Snillen Spekulerar

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

xion

Re: Snillen Spekulerar

Inläggav xion » 31 dec 2024 15:53

Jag noterar att det finns etablerade fysiker som på fullt allvar tror att vi i framtiden kommer att kunna resa i tiden.
Fantasin har inga gränser.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 dec 2024 16:16

xion skrev:Jag noterar att det finns etablerade fysiker som på fullt allvar tror att vi i framtiden kommer att kunna resa i tiden.

Gör vi inte alltid det? Jag ser mitt eget liv som en resa i tiden. Eller vilka fysiker tänker du på? Tillbaka till framtiden?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 jan 2025 21:01

xion skrev:Jag noterar att det finns etablerade fysiker som på fullt allvar tror att vi i framtiden kommer att kunna resa i tiden.

Ja, resa både framåt och bakåt i tiden och kunna teleportera sig vart man vill. Allt är möjligt i fantasin, både att bryta mot naturlagar, logik och kausalitet. Det vi sysslar med i fantasin är väl det närmaste vi kommer creatio ex nihilo.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 02 jan 2025 11:15

Pilatus skrev:

Gör vi inte alltid det? Jag ser mitt eget liv som en resa i tiden. Eller vilka fysiker tänker du på? Tillbaka till framtiden?

Ljuset påverkas av gravitationen. Kanske vi i framtida teleskop kommer kunna se forntiden… teoretiskt inte omöjligt. Resa bakåt i tiden verkar svårt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 jan 2025 11:41

Anders skrev:
Pilatus skrev:

Ljuset påverkas av gravitationen. Kanske vi i framtida teleskop kommer kunna se forntiden… teoretiskt inte omöjligt. Resa bakåt i tiden verkar svårt.

Vi ser alltid bakåt i tiden. Om de tittar på månen så ser du vad som hände där för ca 1,3 sekunder sedan. Men ljuset kröker sig inte på sådant sätt att vi kan se historiskt avlägsna händelser på jorden. Om vi sätter upp en liten spegel på Pluto så kan vi förstås se vad vi hade för oss för ca 10 timmar sedan (ljuset fram och åter). Om vi nu vill veta allt om oss själva förstås?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 jan 2025 13:49

Anders skrev:
Pilatus skrev:

Det vi kallar nuets upplevelser bygger på vad som förmedlas via våra sinnesminnen, varför det alltid är en viss, om än minimal fördröjning, mellan sinnesretning och den upplevelse denna resulterar i.

Så perception är ett slags minimal tidsresa.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 jan 2025 11:34

Algotezza skrev:
Anders skrev:Ljuset påverkas av gravitationen. Kanske vi i framtida teleskop kommer kunna se forntiden… teoretiskt inte omöjligt. Resa bakåt i tiden verkar svårt.

Det vi kallar nuets upplevelser bygger på vad som förmedlas via våra sinnesminnen, varför det alltid är en viss, om än minimal fördröjning, mellan sinnesretning och den upplevelse denna resulterar i.

Så perception är ett slags minimal tidsresa.

En resa i tiden är intressant. T ex kan en foton som bildades i samband med den första stjärnan fortfarande existera. Den har alltså gjort den längsta tidsresa vi kan tänka ut. Och den har inte åldrats speciellt, om den inte interagerat med något föremål eller partikel på sin väg. Den kan ha ändrat kurs några gånger på grund av något gravitationsfält. Det fantastiska är att fotonen är lika fräsch som då den bildades. Och den är på väg in i framtiden och kan med litet tur leva miljarder år framgent. Poetiskt.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 03 jan 2025 13:40

Pilatus skrev:Den har alltså gjort den längsta tidsresa vi kan tänka ut. Poetiskt.

Nja, då tänker man ganska smått
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 jan 2025 14:47

Anders skrev:
Pilatus skrev:Den har alltså gjort den längsta tidsresa vi kan tänka ut. Poetiskt.

Nja, då tänker man ganska smått

Nu var det tidslängd jag spekulerade om. Att fotoner inte är så stora är inte så viktigt, eftersom den elektromagnetiska vågen från några fotoner kan lysa upp ett rum. :)
Moderator

Återgå till "Naturvetenskap"