Allmän tråd om AI och AI chat

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Allmän tråd om AI och AI chat

Inläggav David H » 28 jan 2025 23:40

Bu eller bä? Nån rolig eller intressant diskussion du haft?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Mitt skrivarkiv där jag postar debattartiklar, drömanteckningar m.m.: https://davidholmberg.se/

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Allmän tråd om AI och AI chat

Inläggav Algotezza » 29 jan 2025 11:28

Johan Ågren skriver intressant om AI/ChatGPT på Facebook.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 29 jan 2025 12:26

Algotezza skrev:Johan Ågren skriver intressant om AI/ChatGPT på Facebook.

Instämmer... jag har bett om att få dela/sprida det han skrivit
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Mitt skrivarkiv där jag postar debattartiklar, drömanteckningar m.m.: https://davidholmberg.se/

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 jan 2025 12:42

David H skrev:

=D>
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 02 mar 2025 11:15

Algotezza skrev:
David H skrev:

=D>

Borde man bli vän med honom? Har ju skrivit några tusen inlägg på hans forum…
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 mar 2025 07:49

Ofta sägs det att AI/ChatGPT inte förmår vara kreativ och skapa något nytt, utan den utgår från redan färdiga koncept. Men hur många människor förmår egentligen skapa något nytt? Vi utgår här på detta forum ofta från läsefrukter, olika filosofers tankar och verk, för det är ytterligt svårt att komma på något helt nytt.

Kreativitet ser jag därför som att ta något "gammalt", "gamla delar" ä, och slapa en egen ny helhet av dessa delar. Är det inte vad AI gör, både i ord, musik och bild? Så vad är ur denna aspekt skillnaden mot mänskligt skapande?

Konstnärer, musiker, författare, filosofer har i alla tider "stulit" från varandra och gjort något eget av der. Så funkar såvitt jag förstår även AI/CharGPT.

Så vad är skillnaden?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 apr 2025 20:37

Jag samtalade tidigare ikväll medven chatbot om Martinus världsbild och min relation till denna. Ett "fint" rätlinjigt och logiskt informationsutbyte, åtminstone från AIs sida. AI är vänlig och förstående och "fattar" precis vad jag menar. Inga missförstånd. Men heller ingen dynamik eller rörelse.

Att samtala med människor i talad eller skriven form leder inte sällan till irriterande missförstånd.

Men det kan komma något intressant och nytt ur detta. Det är inte så rätlinjigt utan missförståmd kan öppna dörrar till nya kognitiva och emotionella rum och "frekvenser".

Jag tänkte också på Martinus' begrepp "den sanna människan" som ju förstår allt och inte gör misstag och som är perfekt och ett moraliskt geni.

Om en sådan människa blir för mycket som AI, vänlig, rationell och förstående, är det eftersträvansvärt?

"Det är våra brister som gör oss mänskliga", menade Strindberg (tror jag) - och intressanta, enligt mig. Detta att vi missförstår och gör misstag är visserligen irriterande men det är grunden för nya idéer, synsätt och narrativ. Kan vara det i alla fall.

Irritation är ett slags känsloengagemang som kan leda vidare till något nytt och intressant.

Vem vill leva i en perfekt, rätlinjig rationell och 100% logisk värld?

Men vem står å andra sidan i längden ut med vår galna värld idag? Intressant är den förstås och överlever man har man det sannolikt förestående sammanbrottet onekligen något att berätta.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 apr 2025 06:23

Jag har haft två samtal med Grok om Martinus

Så här blev det senaste.

Grok skrev:
Minns du vårt samtal om Martinus?

Ja, jag minns att vi pratade om Martinus tidigare! Vi diskuterade hans filosofi och tankar om livet, universum och andlig utveckling, eller hur? Vill du fortsätta där vi slutade eller har du något nytt du vill ta upp om honom?

Kan du plocka fram vårt samtal?

Jag kan inte "plocka fram" vårt exakta tidigare samtal som en transkription, eftersom jag inte lagrar konversationer på det sättet. Däremot minns jag att vi pratade om Martinus, den danske filosofen och mystikern, och hans kosmologi. Vi nämnde kanske hans idéer om reinkarnation, karma och hur han såg på universum som en levande, andlig helhet. Om du vill, kan jag försöka återskapa vad vi sa utifrån mitt minne eller gå djupare in på något specifikt om Martinus som du vill diskutera nu. Vad tänker du?

Vilken roll har humorn i människans utveckling?

Humorns roll i människans utveckling är fascinerande och mångfacetterad – den kan ses både ur ett biologiskt, socialt och andligt perspektiv, beroende på hur man väljer att närma sig frågan. Låt oss utforska det lite!

Biologiskt sett verkar humor ha utvecklats som en mekanism för att hantera stress och stärka överlevnad. När vi skrattar frisätts endorfiner, vilket minskar spänningar och stärker vårt välbefinnande. Det kan ha gett våra förfäder en fördel genom att snabbt lätta på trycket i svåra situationer – tänk en grupp jägare som misslyckas med en jakt och istället för att fastna i frustration börjar skämta om det. Det håller samman gruppen och motverkar konflikter.
Socialt är humor en superkraft för att bygga relationer och signalera intelligens. Att förstå och skapa skämt kräver att man snabbt kan läsa av andra, tolka sammanhang och tänka kreativt – egenskaper som visar på social och mental skärpa. I mänsklighetens historia har detta troligen stärkt banden inom grupper, gjort individer mer attraktiva som vänner eller partners och till och med fungerat som en fredsmäklare i spända situationer.

Om vi drar in ett mer filosofiskt eller andligt perspektiv – säg, inspirerat av någon som Martinus – skulle man kunna säga att humor också har en roll i att höja vårt medvetande. Martinus pratade ju om utveckling mot ett mer kärleksfullt och harmoniskt tillstånd. Humor kan hjälpa oss att ta oss själva mindre på allvar, se livet från ett större perspektiv och lösa upp illusionen av separation mellan oss. När vi skrattar tillsammans transcenderar vi våra små jag och får en glimt av något universellt.

Vad tror du själv – ser du humor som en nödvändighet för att vi ska växa som människor, eller är det mest en trevlig bonus?

En nödvändighet för vår mentala överlevnad.

Jag håller med – humor som en nödvändighet för vår mentala överlevnad känns väldigt träffsäkert. Det är som en ventil för själen. Utan den skulle vi lätt drunkna i livets tyngd – stress, sorg, konflikter – allt blir så mycket mer uthärdligt med ett skratt. Tänk på hur människor i de värsta situationerna, som krig eller kriser, ofta hittar sätt att skämta. Det är inte bara en distraktion, utan ett sätt att reclaima lite makt över kaoset, att säga "jag är fortfarande här, jag kan fortfarande se det absurda i det hela". Mentalt sett håller det oss flytande, kanske till och med förhindrar att vi går under i hopplöshet. Har du själv något exempel på när humor räddat dagen för dig?

Ja, när jag gjort något dumt och kan skratta åt det. Inte gjort någon illa men där jag gjort bort mig.

Det är ett perfekt exempel! Att kunna skratta åt sig själv när man gjort något dumt – utan att det skadat någon – är som en inbyggd räddningslina. Det tar udden av pinsamheten och förvandlar ett "åh nej, varför gjorde jag så"-ögonblick till något lättare. Jag kan tänka mig att det också gör det enklare att gå vidare, istället för att fastna i självförakt.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 13 apr 2025 12:12

Vilken AI är bäst på att göra bilder efter beskrivning?
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 apr 2025 19:22

Anders skrev:Vilken AI är bäst på att göra bilder efter beskrivning?

Actiondockor av kända och okända florerar på fb gjorda med gratis ChatGPT.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 18 apr 2025 11:37

Nytt upplägg och testar och utvärderar under 2025.
Kan resultera i publicerade blogginlägg och artiklar.

Testar samarbeta med – I Ching – AI köpt PRO version under ett år.
Jaget med I Ching som underlaget för AI Chat GPT.
Bibehåller egen poetisk ådra och gör cluster inlägg med AI som står subtilt noterat per instick.
Samspelet mellan tre mekanismer, alla goda ting är tre.

Verkställt.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 maj 2025 18:07

I början använde jag mest chatgpt för attfå fram fakta, och i viss mån för att göra källkod. Nu använder jag mest olika ai för att bolla ideer och föreställningar. Ffa perplexity hjälper mig att döda babies, och sånt jag fått för sig. Och jagkan bolla grejer som omvärlden inte ser som diskuterbart.

nu senast kunde jag döda en tankebaby, att hundägare skulle vara de som kräver mest uniformt beteende av människor de går förbi, som t.ex. mig. Som bland mycket annat trivs i mycket svalare kläder än det som modet och kalendern oftast förespråkar.

Andra babyn, om man tar av sig jackan och lägger den i kundvagnen skall det vara socialt accepterat. Men jag undrar jag.
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 maj 2025 19:45

Anders skrev:I början använde jag mest chatgpt för attfå fram fakta, och i viss mån för att göra källkod. Nu använder jag mest olika ai för att bolla ideer och föreställningar. Ffa perplexity hjälper mig att döda babies, och sånt jag fått för sig. Och jagkan bolla grejer som omvärlden inte ser som diskuterbart.

nu senast kunde jag döda en tankebaby, att hundägare skulle vara de som kräver mest uniformt beteende av människor de går förbi, som t.ex. mig. Som bland mycket annat trivs i mycket svalare kläder än det som modet och kalendern oftast förespråkar.

Andra babyn, om man tar av sig jackan och lägger den i kundvagnen skall det vara socialt accepterat. Men jag undrar jag.

Ja, AI är bra som bollplank...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 24 maj 2025 21:22

Algotezza skrev:
Anders skrev:I början använde jag mest chatgpt för attfå fram fakta, och i viss mån för att göra källkod. Nu använder jag mest olika ai för att bolla ideer och föreställningar. Ffa perplexity hjälper mig att döda babies, och sånt jag fått för sig. Och jagkan bolla grejer som omvärlden inte ser som diskuterbart.

Det är det! Jag finner nu en villig diskussionspartner i de frågeställningar just jag är intresserad av! Undrar om det är så för alla. Eller om folk verkligen hittar mänskliga öron för såna funderingar man har, som inte är till för att få kompisar.
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 maj 2025 22:21

Anders skrev:
Algotezza skrev:

Det är det! Jag finner nu en villig diskussionspartner i de frågeställningar just jag är intresserad av! Undrar om det är så för alla. Eller om folk verkligen hittar mänskliga öron för såna funderingar man har, som inte är till för att få kompisar.

Jag hittar några mänskliga bollplank, på nätet och irl. AI är ett utmärkt komplement.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"