http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,845509,00.htmlStopp för Komvux som genväg till högskolan
Ansträngningar ska löna sig
Pagrotsky och Hallengren skriver att de med störst behov och brister i in utbildning ska ha företräde till Komvux.
Vidare skriver de att "det viktigaste skälet till dagens beslut är att ge gymnasieleverna en tydlig signal om att arbetsinsatsen och studieresultaten under gymnasietiden har en avgörande betydelse. Eleverna ska veta att ansträngningar i gymnasieskolan som ger goda kunskaper lönar sig väl inför fortsatta studier på universitet och högskolor. Vi vill bekämpa frestelsen att ta alltför lättvindigt på gymnasietiden för att i stället räkna med ett fjärde år på Komvux".
Jag gillar beslutet: Människor som föds in i familjer som lyckas uppforstras och motiveras av sina föräldrar ska ha det lättare än människor som inte får stöd under sin uppväxt, men som under livet ändå tar sig i kragen och pluggar upp sina betyg då de lyckats discipliera sig själv utan föräldrarnas hjälp. Flaggan i topp för detta! Fattar dessa politker inte att det är en ordnad familj som är den avgörande faktorn för en elev ska vara motiverad? Att det är förälrarna är föräldrarna som barnen i huvudsak ser upp till? Tror de verkligen på allvar att det är barnets fel att det inte lyckas anpassa sig till sociala konventioner utan att få föräldrarnas hjälp? Men det är väll bara bra antar jag. De som föds in i ett bra socialt arv ska ju ha alla bästa chanserna att få de bästa jobben.
Nej, du ska vara stämplad i all evighet för att dina föräldrar mådde piss och inte orkade stötta dig och hjälpa dig under din skolgång. Fast i.o.f.s. lagen träder först i kraft 2010. Jag har fortfrande 3-4 år att rycka upp mitt usla 14 (strax under vg) snitt till att bli en riktigt "duktig" och "anpassad" MVG elev, som lär mig sitta som en fin hund, som inte ifrågasätter regler utan som bara bankar in och bokstavligt lär mig repeterar och imitera allt som står i gymnasieböckerna, precis som att dessa böcker vore lika heliga som bibeln var för några hundra år sedan.
Men jag förstår. Samhället antar att det "kritiska tänkandet" är något man ska "lära sig" på "högskolan". Ungefär som det "kritiska tänkandet" är en "idé" man kom på på 1700-talet i europa. HAHAHAHAHAAHA. Lära sig "att tänka kritiskt". Snacka om social indokrinering.
Nej men jag fattar poängen, man måste förstå vad andra människor har kommit fram till tidigare i historien för att inte återskapa hjulet utan kunna fortsätta att fortsätta och ta upp arbetet där andras slutar. Men varför ska vi då ha sånna här idiotiska lagar som säger att man måste lära sig att sitta fint under gymnasietiden? Jag kanske vill lära mig sitta fint efter jag gått ut gymnasiet med taskiga betyg, p.g.a. brist på motivation, p.g.a. brist i att mina föräldrar i min uppväxt inte hjälpte mig att skapa ett långsiktigt psykoloigisk belöningsystem? Får jag inte göra det? Är jag nu dömd att behöva ta skitjobb för att jag redan "fått min chans" som jag "inte tog" under min gymnasietid? Är det så dessa människor seriöst resonerar? Fan är det så att man måste slänga en bok i grundläggande behaviorism i ansiktet på dem? Fattar de ingenting om hur positiv och negativ förstärkning påverkar människor och djurs förmåga att anpassa sig efter regler och konventioner? Shit. Behaviorism, som varit en av de DOMINERANDE skolorna i väst är ju extremt explicita i detta, de har ju i H.U.V.U.D.S.A.K undersökt hur BETEENDE betingas. Och politiker har mage att kalla detta fenomen för "FLITIGA ELEVER", FY FAN VILKET SKITSNACK! Det handlar om yttre betingning, inget annat. Det kan t.o.m. en hunduppfödare förstå.
Kul att dom förresten kallar "Komvux" som en "genväg till högskolan". Vafan det är ju i helvete ingen genväg, det är en nödutgång för människor med taskig uppväxt. Skulle jag inte haft narkomaner till föräldrar skulle jag tagit den riktiga GENVÄGEN nämligen att plugga seriöst på min gymnasietid, tyvärr var det inte så att mina föräldrar brydde sig, inte heller de flesta av mina kompisar (som nu f.ö. har skitjobb). Att vara född in i en välordnad familj som stöttar en under gymnasiet är den enda GENVÄGEN.
Sen vad menar dom med att "Pagrotsky och Hallengren skriver att de med störst behov och brister i in utbildning ska ha företräde till Komvux." vem fan bestämmer vem som har stört behov och brister i sin utbildning? Snacka om att bara krånga till saker utifrån förvränga uppfattningar om att höga betyg härledes från påhittade fenomen som "flitiga elever". Jag har aldrig i alla psykologiböcker jag någonsin läst om hört talas om det psykologiska fenomenet "flitig". Är det någon som läst något om begreppet "flitig" i någon form av filosofi eller psykologi, så får den gärna höra av sig till mig.