I natt drömde jag

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 22 maj 2025 21:01

Mlw skrev:Freud skulle ha sagt att giraffen är en fallisk symbol, förknippad med kraft och potens. Här kan den symbolisera den moderna människans övertro på sig själv, en attityd som gör att vi enbart ser våra framgångar och förbiser det fundamentala.

Ja, låter inte orimligt. Drömmarnas budskap är ofta inte så "trevliga" som vi vill tro.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Anne

Inläggav Anne » 22 maj 2025 21:51

Freud var ju också Väldigt fixerad vid sexualitet. Han hade ett gäng böcker i sin bokhylla som upptäcktes efter hans död som bestred Freuds egna ut-sagor. Det höll han tyst om. Ni har er fulla rätt att tolka det som ni vill. Personligen hade jag föredragit om hade bemött detta. Freud hade lille Hans som han diagnosticerade utan att ens träffa pojken, bara lyssna på föräldrarna. Det är visserligen ett intressant perspektiv Freud framförde, men all-varligt... låt oss inse att han pratade med sig själv. Han undersökte inte några barn, trots att han menade att personligheten är fixad och klar vid fem års-åldern. Det finns liksom fler personer på den här planeten än Freud, men denna sexualfixering kan förklaras med den pryda tid han levde i och att han var ett barn av sin tid. Jag hyser inget agg mot Freud.

Anne

Inläggav Anne » 22 maj 2025 22:40

David H skrev:
Anne skrev:
David H skrev:
Jo, jag håller med. Menade egentligen inte att giraffen var den felande länken, utan att giraffen var det som behövde ersätta den felande länken. (Svårt att förklara, eftersom det är en intern grej mellan mig och Unik)

Okej... Jag är verkligen inte någon sorts brutal Alexander Bard (men du har min tillåtelse att kalla mig det om du behöver), men nu anser jag (strunta i det om du inte vill) att det vore en god rekommendation av en vän för ditt eget bästa: Läs om ditt inlägg, läs det igen om du inte hör vad du faktisk säger. Ser du vad du skriver? Vad som är mellan dig och Patrik är oväsentligt i detta.

Du vet, Skogis, jag har ibland svårt med orden, "felande länk" var ett slarvigt använt uttryck... som jag inte kan försvara. Kanske ville mitt omedvetna säga nåt med det, jag vet inte, men själv hade jag ingen medveten tanke om det.

Jag vet, David. Ibland har jag själv svårt att formulera mig. I text är det ännu svårare när min mimik och röst inte framgår och det är klent med smilisar (sidospår: undrar hur det står till med herr Ågrens känsloregister). Men det där inlägget som du nu valde att inte ha med i din citering... Jag vet att jag är jobbig nu. Du behöver inte försvara dig. Du behöver inte säga någonting. Jag skuldbelägger dig inte, men jag uppfattar att det är bra om du blir medveten om vad du faktiskt säger. Du är i trygga händer hos mig, vilket du borde veta vid det här laget. Svep in dig i ett täcke, gärna tjockt så det känns som en varm kram. Läs ditt inlägg igen. Och igen så många som krävs tills du ser och hör vad du själv säger.

I tjänst,
Anne

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 23 maj 2025 10:40

Anne skrev:
Jag vet, David. Ibland har jag själv svårt att formulera mig. I text är det ännu svårare när min mimik och röst inte framgår och det är klent med smilisar (sidospår: undrar hur det står till med herr Ågrens känsloregister). Men det där inlägget som du nu valde att inte ha med i din citering... Jag vet att jag är jobbig nu. Du behöver inte försvara dig. Du behöver inte säga någonting. Jag skuldbelägger dig inte, men jag uppfattar att det är bra om du blir medveten om vad du faktiskt säger. Du är i trygga händer hos mig, vilket du borde veta vid det här laget. Svep in dig i ett täcke, gärna tjockt så det känns som en varm kram. Läs ditt inlägg igen. Och igen så många som krävs tills du ser och hör vad du själv säger.

I tjänst,
Anne

Anne, jag hoppas att du förstår att jag inte förstår. Men jag jag ska ha det i åtanke att se tillbaka senare, läsa vad jag skrivit, och se vad jag missat. Nåt försvar har jag inte nu.

Tror förresten Mlw sa nåt viktigt om giraffen som en fallos. Det förklarar en aspekt av drömmen jag inte nämnde, nämligen att giraffen hade nån slags samarbete med brandkåren. Det var nog det som gjorde att jag och Hakka roade oss…giraffen hyllades för sin långa hals, som en tillgång för brandkåren att kunna nå högt. Men problemet var då här att huvet stack upp för högt.

Tänk till exempel vad svårt det kan va att träffa rätt vid toalettbesök när slangen är styv och pekar uppåt

Anne

Inläggav Anne » 23 maj 2025 10:56

:lol: Ja, jag tror att jag förstår, fast jag inte är en snopp varelse och det är jag enbart djupt tacksam över ska ni veta!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 maj 2025 06:03

Anne skrev::lol: Ja, jag tror att jag förstår, fast jag inte är en snopp varelse och det är jag enbart djupt tacksam över ska ni veta!

Inte lätt vara snippaväsen bland en massa snoppvarelser.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 maj 2025 06:11

David H skrev:Jag drömde att jag och Hakkapeliitta roade oss åt en bild som Anne hade skapat. Det var en giraff, med lång och stolt hals, som tittade belåtet in i övervåningen av ett vackert renoverat hus. Vad giraffen dock inte märkte var att det brutit ut en brand på undervåningen, som hotade hela huset att rasa samman.

Vad skulle kunna få giraffen att böja sig ner och inse faran?

Abstrakt tänkande kan skapa överblick men det finns då risk att man missar det konkreta som kan hota teoribygget. Ett manligt dilemma.

Huset är teoribygget och giraffen förmågan till abstrakt tänkande. Elden är kritiken mot bygget som man inte blir medveten om förrän det är för sent och det finna bygger faller ihop i en hög av sot och aska.

Eller så är giraffen sheriffen som tror den har full koll von oben men missar nedifrånperspektivet.

Om giraffen vore mindre självgod och högmodig och stolt över sin fina överblick, kunde den förstå vad som var på gång, genom att för en stund böja sig för verkligheten.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 24 maj 2025 14:00

Om giraffen vore mindre självgod och högmodig och stolt över sin fina överblick, kunde den förstå vad som var på gång, genom att för en stund böja sig för verkligheten.

Den dansar och konsturerar som fisk, mitt-emellan och som fågel.
Och jag snackar inte utan leverar eller att inte argumentera och predika utan ta ställning.

Så gör byggjobbare och hantverkare och flyttbgubbar och undersköterskor och allt annat fotfolk.
SKa jag be om ursäkt för att jag tiitar upp och skickar in hos er och andra och fått uppleva både hot och kärlek.
Det var inte mitt val att det blev så utan ljuset fann mig för jag öppna broöppningen och passagen.
Hos ex som frälst mig och på vägen rört vid hans kors - sedan dess har allt gått min väg som utstackad och förutbestämd.
I symbios med att jag blotta mig själv med råheten och det avskalade, som ställningtagande.
Det kräver sin man och sin kvinna eller båda att göra det, därför har jag förtjänat folks respekt.
Är inte på högtravade hästar och har alla i stallet, trots funktionsnedsättning.
Det enda jag påvisa är noll dominans och visa mig sårbar samt att min intellekutella förmåga och intellgens är det inge fel på.

Kram
Älskar dig trots mottvals eller medvalls :-)

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 24 maj 2025 21:08

Drömmer väldigt mycket nu, håller på och småvaknar på nätterna, och somnar till efter yoga nidra på dagarna. Lite otypiskt är det inte direkt dystopiskt eller besvärligt, håller på och flyttar saker åt folk, är på underliga universitet och fixar med det ena och det andra. Och det går inte direkt fel. Otypiskt. Kommer jag ihåg drömmar annars brukar det vara mest dystopi eller mer ovanligt romans och sex.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion

Inläggav xion » 30 maj 2025 11:42

Det finns inga bra filmer på SVT-play just nu (i mitt tycke).
Som kompensation drömde jag i natt en futuristisk actionfilm istället.
Kanske är det det vi har drömmar till?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 30 maj 2025 12:12

xion skrev:Det finns inga bra filmer på SVT-play just nu (i mitt tycke).
Som kompensation drömde jag i natt en futuristisk actionfilm istället.
Kanske är det det vi har drömmar till?

Ja det finns ju dåligt med kafkamiljöer på SVT heller så det är kanske därför jag drömmer som jag gör.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 10 jun 2025 19:59

Mlw skrev:
David H skrev:Jag drömde att jag och Hakkapeliitta roade oss åt en bild som Anne hade skapat. Det var en giraff, med lång och stolt hals, som tittade belåtet in i övervåningen av ett vackert renoverat hus. Vad giraffen dock inte märkte var att det brutit ut en brand på undervåningen, som hotade hela huset att rasa samman.

Vad skulle kunna få giraffen att böja sig ner och inse faran?

Detta speglar möjligen omedvetenheten som råder i samhället—hur både debattörer och politiker fokuserar på ytan och det välordnade, medan de blundar för att samhällets grundvalar vittrar sönder. Enligt den tyske filosofen Hans-Georg Gadamer är sanning endast möjlig när människor står i gemenskap med varandra. Just eftersom vi kan dela en gemensam ram för utforskande och frågande kan sanning växa fram som svar på dessa frågor—frågor som föds i dialogen. Därmed förutsätter sanning mänsklig gemenskap.

När den sociala sammanhållningen i samhället snabbt försvagas, försvagas också vår gemensamma förståelse av sanning. Kommunikation blir omöjlig och huset brinner upp.

Innerligt vackra
Du min kära

En begränsning har sin motsvarighet
Så först tar man reda på varför jesuiter inte lyckats, eller har dom det?
När preferenser och avsikter med viljor inte resulterar i så mycket, utan mest kohandel mellan ledare o politiker.
Kanske en väckarklocka - I have a dream - med paketlösning.
Sedan utrönar och applicerar alternativa världar
Och så var det dags för Amy Webbs rapport samt färdigställa väverskans kod

Då sker det jag ser i dig och det du ser i mig
Du min kära
Inte i en handvändning

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 15 jun 2025 16:22

Jag drömde att jag gjorde någon slags escape room med Baldurs Gate-karaktären Astarion. Blev förundrad hur fort jag såg alla lösningar, lösningen kunde vara tydlig innan jag ens förstod vad problemet var - måste haft hjälp från nån mäktig gud (eller djävul?)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 jun 2025 05:58

Jag har mer vardagliga och simpla drömmar - och ibland minns jag dem. I natt återkom två teman i kombination: att jag åter skulle börja gymnasiet, denna gång väl medveten om min ålder. Jag sade till läraren i historia vars lektion jag skulle bevista: "Jag tycker det är bättre att gå gymnasiet en gång till än att gå pensionärskurser på något studieförbund." Han log och höll med. Jag hjälpte honom bära en bunt stenciler. Det var så fullt av människor i alla åldrar i klassrummet att jag fick stå längst bak.

Jag försökte ringa min mor för att berätta men jag lyckades inte, hur jag än försökte.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 16 jun 2025 06:02

Min dröm tala till mig, gör så här så blir du inte viral.

Återgå till "Tankar och känslor"