Tore skrev:Jag vet inte om jag ser den. Du påtalar skillnaden mellan att "icke tro att X" och att "tro att icke X" och säger att den som tror att gud inte finns måste kunna anföra skäl för sin tro. Vad menar du då med det? Talar du i själva verket inte alls om tro?
Jag tänker som så, att den som tror något - att Gud finns eller att Gud inte finns - faktiskt har en trosuppfattning angående Guds ontologiska status, något den som INTE tror på Guds existens (eller icke-existens) inte heller yttrar sig om.
Betrakta fyra påståenden.
A: Jag tror att Gud finns
B: Jag tror att Gud inte finns
C: Jag tror inte att Gud finns
D: Jag tror inte att Gud inte finns
Jag skulle beteckna "A" som ett uttryck för teism (en tro), "B" för stark ateism (en tro), "C" svag ateism alt. agnosticism (avsaknad av tro), och "D" agnosticism (avsaknad av tro). Jag är osäker på hur man skall tolka "C" och "D", men så skulle jag uttrycka det. Egentligen skulle man haft lite modallogiska tecken för att illustrera det enklare (?), så jag inför "◊P" som får stå för "Det är möjligt att P" och definierar utifrån det:
∧P (utläses "Det är nödvändigt att P") definieras ~◊~P
"A" tycks utesluta "B" och "C" men låta "D" vara kontingent,
(A→~◊B&~◊C&(◊D&◊~D)),
"B" tycks utesluta "A" och "D" men låta "C" vara kontingent,
(B→~◊A&~◊D&(◊C&◊~C)),
"C" tycks utesluta "A" men låta "B" och "D" vara kontingenta,
(C→~◊A&(◊B&◊~B&◊D&◊~D)) och
"D" tycks utesluta "B" men låta "A" och "C" vara kontingenta
(D→~◊B&(◊A&◊~A&◊C&◊~C)).
Har man varken skäl för att tro på Guds existens eller skäl att tro på Guds icke-existens ser jag inte varför man skall ha någon trosuppfattning åt endera hållet, om vi förutsätter att de skall vara rationellt grundade som många av våra andra trosuppfattningar (visserligen kan man hävda att religiös tro till sin karaktär är sådan att den inte behöver en rationell grund, men då bör man heller inte ha en sådan attityd gentemot sin tro.) Istället bör man (som jag nyss såg att Stefan skrev om) avhålla sig från att tro varken det ena eller det andra.
Ungefär så tänkte jag.