Autodidakt lärande med 3 ingredienser
1
Ämne
En mindmappingmetod där fokus ligger på ide och brainstorming
Gren
Skrivupplägg med logisk struktur med hjälp av uppdelning som kan överblickas
Gren
Men ett ämne uppnås med kort tydligt med lagom omfång och nyanser av precision
Huvudtanke
Att bygga en text behöver underlag och här väljer jag mindmapping där varje huvudtanke är nyckelord eller kärnan i ett axplock som kan härledas ur ämnet
Gren
Dessa staplar jag upp som hörnstenar för en överblicksbild som sedan kan kastas om i ordningsföljd.
Huvudtanke
Varje huvudtanke har oftast en följd av en gren som symboliserar en aspekt eller något tänkvärt att föra fram ur huvudtanken såsom en vinkling eller ny närliggande företeelse
Gren
Även dessa grenar likt huvudtankar kan kastas om och omformuleras för eventuellt passa in bättre med en annan tidigare huvudtanke efter den skrivande mindmapping processen är avslutad
2
Ämne
Den frigörande skrivprocessen för löpande självinsikt samt med uppgiften att växa som filosof
Huvudtanke
Att skriva 10 till 30 min per dag utan avbrott och läsa eller reflektera under processen utan uppnå ett oavbrutet flöde
Gren
Om man fastnar och inget skrivande upprepar man sista ordet tills ett nytt dyker upp
Gren
Sedan läser man igenom och lyfter fram det tänkvärde eller bra formuleringar eller vad annat som man finner som guldkorn med sitt väsen
Huvudtanke
Sedan kan man ur detta börja en mindmapping för underslag för uppgift eller utveckling eller filosofiskt verk
Gren
Antingen gör man en mindmappingprocess från scratch eller om inget frö finns att så kan man prova detta alternativ som frigörande skrivprocess
3
Ämne
Stödord för att få logisk form i argumentation
Huvudtanke
Att använda inlindande hörnstenar inför varje skrivande mening utifrån mindmapping strikturen Ämne Huvudtankar och grenar
Gren
I följande nummerordning 123 osv
1. Därför att
2. För att
3. Så att
4. Genom att
5. Om på sådant vis, så blir det på sådant sätt
6. Belysande och förstärkande moment
X
Ämne
Reflektion och noteringar som summering av del 123 ovan
Huvudtanke
Få in en motpols dialog i text med grenar som talar för och emot huvudtanken utan ställningstagande
Gren
För få läsaren till reflektion och självinsikt
Gren
Med hjälp av inkännande mekanismer kan man tydligt lyfta fram skillnaderna så att ett ställningstagande beroende på värdegrund blir enkel och som motpol med inslag där det istället blir pragmatiskt
Gren
Tänker djup enkelhet och lagom omfång i ett rikt nyanserat språk med exemplifieringar
Autodidakt lärande med 3 ingredienser
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Autodidakt lärande med 3 ingredienser
Inga dumma tankar där. Och nu kanske jag börjar bli gammal nog att skriva på utan att det blir sex av alltihop. lite förvirrande, kanske kan sammanfattas?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Anders skrev:Inga dumma tankar där. Och nu kanske jag börjar bli gammal nog att skriva på utan att det blir sex av alltihop. lite förvirrande, kanske kan sammanfattas?
Misslyckas och försöka igen och till slut lyckas, märkt att metoden med att lista huvudtankar utifrån ämne med tillhörande grenverk.
Ger struktur och logik samt tydlighet.
Skrev detta e-post idag till en juristfirma och är nöjd.
- - -
Hej, mitt namn är Patrik och jag har en fråga samt vill ha prisförslag för att kunna skapa följande juridiska dokument.
Få ett juridiskt avtal för tystnadsplikt och klausuler som ger konsekvenser om informationen av en specifik presenterad affärsidén förs vidare.
Därför att affärsidén är unik. Där alla ingredienser av research, underlag med analys är gjorda till ett färdigt koncept för genomförande.
Samt för att undvika att någon själ iden och själva strider till verket och förverkligare den eller på annat sätt för informationen vidare så något sätt där annan får del av den känsliga informationen.
Så att om det juridiska avtalet bryts, så blir det böter med en ansenlig summa.
Genom avtalet ska det även säkerhetsställas att vederbörande har täckning för att betala eller annars får det gå via indrivning via ett inkassobolag.
Därmed kan en kreditprövning göras inför ett sådant avtal skrivs under för att säkerställa att betalningsmöjligheter finns eller åtminstone förutsättningarna.
Om dessa och kanske ytterligare klausuler tillförs - eftersom ni är experter och kanske kan tillföra mer som jag inte känner till i dagsläget – så vill jag även att det tydligt ska framgå att det blir konsekvenser av olika slag om det yppas vidare.
Belysande och förstärkande moment rörande denna förfrågan.
Ett sådan avtal ska även Kunnas undertecknas av jurist själv eller tillhörande företag, som tar del av affärsidén.
För att kunna ha framtida samarbete för fler eventuella juridiska avtal, utan i rådande stund specificera vad.
Notering:
Kanske större aktörer inte medger sådant men kanske mindre privata aktörer kan tänkas teckna sådant avtal, om inte så får ni förslå hur man annars går tillväga.
Hälsningar
Anders skrev:Inga dumma tankar där. Och nu kanske jag börjar bli gammal nog att skriva på utan att det blir sex av alltihop. lite förvirrande, kanske kan sammanfattas?
Ska bli bättre på alla sätt.
GPT Chat ska få göra stavningskontroll innan publicering framöver.
Och ny lärdom
Sekretessavtal gällande affärsplan