xion skrev:Ja, vad är intelligens egentligen?
Mina söner är väldigt intresserade av AI. För min del, - så där.
I skolsystemet har traditionellt minnet premierats. I varje fall i de lägre årskurserna, och i varje fall förr i tiden.
Har alltid ställt mig tveksam till detta som mätare av intelligens.
AI handlar ju egentligen om samma sak fast i jätteformat. Det finns ju ingen gräns för hur mycket data som samtidigt kan hanteras.
Därmed blir minnet i princip obegränsat. Men innebär detta att intelligensen också blir det?
Bara om minne och intelligens är samma sak.
(Jag hittade den här gamla tråden om AI. Kanske lite intressant hur man skrev för tjugo år sedan.)
Nja, det dehövs också en processor för att begåvade svar skall kunna ges. Och de svar ChatGPT kan ge är ofta av yttersta kvalitet. I programutveckling används den redan flitigt, och vill du ha svaret på vilken kontroversiell fråga som helst (bl.a. ”vad är intelligens”) kommer den ge förstklassiga svar (just chatGPT har inte tillgång till typ senaste2-3 årens data, men AI som har det finns redan framme.
Vi kan ju låta ChatGPT Svara:
JAG
vad är intelligens?
Intelligens är ett mått på förmågan att lära sig, förstå och använda ny kunskap, att lösa problem och att anpassa sig till nya situationer. Det kan också inkludera förmågan att tänka abstrakt och analytiskt, att vara kreativ och innovativ, och att kommunicera effektivt. Intelligens har diskuterats och definierats på olika sätt av olika forskare och vetenskapliga samfund. En vanlig definition är att intelligens är en allmän mental förmåga som inkluderar olika delar såsom logiskt tänkande, språklig förmåga, rumslig förmåga, minne och förmågan att lösa problem.
JAG
Är chatGPT intelligent?
Ja, ChatGPT kan anses vara intelligent i den bemärkelsen att den har förmågan att bearbeta och generera text baserat på det språk den har tränats på. Men det är viktigt att komma ihåg att intelligens inte är en absolut egenskap utan snarare en relativ egenskap som kan variera beroende på hur den mäts och vad som anses vara intelligens inom en given kontext. ChatGPT är en form av artificiell intelligens och dess prestanda beror på dess programmering och datatillgångar.