Vissa ord som används är väldigt stora för mig. Jag har väldigt svårt för att använda t.ex. ordet älska. Jag använder det nästan aldrig. Andra har lättare att använda det.
En författare som använder stora ord om både sig själv och det han skriver om är Björn Ranelid. Ibland låter han som en parodi på sig själv. Jag gillar ändå både hans böcker och hans stil. Men håll med om att han har höga tankar om sig själv. Ingen spelad ödmjukhet där!
Har ni lätt för att använda stora värdeladdade ord eller uttrycker ni er hellre med "mindre bokstäver'?
Att använda för stora ord
Moderator: Moderatorgruppen
Att använda för stora ord
Algotezza aka Algotezza
Re: Att använda för stora ord
Då jag pratar med mina barn haglar sannerligen, högvördige fader, godartade son, tillförsikt och jublar… kul ända sen de var i koltåldern.
Har också svårt för älskar, men tar alldeles för ofta till hatar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Anders skrev:Då jag pratar med mina barn haglar sannerligen, högvördige fader, godartade son, tillförsikt och jublar… kul ända sen de var i koltåldern.
Man kan använda stora ord om varandra ironiskt. Bara kul!
Politiker däremot använder gärna värdesvullna uttryck om den egna förträffligheten - på fullaste ansvar.
Algotezza aka Algotezza
- Karl Olsson
Jag känner igen det där. Vissa ord känns väldigt stora, som “älska”, och jag använder dem också ganska sällan.
Björn Ranelid är nästan motsatsen – han använder stora ord hela tiden och verkar ha rätt höga tankar om sig själv. Men det är också en del av hans stil. Jag håller mig nog oftast till lite enklare ord.
Björn Ranelid är nästan motsatsen – han använder stora ord hela tiden och verkar ha rätt höga tankar om sig själv. Men det är också en del av hans stil. Jag håller mig nog oftast till lite enklare ord.
Karl Olsson skrev:Jag känner igen det där. Vissa ord känns väldigt stora, som “älska”, och jag använder dem också ganska sällan.
Välkommen till forumet, Karl!
Algotezza aka Algotezza
Ordet "älskar", är inget varken/eller ord. Det är mera en glidande skala. En del älskar man mer andra mindre eller inte alls.
Jag har aldrig sagt, "jag älskar dig", till någon, eftersom jag inte inte är säker på vad det innebär.
Jag har aldrig sagt, "jag älskar dig", till någon, eftersom jag inte inte är säker på vad det innebär.
Återgå till "Tankar och känslor"