. unter der Bedingung, daß ich dieses Ding als gegeben (existierend) setze, auch sein Dasein notwendig (nach der Regel der Identität) gesetzt werde, und dieses Wesen daher selbst schlechterdings notwendig sei, weil sein Dasein in einem nach Belieben angenommenen Begriffe und unter der Bedingung, daß ich den Gegenstand desselben setze, mitgedacht wird“ (KrV, B 621–622).

iris

Inläggav iris » 14 maj 2021 08:21

:evil: stygg som jag var citerade jag Kant direkt... men i den här kennelklubben fattar jag att jag måste förklara med ord som en treåring kan fatta --- så att ni begriper vad Kant sa: han sa mer eller mindre att: vi (människor) i allt vi konstruerar med vårt förnuft, allt vi tar emot med våra sinnen - i detta lägger vi UNDERFÖRSTÅTT begreppet existens (dvs att detta finns på riktigt).

lite kort --- så där på morgonen så inte neuronerna går ur led redan då :lol:

ja - då din fråga...
Skulle nu Kant ha sagt att en dag existerar.

Ja självklart - han var väl ingen galen idealist som Hegel med storhetsvansinnet bakom dörren.
Inte heller ville ha pinka revir med Hume eller någon annan filosof.

Han skulle ha tittat på dig, lett lite och sagt: det utgår jag ifrån.
8)

Smisk

Inläggav Smisk » 14 maj 2021 08:53

iris skrev:hur icke levande materia och levande materia interagerar och även i vissa fall man kan använda det som finns i någon av de två för den andra...

Symbios mellan levande och ickelevande materia?

iris

Inläggav iris » 14 maj 2021 09:00

Smisk skrev:
iris skrev:hur icke levande materia och levande materia interagerar och även i vissa fall man kan använda det som finns i någon av de två för den andra...

mmm..
Symbios, "samliv" definieras som en biologisk interaktion där två olika organismer lever tillsammans i ett nära förhållande med någon sorts effekt, antingen positiv eller negativ, för en eller båda parter.

Smisk

Inläggav Smisk » 14 maj 2021 09:06

iris skrev:Nej - han försöker inte förankra värde i fakta med förnuftet vad jag vet --- ge mig exempel!!

Naturlagar är fakta om världen.

Hans kategoriska imperativ fungerar som en metod att utreda vilka handlingsregler man vill skall vara naturlagar med syftet att kunna handla moraliskt.

Man skall alltså vilja att moral är en naturlag och han menar att för att vara moralisk måste man vilja att de regler man handlar från skall vara naturlagar.

Alltså vill han att moral skall vara naturlag (fakta) och han ser det som ett faktum att man endast är moralisk om man handlar som om man vill det.

Smisk

Inläggav Smisk » 14 maj 2021 09:09

iris skrev:
Smisk skrev:

mmm..
Symbios, "samliv" definieras som en biologisk interaktion där två olika organismer lever tillsammans i ett nära förhållande med någon sorts effekt, antingen positiv eller negativ, för en eller båda parter.

En värdefull sak för det icke-levande att det levande finns och för det levande att det icke-levande finns :)

iris

Inläggav iris » 14 maj 2021 09:14

Smisk skrev:
iris skrev:
Smisk skrev:

mmm..

En värdefull sak för det icke-levande att det levande finns och för det levande att det icke-levande finns :)

:) pacemaker --- säger jag bara... :lol:

iris

Inläggav iris » 14 maj 2021 09:18

Smisk skrev:
iris skrev:Nej - han försöker inte förankra värde i fakta med förnuftet vad jag vet --- ge mig exempel!!

Hans kategoriska imperativ fungerar som en metod att utreda vilka handlingsregler man vill skall vara naturlagar med syftet att kunna handla moraliskt.

Man skall alltså vilja att moral är en naturlag och han menar att för att vara moralisk måste man vilja att de regler man handlar från skall vara naturlagar.

Alltså vill han att moral skall vara naturlag (fakta) och han ser det som ett faktum att man endast är moralisk om man handlar som om man vill det.

nej älskling...
naturlagar är inte fakta om världen - de är postuleringar om funktioner i världen (håll tungan rätt i munnen nu).
imperativet fungerar exakt såsom du säger - japp...

nej - nu halkar du omkring igen... :lol: - det finns naturlagar kring handladet (som vi kan "tap into") menar Kant via att vi själva kommer underfund med hur de fungerar - lite som inom naturlagarnas funktioner i världen... eru me?

Nj - återigen på sista delen där --- han vill inget alls - han säger hur det fungerar... och beskriver detta --- därmed frilägger han elegant basen för människans fria vilja (igenom förmågan till att handla enligt maximer som läggs in i lagarna som styr världen - moraliskt).

iris

Inläggav iris » 14 maj 2021 09:23

iris skrev:
Smisk skrev:

nej älskling...
naturlagar är inte fakta om världen - de är postuleringar om funktioner i världen (håll tungan rätt i munnen nu).
imperativet fungerar exakt såsom du säger - japp...

nej - nu halkar du omkring igen... :lol: - det finns naturlagar kring handladet (som vi kan "tap into") menar Kant via att vi själva kommer underfund med hur de fungerar - lite som inom naturlagarnas funktioner i världen... eru me?

Nj - återigen på sista delen där --- han vill inget alls - han säger hur det fungerar... och beskriver detta --- därmed frilägger han elegant basen för människans fria vilja (igenom förmågan till att handla enligt maximer som läggs in i lagarna som styr världen - moraliskt).

Då dina neuroner verkar vara ganska rätt kalibrerade kan jag kosta på mig att säga --- du kan verifiera det jag säger ovan --- i det sista stycket genom att läsa vad Kant ville ha på sin gravsten....
Begrunda det i ljuset av vad jag skriver i sista satsen.
HAN VAR EN PROFESSOR ut i fingerspetsarna - mao en man som inte levererade allt "tick this box" utan han gav mycket utrymme för den nyfiken och noggranne läsaren och den ivrige som ville lära - inte förkasta, veta bättre, ha mer på fötterna - utan de som verkligen ville FATTA --- så hans älsklings små ledtrådar är som ett pussel som han med stor nit och oändligt mycket kärlek lade ut... för oss.
Älskar karln!

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 15 maj 2021 21:52

Fria associationer till vad Smisk och pollen skrev senast:

Spänning är potential skillnaden. Strömmen uppstår när systemet söker att nå en potentialutjämning, en typ av självorganisation kan tyckas.
Detta fenomen finns lite överallt i naturen. Vattnets potential i i en liten fjällsjö på 1000 meters höjd är oerhörd om man betänker detta.
Är detta månne en självorganisation.
Nu är det ju förvisso så att dessa båda processer kräva tillförd energi för att fungera.
Varje dag är en resa.

Återgå till "Filosofi"