Vad innebär ekonomisk tillväxt?

Moderator: Moderatorgruppen

xion

Vad innebär ekonomisk tillväxt?

Inläggav xion » 12 maj 2024 08:25

Jag hörde delar av lördagsintervjun med Amanda Lind. Hon blev ansatt mot bakgrunden av sina tidigare uttalanden om tillväxt.
Här försvarade hon tillväxten som nödvändig. Men är den verkligen det?
Det kanske vore på sin plats att skärskåda tillväxtens innehåll och dess konsekvenser i praktiken.

xion

Re: Vad innebär ekonomisk tillväxt?

Inläggav xion » 12 maj 2024 09:10

Kan man ha ökad tillväxt utan ökad konsumtion?
Knappast. Själva syftet med den ökade tillväxten är ju att vi ska kunna få det "ännu bättre". d.v.s. underförstått, öka vår konsumtion.
Nåväl, kan man få det bättre utan att öka sin konsumtion? Absolut, många skulle t.ex. må bättre av att minska sin arbetstid och att inte behöva stressa.
Men se det går inte för då sjunker tillväxten. Den kanske till och med blir negativ.
I alla tider har moderat politik inneburit att vi måste ha tillväxt för annars har vi inte råd att ta itu med miljöproblemen.
Att det är tillväxten som har skapat dessa miljöproblem, det vill man inte höra talas om.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 12 maj 2024 09:28

Man kan väl också notera att ökad tillväxt = mer opersonliga relationer

Till exempel, grannar som har förtroendefulla relationer hjälper varandra. Max som är fiskare ger bort en del av sin fisk till Molly, Molly som odlar potatis och grönsaker ger en del av sin skörd till Max. Detta leder till tillväxt = 0.
Om Max däremot sålt sin fisk till någon upphandlare, och Molly sålt sin skörd till samma upphandlare, och upphandlaren sålt till mataffären och Max och Molly går och handlar fisk och potatis i affären...då får vi plötsligt en massa tillväxt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Mitt skrivarkiv där jag postar debattartiklar, drömanteckningar m.m.: https://davidholmberg.se/

xion

Inläggav xion » 13 maj 2024 06:35

David H skrev:Man kan väl också notera att ökad tillväxt = mer opersonliga relationer

Till exempel, grannar som har förtroendefulla relationer hjälper varandra. Max som är fiskare ger bort en del av sin fisk till Molly, Molly som odlar potatis och grönsaker ger en del av sin skörd till Max. Detta leder till tillväxt = 0.
Om Max däremot sålt sin fisk till någon upphandlare, och Molly sålt sin skörd till samma upphandlare, och upphandlaren sålt till mataffären och Max och Molly går och handlar fisk och potatis i affären...då får vi plötsligt en massa tillväxt.

Bra beskrivning.
Max och Molly hjälper varandra och delar med sig av sitt överskott. Deras verksamhet hamnar i den informella sektorn. Egentligen svartjobbar dom lite grann åt varandra. Ingen skatt betalas och de bidrar inte till den formella ekonomiska tillväxten.
Om dom istället skulle sälja sitt överskott till en uppköpare så betalar dom inkomstskatt. Uppköparen Pär säljer produkterna vidare till Affärsägaren Sjökvist. Max och Molly har nu skapat arbetstillfällen åt Pär och Sjökvist. Dessa betalar arbetsgivaravgift och moms på sina inkomster och bidrar därmed till inkomster och ekonomisk tillväxt för staten. När Max köper potatis och Molly fisk i affären så har priset stigit i varje led så båda måste arbeta mer för att ha råd att köpa varorna. Eftersom dom arbetar mer betalar dom också mer i skatt vilket ökar statens inkomster och den ekonomiska tillväxten.
Mot den här bakgrunden förstår man varför det finns ROT-avdrag. Man drar av en del av kostnaden mot att transaktionerna hålls "vita" istället för svarta. Ju mer som redovisas dess mer skatt får staten och samtidigt ökar den ekonomiska tillväxten.

Det här verkar väl bra på alla sätt, men om man höjer blicken och ser vad tillväxt är så upptäcker man att all tillväxt kräver energi och förbrukning av resurser som är begränsade. Därför är systemet inte hållbart i längden.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 13 maj 2024 12:26

Men vad ÄR ekonomisk tillväxt ? Och varför skulle den vara nödvändig?

Wiki : Ekonomisk tillväxt är den relativa ökningen i något produktionsmått. Vanligen är det ökningen av värdet på ett samhälles produktion av varor och tjänster enligt måttet bruttonationalprodukt (BNP), jämfört med föregående tidsperiod (till exempel månad, kvartal eller år).
:
Det finns ett starkt positivt samband mellan BNP per capita och mått på levnadsstandard och hälsa men användandet av måttet som en nivå på levnadsstandard har blivit kritiserat och många länder söker aktivt efter alternativa mått.

--------------------------------------------------------------------------------

Chatgpt : Ekonomisk tillväxt är ökningen av ett lands totala produktion av varor och tjänster över tid. Det mäts oftast i bruttonationalprodukt (BNP) eller bruttonationalinkomst (BNI) och uttrycks vanligtvis som en procentuell förändring från ett år till ett annat.

Tillväxt är viktigt av flera skäl:

Skapande av arbetstillfällen: Ekonomisk tillväxt leder oftast till ökad efterfrågan på arbetskraft för att producera fler varor och tjänster. Detta kan bidra till att minska arbetslösheten och förbättra levnadsstandarden för befolkningen.

Inkomstökning: Genom tillväxt ökar också den totala inkomsten i ett land, vilket kan leda till högre löner, bättre pensioner och ökad köpkraft för medborgarna.

Investeringar och innovationer: En växande ekonomi lockar investeringar och främjar innovationer. Företag har incitament att investera i ny teknik och forskning för att förbättra sin produktivitet och konkurrenskraft, vilket kan leda till ytterligare tillväxt.

Skatteintäkter: Ökad ekonomisk aktivitet genererar vanligtvis högre skatteintäkter för regeringen, vilket kan användas för att finansiera offentliga tjänster och infrastrukturprojekt.

Sociala fördelar: Ekonomisk tillväxt kan också bidra till att minska fattigdomen och förbättra livskvaliteten genom att öka tillgången till utbildning, hälsovård och andra sociala tjänster.

Även om tillväxt kan vara fördelaktig, är det viktigt att notera att den måste vara hållbar för att undvika negativa konsekvenser som överutnyttjande av naturresurser, miljöförstöring och ökade ekonomiska klyftor. En balans måste upprätthållas mellan tillväxt och andra mål som miljöhänsyn och social rättvisa.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 13 maj 2024 16:09

Anders skrev:Även om tillväxt kan vara fördelaktig, är det viktigt att notera att den måste vara hållbar för att undvika negativa konsekvenser som överutnyttjande av naturresurser, miljöförstöring och ökade ekonomiska klyftor.

Jag tänkte på befolkningstillväxten som anses gynnsam för Sverige. Det kommer att krävas väldigt mycket folk som gärna betalar skatt för att klara kommunsektorns pensionsskuld som år 2022 uppgick till ca 500 mdr kronor.
Moderator

Hubert

Inläggav Hubert » 13 maj 2024 20:30

Ordet tillväxt vill få oss att tänka Hurra!
Ekonomisk tillväxt är en siffra som mörkar sanningen: Utarmning.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 maj 2024 09:45

Pilatus skrev:
Anders skrev:Även om tillväxt kan vara fördelaktig, är det viktigt att notera att den måste vara hållbar för att undvika negativa konsekvenser som överutnyttjande av naturresurser, miljöförstöring och ökade ekonomiska klyftor.

Jag tänkte på befolkningstillväxten som anses gynnsam för Sverige. Det kommer att krävas väldigt mycket folk som gärna betalar skatt för att klara kommunsektorns pensionsskuld som år 2022 uppgick till ca 500 mdr kronor.

Som då eldar fossila bränslen, äter dödade djur och köper Lätta i plastaskar...
Juli 2026

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 maj 2024 09:46

Hubert skrev:Ordet tillväxt vill få oss att tänka Hurra!
Ekonomisk tillväxt är en siffra som mörkar sanningen: Utarmning.

Om man får tro Wiki och Chatgpt kan det väl vara lite det ena och det andra...
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 14 maj 2024 10:32

Anders skrev:Som då eldar fossila bränslen, äter dödade djur och köper Lätta i plastaskar...

Jag tror hela tiden att den väsentliga frågan systematiskt undviks. Ponera att Europa stänger allt, slutar andas ut "skadlig" CO2 och upphör med all produktion. Skulle 1,5 graders-målet kunna uppnås då? Skulle CO2 minska? Skulle de stora CO2-producenterna komma på bättre tankar och i alla fall inte öppna ännu fler kolgruvor? Eller breda ut städerna i ännu vidare cirklar, fler bilar, mer av allt. Afrika har knappast börjat konsumera. Och Sverige som producerar så mycket CO2 står för 0,13% av utsläppen.

Jag tvivlar på att Sveriges politiker kommer att nyktra till, alla skatter som energi- och CO2-hysterin genererar vill ingen politiker avstå ifrån.
Moderator

brettjohnson

Inläggav brettjohnson » 20 maj 2024 11:25

Enligt min åsikt är ekonomisk tillväxt nödvändig för att omstrukturera samhället, men om vi växer massivt samtidigt som vi glömmer andra frågor är den tillväxten inte hållbar. Det är många faktorer som avgör den tillväxten.

xion

Inläggav xion » 20 maj 2024 12:36

brettjohnson skrev:Enligt min åsikt är ekonomisk tillväxt nödvändig för att omstrukturera samhället, men om vi växer massivt samtidigt som vi glömmer andra frågor är den tillväxten inte hållbar. Det är många faktorer som avgör den tillväxten.

Ja det stämmer. All omstrukturering genererar tillväxt. Ju mer omstrukturering dess mer tillväxt.
Samma med invandring förresten. Ju mer invandring dess mer tillväxt.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 20 maj 2024 13:06

Pilatus skrev:
Anders skrev:Som då eldar fossila bränslen, äter dödade djur och köper Lätta i plastaskar...

Jag tror hela tiden att den väsentliga frågan systematiskt undviks. Ponera att Europa stänger allt, slutar andas ut "skadlig" CO2 och upphör med all produktion. Skulle 1,5 graders-målet kunna uppnås då? Skulle CO2 minska? Skulle de stora CO2-producenterna komma på bättre tankar och i alla fall inte öppna ännu fler kolgruvor? Eller breda ut städerna i ännu vidare cirklar, fler bilar, mer av allt. Afrika har knappast börjat konsumera. Och Sverige som producerar så mycket CO2 står för 0,13% av utsläppen.

Jag tvivlar på att Sveriges politiker kommer att nyktra till, alla skatter som energi- och CO2-hysterin genererar vill ingen politiker avstå ifrån.

Naturligtvis beror det på horisont. Att på maner som mina röda rika släktingar och numer unga fröken Thunberg göra det till nån slags samvetsgrej är väl inte det avgörande eller riktiga, att just Svensson skall dra åt svångremmen är väl kanske inte problems lösning. Men likväl, om IPCC's rapporter stämmer, vilket de lär göra eftersom stora undersökningar som säger motsatsen saknas och de skulle definivt finnas om det så vore, enorma pengar ligger bakom det intresset - så måste man åtminstone globalt ta sig en funderare på om "ekonomisk tillväxt nu" är vad kommande generationer behöver.

Det är ju ingen automatik i det här. Om man skapar en tjänst som låter en VR-besöka ett land online istället för att flyga dit (krångla med flygplatser, ha med jobbig lokalbefolkning med, utstå ohemula temperaturer och i princip längta hem hela tiden) och den tjänsten kostade rejält med pengar skulle den i och för sig dra energi men sannolikt mycket mindre än att flyga till Sydafrika. Då skapas ekonomisk tillväxt som är ekologisk. Solcellstillverkning är en annan grej som sannolikt kan kapa ekonomisk tillväxt på ett grönt sätt.

Det är ju mängder av innovation som har skapat lägre emissioner, elbilar(med alla dess nackdelar), ledlampor, bättre förbränning i bilmotorer, betydligt lägre förbrukning än förr osv osv.
Juli 2026

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 20 maj 2024 13:07

brettjohnson skrev:Enligt min åsikt är ekonomisk tillväxt nödvändig för att omstrukturera samhället, men om vi växer massivt samtidigt som vi glömmer andra frågor är den tillväxten inte hållbar. Det är många faktorer som avgör den tillväxten.

Välkommen till forumet :)

Omstrukturera samhället till vad?
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 20 maj 2024 14:12

Anders skrev:Men likväl, om IPCC's rapporter stämmer, vilket de lär göra eftersom stora undersökningar som säger motsatsen saknas och de skulle definivt finnas om det så vore, enorma pengar ligger bakom det intresset - så måste man åtminstone globalt ta sig en funderare på om "ekonomisk tillväxt nu" är vad kommande generationer behöver.

Ja, jo, vår planet har redan värmts upp med cirka 1,1°C sedan förindustriell tid. Avskogning och enorma ytor som upptas av vägar och städer. IPCC säger att om vi skall klara 1,5°C målet så måste globala utsläpp minska med minst 43%. Hur skall detta gå till? Jag är med på att vi skall göra vad vi kan och vi har redan en omfattande omställning på gång. Så vi kan vara nöjda? Samtidigt säger ju varje politiker (utom MP) att vi behöver fördubbla vår energiproduktion om vi skall kunna elektrifiera bilar, etablera snabbtåg, skapa fossilfri stålproduktion, bygga serverhallar, tillverka batterier med importerade jordartsmetaller och göra Sverige super-hållbart.

Lustigt nog verkar det aldrig som någon tänkt att en konsekvens av energiproduktion i slutändan är värme. Och kanske blir allt bra om reduktionsplikten får återinföras?
Moderator

Återgå till "Filosofi"