Filosofiforum.coms bokklubb

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 08 jul 2006 21:04

Precis, Fication, men tänk på att man lätt kan bli berusad av dessa nya krafter. Tänk på det och vips är det lätt hänt att man är beroende. Tänk på det. Och om man väl blir beroende, ja, då är det minsann inte kul, ingenting är då kul. Det finns helt klart en fara i att det huvudsakligen är män som har kontaktproblem med kvinnor som läser den här Bibeln. Har man länge/alltid känt sig låg och plötsligt blir hög, blir kungen - ja, hur lätt är det att stoppa då.....? Nej, det kan inte vara lätt. Men ändå tycker jag att det här är en mycket bra bok. Den här boken grundar sig i känslor. Visst är det lite rysk roulette över det hela, men det föredrar jag helt klart det framför Ebbas vaccum där man sakta men säkert förtvinar. Men tänk nu på riskerna, allihopa. Grejen är inte att fastna i rollen, grejen är att mana fram de här åtråvärda aspekterna inom er själva - annars är ni loosers. Det finns ingen människa som kan må bra av att "fake-a" vem h*n är i längden.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 08 jul 2006 21:26

Tänkte föreslå att vi startar Filosofiforum.coms armbrytarklubb som en motvikt till bokklubben.
Vi som inte är så intellektuella och läser bara Fantomen kan samlas då och då och ta en bira efteråt. Har själv rätt bra nävar och kommer inte att göra bort mej.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 08 jul 2006 21:40

*Hmpf* - plockar ner dig när som helst, such. Dessutom ska man inte läsa Fantomen. Man ska läsa Agent X9. Modesty Blaise och Rip Kirby - behövs inte sägas mer. :wink:

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 08 jul 2006 22:07

Var inte så tyken Skogis. 191 cm och 103 kg är inte att leka med.
Dessutom läser jag Trazan med. Jodå, vet att Jane vänstar men är ingen skvallerbytta så jag låter henne hålla på speciellt när jag vet att Trazan och Cheetah har nåt fuffens för sej bland palmblad.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 08 jul 2006 22:17

Tyken? Jösses, grabben har fantasi också - det gillar jag. 191/103 är ju som gjort att leka med.

(förlåt herr moderator, kunde inte låta bli)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 08 jul 2006 22:29

Har skonummer 45, vill inte antyda någonting utan detta är ren objektiv information.
Kragen är 55 cm, specialbeställer skjortorna. Skräddaren ser alltid lika förvånad/skräckslagen ut.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 08 jul 2006 22:56

Allvarligt, such, har du verkligen 55 i kragnummer? Det har jag aldrig ens hört talas om. Det måste vara väldigt besvärligt.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 08 jul 2006 23:25

Allvarligt, skojade bara. Har nr 10, ser ut som en svan. Knappt att halsen orkar bära upp min stora skalle.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 08 jul 2006 23:35

Hemska människa! :wink:

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 09 jul 2006 13:54

Nej, så här roligt ska vi inte ha det.

Fication, jag tänkte på det där du sa när man väl fått kontakt, frågat var det fanns någon trevlig pub i stan, eller vad som helst och därefter förmedla cues om sina tilltalande egenskaper, vilka man väljer genom att pejla in kvinnan för att se vad hon vill ha. Berätta gärna mer om det. Hur går den här pejlingen då till?

Jag utgår från min egenhändigt påhittade "kontrastlogik" Jag tror att alla människor är lika i grunden. Jag tror att det har varit en miss i alla tider att killen har gått i en roll av exempelvis cowboy-macho. Det blir fel då. Inget snack om saken att kvinnor attraheras av styrka och status, men vi är människor i grund och botten med många olika behov och önskningar. Cowboyen blir inte kul att ha att göra med i längden. Det blir enformigt. Det måste finnas kontraster. Hade such bara sagt att han skulle kirra biffen med en sådan där normal kaxig attityd så skulle jag tycka att han verkade vara en irriterande, jobbig, arrogant typ om jag nu inte för tillfället hade en önskan efter dessa egenskaper i större utsträckning. Men such plockade in betydligt mer karaktärsdrag i sitt inlägg. Spektra av kontraster. Som jag har förstått det vill alla kvinnor ha en man som är hård och mjuk. Alla män vill ha en kvinna som är en hora och madonna. Så trixet är att föra fram kontrasterna. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Men något som jag har funderat på en hel del de senaste dagarna efter att ha pratat med en vän. Kvinnor faller ofta för hårda män, men vill ha mjukhet och när de då får mjukhet så känns det som en brorsa och det är ju kraftigt avtändande - vad gör man då? Skulle bli mycket glad för synpunkter i frågan.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 10 jul 2006 00:38

Skogsälvan skrev:Nej, så här roligt ska vi inte ha det.

Fication, jag tänkte på det där du sa när man väl fått kontakt, frågat var det fanns någon trevlig pub i stan, eller vad som helst och därefter förmedla cues om sina tilltalande egenskaper, vilka man väljer genom att pejla in kvinnan för att se vad hon vill ha. Berätta gärna mer om det. Hur går den här pejlingen då till?

Jag utgår från min egenhändigt påhittade "kontrastlogik" Jag tror att alla människor är lika i grunden.

Ah, cold reading. Sök på den termen och läs om det på nätet. Det står lite om det i 'Spelet', men jag tror på några grundläggande principer:
1. Alla människor är lika i grunden, precis som du säger. Och ju djupare vi gräver desto mer lika blir vi - alla vill bli bekräftade, alla är lite oroliga om vad andra tycker om en, vi ställer samma frågor.
2. Till varje egenskap hör en komplementär, eller vad vi ska kalla det. Om du anger en styrka så brukar en svaghet höra till. Alla personlighetstyper har fördelar och nackdelar och många personlighetstyper hänger ihop.
3. Chansa! När man raggar, spår eller håller seans, så har man många försök. Det räcker att man lyckas med några.
4. Det finns ett glapp mellan vem man tycker att man är och vem man tror att andra tror att man är. Också mellan vem man är och vad man visar upp osv.
Jag tror att det har varit en miss i alla tider att killen har gått i en roll av exempelvis cowboy-macho. Det blir fel då. Inget snack om saken att kvinnor attraheras av styrka och status, men vi är människor i grund och botten med många olika behov och önskningar. Cowboyen blir inte kul att ha att göra med i längden. Det blir enformigt. Det måste finnas kontraster. Hade such bara sagt att han skulle kirra biffen med en sådan där normal kaxig attityd så skulle jag tycka att han verkade vara en irriterande, jobbig, arrogant typ om jag nu inte för tillfället hade en önskan efter dessa egenskaper i större utsträckning. Men such plockade in betydligt mer karaktärsdrag i sitt inlägg. Spektra av kontraster. Som jag har förstått det vill alla kvinnor ha en man som är hård och mjuk. Alla män vill ha en kvinna som är en hora och madonna. Så trixet är att föra fram kontrasterna. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Nej, det låter ok. Man ska vara manlig, men manlig numera innebär inte längre att man kan slå ner andra utan att man är framgångsrik på andra plan, målmedveten och samtidigt känslig, lagom jämställd osv. Svårt att vara manlig numera. Det kvinnliga med hora/madonna stämmer nog också.

Jag tror att både män och kvinnor ställer upp en kravspec, men sen blir det kärlek vid första överkastet helt irrationellt ändå. Det irrationella utrymmet som grabbarna i 'Spelet' utnyttjar genom att få kvinnorna att känna "Wow, han förstår mig verkligen!" Jag tror man får skilja på 'bli ihop' och 'fortsätta vara ihop'.
Men något som jag har funderat på en hel del de senaste dagarna efter att ha pratat med en vän. Kvinnor faller ofta för hårda män, men vill ha mjukhet och när de då får mjukhet så känns det som en brorsa och det är ju kraftigt avtändande - vad gör man då? Skulle bli mycket glad för synpunkter i frågan.

Det här är för mig en oerhört svår balansgång. Antingen är man en man som tar kommandot, trycker upp kvinnan mot väggen utan att låta henne hämta andan för att kunna få ur sig ett "nej" och tar henne hårt och rejält. Det är väl det som många kvinnor fantiserar om i första hand, eller?!

Eller också är man mannen som förstår kvinnan, vill ta ut föräldraledigt, kan prata med henne, tror på jämställdhet, ömhet och frågar först om det är ok att han slänger upp henne mot köksbordet och tar henne bakifrån ("Säg till om det inte känns ok för dig älskling").

Det gäller ju inte bara i sängen utan hela förhållandet. Att växla roller där man ibland ger till 100% och ibland tar till 100% borde kanske vara idealet, men det blir nog lätt att man fastnar i en roll. Att kunna växla i rollerna kräver ju att man är trygg i den man är och vet att rollen inte är den man är eller känner att man måste leva upp till. Då ska man ha lite erfarenhet, dessutom måste man nog ha utrymme att växla roll. Alltså man måste nog kunna ha en del av sig som partnern inte sett och plocka fram den.

Jag tror att om man som man har fastnat i den mjuka stilen så är det svårt att växla till den hårda helt enkelt för att kvinnan inte litar på att ge sig hän till den där mesproppen.

Mitt tips till din väninna: Skicka mannen på Fications workshop "How to make love like a stud!" eller dumpa honom! ;-)

Varney

Inläggav Varney » 10 jul 2006 09:41

hahaha. sweet.

Mystery

Inläggav Mystery » 14 jul 2006 12:50

Den som läst mitt inlägg som hamnade i fel tråd, men ändå ville veta hur min date gick så kan jag säga att den gick skitbra! Många experiment håller på att ge utdelning :D Att förstå vad en tjej vill ha och hur man lyckas få henne ¨år nu lättare o lättare...de handlar om träning :idea:

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 14 jul 2006 13:14

Trevligt, Mystery. Vill du dela med dig mer av det här och dina tankegångar kring det hela?

marlon

Inläggav marlon » 14 jul 2006 18:52

Bra Mystery! Nämn gärna några tips eller experiment som du finner extra viktiga. Har du endast läst Spelet inom detta ämne eller har du fördjupat dig?

Jag har nu läst en hel del och vet ungefär hur man ska göra i teorin. Det gäller bara att försöka ändra sig själv och utföra det i praktiken, "på fältet". :) Det är roligt att läsa sånthär och nu förstår jag varför jag alltid misslyckas när det gäller tjejer. Tror Style skriver något liknande i boken att han är förvånad att han lyckades få en tjej över huvudtaget innan han blev "påläst".

Jag vet inte riktigt varför jag har blivit så intresserad av dethär och vad som är mitt egentliga mål. Det känns dock lockande för en ung kille som mig att kunna läsa sig till sånthär, samla på sig kunskap som man i sin tur testar i praktiken. Att kunna förändra mitt liv och ta del av någonting jag aldrig riktigt vågat ta del av förut.

Återgå till "Kultur - konstarterna"