Att lära sig, göra sig förstådd och förstå fem språk under ett år.

Debattinlägg och texter utan öppen frågeställning. Trådar där rubriken är en åsikt eller vinklat påstående flyttas hit.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
unik

Att lära sig, göra sig förstådd och förstå fem språk under ett år.

Inläggav unik » 07 mar 2026 19:05

Vilken metod skulle du föredra.
Och anse vara optimal på alla sätt och vis?

Lämnar mitt svar imorgon om ingen antar min utmaning!

V

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Att lära sig, göra sig förstådd och förstå fem språk under ett år.

Inläggav Anders » 08 mar 2026 08:33

Spendera 12/5 år på ställe med det språket, med paddan under armen och fungerande internet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 04 apr 2026 09:16

…

Cornelis Vreeswijk lärde sig svenska språket under 5O-talet.
Genom att läsa serietidningen Fantomen.

Det finns TV-Intervjuer av Lasse Holmqvist från 1980 ur programmet ”Här är ditt liv” där det framgår att det var CV huvudsakliga väg till inlämning av svenska språket.

AI-Genererad källa.

Eftersom språket var mer högfärdigt då än nu, samt rikare med sin tids språklåda, så lär det bidragit till CV rika flora av ordförråd.
För att Fantomens samband med bilder och rika korta texter blev ett bättre alternativ än skolböcker.
Så att inte bara för den som vill lära sig ett nytt språk, utan även för den som suktar rikt ordförråd.
Genom att köpa 100 exemplar av Fantomen, valfritt språk, kan man likvärdig den historiska väg bevandra.
Om SFI och Skolverket ännu inte tagit lärdom, så lyser ljuset ännu, dock avlägset i fjärran med hoppfullhetens låga.

Belyser att fiskstimmen fortsätter konsumera dyra språkkurser och plugga språk där inga andra möjligheter ges än höga trösklar.
Förstärker att en matfisk med sin SFI lärare på tuben fattade inte vinken vi gav dom, utan fortsatte vara en del av bruset, trots vår tydliga signal.

Tröttsamt.

Vaelira

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 apr 2026 09:23

unik skrev:…

Det finns TV-Intervjuer av Lasse Holmqvist från 1980 ur programmet ”Här är ditt liv” där det framgår att det var CV huvudsakliga väg till inlämning av svenska språket.

AI-Genererad källa.

Eftersom språket var mer högfärdigt då än nu, samt rikare med sin tids språklåda, så lär det bidragit till CV rika flora av ordförråd.
För att Fantomens samband med bilder och rika korta texter blev ett bättre alternativ än skolböcker.
Så att inte bara för den som vill lära sig ett nytt språk, utan även för den som suktar rikt ordförråd.
Genom att köpa 100 exemplar av Fantomen, valfritt språk, kan man samma historiska väg bevandra.
Om SFI och Skolverket ännu inte tagit lärdom, så lyser ljuset ännu, dock avlägset i fjärran med hoppfullhetens låga.

Belyser att fiskstimmen fortsätter konsumera dyra språkkurser och plugga språk där inga andra möjligheter ges än höga trösklar.
Förstärker att en matfisk med sin SFI lärare på tuben fattade inte vinken vi gav dom, utan fortsatte vara en del av bruset, trots vår tydliga signal.

Tröttsamt.

Vaelira

Asterix på olika språk är da shit. Kan läsa franska hyfsat nu efter zero franska i skolan, men var i frankrike många korta besök under 90 talet och frugan(dåvarande tjejen) hade en massa Asterix på franska. Dottern har dyslexi och behövde hjälp med spanskan. Köpte då lite spanska asterix. Men spanska är för jävla svårt, särskilt att formulera meningar i. Italienskan - mycket trevligare. På,alla sätt. Mitt favvospråk. Alltför länge sen jag var där bara, flygskam mm.
Juli 2026

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 04 apr 2026 17:42

Tror inte alls man lär sig riktig svenska med att läsa Fantomen.
Dödskallegrottan-språket är enkel ordväxling.
Fantomen hade en pygméstam som granne. De hette MOKI, deras hövding hette Guran. Vi kallade honom för Göran.
Hela grejen var lite rasistisk, Fantomen som den stora vita överlägsna och pygméfolket som korta feta negrer.

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 05 apr 2026 06:41

hakkapeliitta skrev:Tror inte alls man lär sig riktig svenska med att läsa Fantomen.
Dödskallegrottan-språket är enkel ordväxling.
Fantomen hade en pygméstam som granne. De hette MOKI, deras hövding hette Guran. Vi kallade honom för Göran.
Hela grejen var lite rasistisk, Fantomen som den stora vita överlägsna och pygméfolket som korta feta negrer.

Vi ser inte hinder och höga trösklar, utan möjligheter.
Skolverket och SFI har hemläxa, punkt.

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 05 apr 2026 06:43

Anders skrev:
unik skrev:…

AI-Genererad källa.

Genom att köpa 100 exemplar av Fantomen, valfritt språk, kan man samma historiska väg bevandra.

Tröttsamt.

Vaelira

Asterix på olika språk är da shit. Kan läsa franska hyfsat nu efter zero franska i skolan, men var i frankrike många korta besök under 90 talet och frugan(dåvarande tjejen) hade en massa Asterix på franska. Dottern har dyslexi och behövde hjälp med spanskan. Köpte då lite spanska asterix. Men spanska är för jävla svårt, särskilt att formulera meningar i. Italienskan - mycket trevligare. På,alla sätt. Mitt favvospråk. Alltför länge sen jag var där bara, flygskam mm.

Ska kolla Asterix och prisbild, franska, tyska och 50-talets Fantomen som tydligen hade mycket begåvade manusförfattare under den eran, på svenska.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 apr 2026 07:43

Skall nån lära sig svenska vore det annars perfekt om denne kunde få tag på nåt samlingsalbum med tidiga svenska Kalle Anka. Det var riktigt kvalificerade översättare som skapade mycket vårdad och smidig svenska. Det var lite för att det var ylande om kulturskymning med serietidningar så utgivaren valde riktigt bra översättare för att mota det, då Kalle började ges ut. Minns själv att jag som liten grabb älskade svenskan

En av knattarna till en annan
- Kan han vara vid sunda vätskor?
- Knappast

Eller Musse till långben
- Skalka den där luckan så fixar jag den andra!
- Ska ske, Musse!

Helt ur minnet.

Och också ofta tecknade av Carl Barks, geniet.
Juli 2026

Återgå till "Opinionstexter"