Nihilism

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Tony The Pony

Nihilism

Inläggav Tony The Pony » 17 jul 2005 02:42

Skulle vilja ha en svensktextad bok om nihilism.

Tips?

Användarvisningsbild
Apollinaire
Kontakt:

Inläggav Apollinaire » 18 sep 2005 12:18

Läs Nietzsche (gärna hans "mänskligt - alltförmänskligt") eller Camus´ "människans revolt". Ingen av dem förespråkar nihilism som ett självändamål, men det vore å andra sidan bara vrickat.

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 20 maj 2006 21:01

turgenjev "fädrer og söner" er ju en bra start, Dostojevskijs "dom besatta" är också fin (Läs Turgenjev först för han uppträder också i De besatta som "försvarare" för nihilismen) Så är det en gammal anarkistisk klassiker av Alexander Berkman som heter "Farväl Aleck". Om du inte vill ha skönlitteratur utan mer i riktningen "vad är nihilism" så är ju Max Stirner en klassiker, en (fast den är VÄLDIGT svår att få tag i) annan är "Vad bör göras?"(Inte Lenin) av Chernychewsky (det är den Engelska stavningen, för att du får den nog inte på svenska) den är en utopisk framställning av det nihilistiska paradis. Nietzsche är förövigt inte nihilisme på något sätt utan det är ett ganska utbredd missförstånd som grundar sig i dålig läsning.

Stefan

Inläggav Stefan » 20 maj 2006 21:46

"De besatta" översätts också som "Onda andar". En pjäs med det namnet, baserad på D:s roman, går just nu på Sthlms stadsteater. Helt OK. Bra skådespelarinsatser.

Vem är Turgenjev i "Onda andar"?

För två artiklar om nihilsm, se dessa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nihilism

http://en.wikipedia.org/wiki/Nihilist_movement

Där finns det också referenser. Som ni ser är det inte alltid glasklart vad "nihilism" betyder.

PS. Jo, vad "Vad bör göras" letade jag efter för ett par år sen (efter att ha sett att det var den "Anteckningar från Källarhålet" refererar till) och hittade den på svenska. Här är en lista på svenska uiversitetsbibliotek som har den. Jag hittade den på libris men länken funkar inte av nån anledning. Gå in på http://websok.libris.kb.se/websearch/form?type=simple och sök på "Vad bör göras".

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 20 maj 2006 22:26

Stefan skrev:Vem är Turgenjev i "Onda andar"?

PS. Jo, vad "Vad bör göras" letade jag efter för ett par år sen (efter att ha sett att det var den "Anteckningar från Källarhålet" refererar till) och hittade den på svenska. Här är en lista på svenska uiversitetsbibliotek som har den. Jag hittade den på libris men länken funkar inte av nån anledning. Gå in på http://websok.libris.kb.se/websearch/form?type=simple och sök på "Vad bör göras".

Bor som sagt i Norge och här heter de "de besatte" så jag chansade på att den blev översatt till "besatta" på svenska.

Turgenjev ska visst vara den lite lustiga författaren som dyker upp och ska hålla ett föredrag om nihilisme i boken (som du säkert vet hadde Dostojevskij och Turgenjev kommit på kant med varandra så därför fick han den hedrande platsen som nihilismens själverklärade språkrör)

Har du läst chernychewsky på svenska då? Har som sagt prövat att få tag på den på svenska men det har varit otroligt svårt, har alldrig varit med om någon (av nyare litteratur) som det refereras så mycket till och finns så lite att få tag i :)

Stefan

Inläggav Stefan » 20 maj 2006 22:46

gråa hår skrev:

Bor som sagt i Norge och här heter de "de besatte" så jag chansade på att den blev översatt till "besatta" på svenska.

Turgenjev ska visst vara den lite lustiga författaren som dyker upp och ska hålla ett föredrag om nihilisme i boken (som du säkert vet hadde Dostojevskij och Turgenjev kommit på kant med varandra så därför fick han den hedrande platsen som nihilismens själverklärade språkrör)

Har du läst chernychewsky på svenska då? Har som sagt prövat att få tag på den på svenska men det har varit otroligt svårt, har alldrig varit med om någon (av nyare litteratur) som det refereras så mycket till och finns så lite att få tag i :)

Nej, jag har inte läst den. Tänkte göra det men har för mig att jag bara hittade en bok från typ 1900 i Sthlm och jag hatar att läsa uråldrig svenska (med annan stavning, etc.).

Jo, jag hörde att de kom på kant. Kommer inte ihåg boken alls särskilt väl men har däremot pjäsen i färskt minne. Kommer inte ihåg nåt föredrag om nihilism, de kan ha tagit bort det. Du kommer inte ihåg vad han hette?

På engelska heter boken "The Possessed", men på svenska brukar man nog säga "Onda andar".

Gillar du boken? Själv tycker jag nog D:s andra böcker, där det finns goda karaktärer också, är intressantare. Det här är för mycket av en pamflett: ett angrepp på nihilsterna. Den är lite för ilsken av sig. I de andra böckerna är han mer förstående inför "rationalisterna", t ex Raskolnikov eller Ivan Karamazov. Det gör dem mer intressanta. Dessutom får man hela det kristna temat som saknas här, vilket jag också finner intressant.

Men Stavrogin är en kultfigur.

Användarvisningsbild
Kerozene
Kontakt:

Re: Nihilism

Inläggav Kerozene » 20 maj 2006 23:05

Tony The Pony skrev:Skulle vilja ha en svensktextad bok om nihilism.

Tips?

läs något av Friedrich Nietzsche, Jean-Paul Sartre, Albert Camus, Peter Weiss (har skrivit några böcker på svenska), m fl. Filosofisk nihilism är nästan identisk med existentialism
"If an idea can destroy your mind, then your mind is weak and deserved being destroyed." Jim Goad

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 21 maj 2006 11:44

Stefan skrev:
gråa hår skrev:

Nej, jag har inte läst den. Tänkte göra det men har för mig att jag bara hittade en bok från typ 1900 i Sthlm och jag hatar att läsa uråldrig svenska (med annan stavning, etc.).

Jo, jag hörde att de kom på kant. Kommer inte ihåg boken alls särskilt väl men har däremot pjäsen i färskt minne. Kommer inte ihåg nåt föredrag om nihilism, de kan ha tagit bort det. Du kommer inte ihåg vad han hette?

På engelska heter boken "The Possessed", men på svenska brukar man nog säga "Onda andar".

Gillar du boken? Själv tycker jag nog D:s andra böcker, där det finns goda karaktärer också, är intressantare. Det här är för mycket av en pamflett: ett angrepp på nihilsterna. Den är lite för ilsken av sig. I de andra böckerna är han mer förstående inför "rationalisterna", t ex Raskolnikov eller Ivan Karamazov. Det gör dem mer intressanta. Dessutom får man hela det kristna temat som saknas här, vilket jag också finner intressant.

Men Stavrogin är en kultfigur.

Om du tycker om Dostojevskijs kristendom så måste du läsa Idioten, men det har du säkert gjort redan. Raskolnikov och bröderna karmazov var också väldigt bra, jag kommer inte helt i håg vad Turgenjev hette i "de besatte", men jag har den hemma, så jag kan kolla upp det. Personligen så tyckte jag bäst om "de besatte", Jag har en biografi/analyse om D. som är skriven av Geir Kjetsaa, den är absolut läsvärdig, Geir har djuptgående kunskap i religion, litteratur och filosofi, så det är ett bra tips. Har du läst "människorna på godset Stepanokovitsj"?(vet inte om den heter sån på svenska heller) Det är en bok till i området om politisk ondska/makt. Läser du Hamsun förresten? Du måste plocka upp "Sult", den har väldigt Dostojevskijsk atmosfär. Jag är enig i att Dostojevskijs motpol till det Paulusinska (kan man böja Paulus så?) det goda jag vill det gör jag inte, men det onda jag inte vill det gör jag" är fantastisk, men du måste också komma i håg att hela Dostojevskijs (fri vilja/voluntarisme) är indirekt stridsskrift mot Nihilisme. så hela författarskapet kan ses som ett uppgör med denna rörelse.

Stefan

Inläggav Stefan » 21 maj 2006 13:32

Visst, har läst Idioten. Den är bra även om jag föredrar Brott och straff och Br Karamazov.

Har inte hört talas om "människorna på godset Stepanokovitsj".

Det "paulinska". Visst, jag håller med om att författarskapet till stor del kan ses som en uppgörelse med denna rörelse, men, som du säkert känner till, så anses D. vara skaparen av den s.k. "polyfona romanen" (termen kommer från Bacthin, se denna länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bakhtin )

Visst driver D. alltid en tes, men i flera av romanerna låter han sina motståndare (Ivan Karamazov, t ex) tala med en full röst , något som inte gjorts dittills i litteraturhistorien. I Onda andar, som jag minns den, tycker jag att D:s motståndare blir mer av karikatyrer, något som annars är vanligt i litteraturen . och som Bachtin rätteligen var kritisk mot. På det sättet tycker jag att den romanen inte på samma sätt representerar D:s nya sätt att skriva på, som de andra.

Har inte läst Hamsun, tack för tipset. Kanske gör jag det så småningom.

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 21 maj 2006 16:24

Stefan skrev:Visst, har läst Idioten. Den är bra även om jag föredrar Brott och straff och Br Karamazov.

Har inte hört talas om "människorna på godset Stepanokovitsj".

Det "paulinska". Visst, jag håller med om att författarskapet till stor del kan ses som en uppgörelse med denna rörelse, men, som du säkert känner till, så anses D. vara skaparen av den s.k. "polyfona romanen" (termen kommer från Bacthin, se denna länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bakhtin )

Visst driver D. alltid en tes, men i flera av romanerna låter han sina motståndare (Ivan Karamazov, t ex) tala med en full röst , något som inte gjorts dittills i litteraturhistorien. I Onda andar, som jag minns den, tycker jag att D:s motståndare blir mer av karikatyrer, något som annars är vanligt i litteraturen . och som Bachtin rätteligen var kritisk mot. På det sättet tycker jag att den romanen inte på samma sätt representerar D:s nya sätt att skriva på, som de andra.

Har inte läst Hamsun, tack för tipset. Kanske gör jag det så småningom.

Jag är enig i att bröderna karmazov är bättre, men jag tycker inte att Raskolnikov var det (Än om det fortfarande är en av dom bästa böcker jag läst).

Det att Dostojevskij uppfattas som ett stridsskrift mot nihilism är heller inte så konstigt (naturlig fiende att välga sig) med tanke på kristendommens krav om "fri vilja" och ansvar (augustinsk tradition) strider helt och fullt mot den nihilistiska (materialisme?) position. Några översättningar har dock varit lite missvisande där nihilster är blivit översatt till anarkister (tror det var i Idioten).

http://www.solumforlag.no/index.php?page=10&titleid=79

Där har du menneskene på godset...

Läs Hamsun ja, Sult (svält på svenska kanske?) är speciellt bra, det andra är inte på närt lika bra. Om du gillar film (svart vit) så finns den som film på Svenska (Per Oscarsson) ressigert av Henning Carlsen. Inte ofta att en film kommer så närt boken som denna gör.

Stefan

Inläggav Stefan » 21 maj 2006 16:47

Dubbelpost

Stefan

Inläggav Stefan » 21 maj 2006 16:50

Ja, Karamazov är också min favorit, speciellt de mer "filosofiska" partierna. Jag ska läsa om den så småningom. Men "Brott och straff" har den fördelen att den är lite mer överblickbar; den är inte lika komplicerad. På Wikipedia finns förresten "Plot details" av D:s stora böcker, men info om karaktärer, struktur, etc. Kan vara bra som hjälpmedel om man läser om för att hålla reda på allt.

Har du läst Bachtins bok, förresten? Den är väldigt känd i litteraturkritiska kretsar (absolut inte bara inom Dostojevskijforskningen, utan även vidare). Huvudtesten är det här med den "polyfona" romanen: att Dostojevskij låter flera karaktärer tala med en full röst, och att han uppfann detta. Men det finns även annat intressant där. Bachtin var en spränglärd sovjetisk humanist. Förhållandevis läsbar för att vara litteraturkritik. :?

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 21 maj 2006 19:06

Jag har alldrig kommit längre än att jag har hållit Bakhtin i handen i många bokhandlar. Men det har alldrig gått så långt att han är blivit med mig hem än :) Jag har liksom fastnat i ett filosofiskt träsk som jag inte helt kommit mig ut av, Men det hörs väldigt spännande ut det du säger, Kjetsaa var inne på något liknande i sin "mannen og kunsten". Jag kanske plockar upp han nästa gång...

Kiifen

Inläggav Kiifen » 06 jun 2006 15:20

Nietzsche var är väl ingen nihilist? Vad jag läst om honom har han mycket att säga om värderingar och moral men det är tydligt att bakom den kritiken så sitter det verkligen inte någon som skiter i allt. Tvärtom.

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 06 jun 2006 15:33

Kiifen skrev:Nietzsche var är väl ingen nihilist? Vad jag läst om honom har han mycket att säga om värderingar och moral men det är tydligt att bakom den kritiken så sitter det verkligen inte någon som skiter i allt. Tvärtom.

Det är ganska tvetydigt om man ska kalla Nietzsche nihilist eller inte. Jag har alltid varit av den mening att Nietzsche inte var det och att nihilism var en konsekvens av männskliga felgrepp som började med tron på "sagor" och när detta eliminerades (Guds död) så stog vi igen i en världen utan mening och därför var konsekvensen nihilism. Men att Nietzsche skulle stapla upp ett syn (för att förhindra nihilisme) på mening som byggde på människan själv och verkligheten. Men så var jag i samtal här om dagen om Nietzsche och framla mina synspunkter och fick ganska så goda argumenter för Nietzsches position som nihilist på bakgrund av detta övermänniskosyn, så för ögonblicket så är jag faktiskt lite osäker vad jag menar än om jag fortfarande håller en knapp på att han inte var nihilist (sen tanken om övermänniskan må vara en mening i sig).

Återgå till "Kultur - konstarterna"