PopJimmy skrev:Du har inte vistats på Högskolan i Skövde va?
Ditt påstående är helt korrekt.
Moderator: Moderatorgruppen
archaxe skrev:Ungefär på samma vis som du har en bevisbörda när det gäller skogsälvor förmodar jag.
Nja, inte riktigt. Jag säger inte att skogsälvor inte finns, medan (den starka) ateisten faktiskt hävdar något. (Skillnaden mellan att tro på X, att tro på icke-X, att inte tro på X, att inte tro på icke-X. Nån logiker får väl reda ut hur dessa trosuppfattningar förhåller sig till varandra.)
PopJimmy skrev:Okej, din tidigare bild liknade en kille jag träffat i sammanhanget av datorspelsdesignsutbilningen jag gått på i Skövde, en kille som spelat c64. Ville bara klargöra.
PopJimmy skrev:Jag förstår inte vad du försöker säga, Menar du att du arbetar med design? Eller kod? Eller att du har en yrkesrelation till Högskolan i Skövde?Ulf S skrev:Å ena sidan stämmer det med mitt yrke.
archaxe skrev:Ok, men återigen; vi måste göra en åtskillnad mellan en tro på Guds icke-existens (stark ateism) och en icke-tro på Guds existens (svag ateism), och i likhet med teisten hamnar bevisbördan på den starka ateisten - de hävdar faktiskt något i fråga om Guds ontologiska status.
Tore skrev:Att tro är knappast att hävda. Tron ser jag snarast som oundviklig. Den är inget jag väljer.
Ingen fara, tack för att du klargjorde mina frågor.Ulf S skrev:Sorry, jag trodde du frågade som du frågade för att du hade kollat min profil. Jag jobbar med kod. Ursäkta.
Nej jag tror du borde läsa på lite om begrepet meme http://en.wikipedia.org/wiki/MemeUlf S skrev:Det där är intressant. På samma sätt kan man inte rå för att man inte tror. Jag tror att förmågan att tro är genetisk. Den stämmer mycket väl in i evolutionsteorin, eftersom det har funnits perioder där religion har varit en överlevnadsfördel.
PopJimmy skrev:Nej jag tror du borde läsa på lite om begrepet meme http://en.wikipedia.org/wiki/Meme
Men snälla. Bry dig inte om vad Dawkins säger om religion.
Uffe skrev:Bara den dåre som vill göra religion till vetenskap får den bevisbördan.
Tore skrev:Att tro är knappast att hävda. Tron ser jag snarast som oundviklig. Den är inget jag väljer.
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 54 och 0 gäster