Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Har egentligen inte tänkt så mycket på senaste tiden
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Undrar om det är AI som har visat på den här bakdörren till riksdagen.
Ponera att Greta Thunberg stått på någon lista.
Hon skulle garanterat ha kryssats in.
I framtiden kanske vi får en kändis-riksdag, där en massa kändisar har kryssats in. Inte på kompetens utan på kändisskap. I någon mån fungerar det ju så redan.
Ponera att Greta Thunberg stått på någon lista.
Hon skulle garanterat ha kryssats in.
I framtiden kanske vi får en kändis-riksdag, där en massa kändisar har kryssats in. Inte på kompetens utan på kändisskap. I någon mån fungerar det ju så redan.
xion skrev:Undrar om det är AI som har visat på den här bakdörren till riksdagen. Ponera att Greta Thunberg stått på någon lista. Hon skulle garanterat ha kryssats in. I framtiden kanske vi får en kändis-riksdag, där en massa kändisar har kryssats in. Inte på kompetens utan på kändisskap. I någon mån fungerar det ju så redan.
Copilot känner till denna möjlighet att manipulera personvalssystemet, men det är konstruerat för att motverka fusk. Personvalets sedlar granskas och framkommer det ett mönster, tid, vallokal, observationer, anmälningar så kan valet förklaras ogiltigt. Det räcker med rimlig misstanke om påverkan. Vi får se hur det slutar i Borlänge. Min tro är att om det står klart att förkryssade valsedlar delats ut i sådan omfattning att det påverkat valresultatet, så blir valet ogiltigförklarat.
Moderator
-
hakkapeliitta
Det är inte förbjudet att dela ut förkryssade valsedlar om dessa är kryssade för hand endast maskinellt förkryssade är otillåtna.
Finns prejudikat.
Rätt vidrig häxjakt på (V), inget otillåtet har framkommit hittills men behandlas som kriminella ändå.
Mycket rasism inblandat, "röstkupper" hit och dit, är väl snarare så demokratin fungerar.
Personröster är inte ovanliga, Lars Leijonborg (L) gick förbi liberalernas förstanamn i Malmö. Och Leijonborg bor inte ens i Malmö..
Finns prejudikat.
Rätt vidrig häxjakt på (V), inget otillåtet har framkommit hittills men behandlas som kriminella ändå.
Mycket rasism inblandat, "röstkupper" hit och dit, är väl snarare så demokratin fungerar.
Personröster är inte ovanliga, Lars Leijonborg (L) gick förbi liberalernas förstanamn i Malmö. Och Leijonborg bor inte ens i Malmö..

hakkapeliitta skrev:Det är inte förbjudet att dela ut förkryssade valsedlar om dessa är kryssade för hand endast maskinellt förkryssade är otillåtna.
Finns prejudikat. Rätt vidrig häxjakt på (V), inget otillåtet har framkommit hittills men behandlas som kriminella ändå.
Leijonborg bor i Stockholm och fanns på rikslistan som fick fler röster i Malmö än den lokala listan, därför tillföll Malmömandatet automatiskt nästa person på rikslistan som var Lars Leijonborg. Trixigt.
Jag har försvarat Vänsterpartiets rätt att delta i regeringsförhandlingarna. Det är främst Thand Ringqvist som målat upp röda linjer som gör förhandlingarna tröga. Tveksamt om det kan lyckas med de låsningar som nu finns. Vi får ett test då ny talman skall utses. Andreas Norlén och Anders Ygeman kommer säkert att nomineras till denna mycket väl avlönade tjänst.
Jag håller inte för uteslutet att somalierna gjort övertramp, manipulerat och tryckt på i valet. Men om det leder granskningsnämnden till att ogiltigförklara valet vet vi ännu inte. Det vore illa för Dadgostar och Vänsterpartiet. Jag tror inte att lag och etik är helt synkrona i dagsläget, det är väl därför det blir mycket bråk och stridigheter omkring vad som är otillbörlig påverkan.
Moderator
hakkapeliitta skrev:Det är inte förbjudet att dela ut förkryssade valsedlar om dessa är kryssade för hand endast maskinellt förkryssade är otillåtna.
Finns prejudikat.
Håller med helt. Jag hade kunnat skriva det själv, men jag antog att ingen skulle fatta.. Det är i sådana här lägen som vissa partier visar sin tramsighet…
Vad jag har förstått så är invandrare ofta mer emot invandring än så kallade svenskar… Därför är jag så förvånad över att inte SD får fler röster… Skoja bara. Vad jag menar är att det hade räckt att säga att man vill stoppa invandringen..
Pilatus skrev:hakkapeliitta skrev:Det är inte förbjudet att dela ut förkryssade valsedlar om dessa är kryssade för hand endast maskinellt förkryssade är otillåtna.
Finns prejudikat. Rätt vidrig häxjakt på (V), inget otillåtet har framkommit hittills men behandlas som kriminella ändå.
Leijonborg bor i Stockholm och fanns på rikslistan som fick fler röster i Malmö än den lokala listan, därför tillföll Malmömandatet automatiskt nästa person på rikslistan som var Lars Leijonborg. Trixigt.
Jag har försvarat Vänsterpartiets rätt att delta i regeringsförhandlingarna. Det är främst Thand Ringqvist som målat upp röda linjer som gör förhandlingarna tröga. Tveksamt om det kan lyckas med de låsningar som nu finns. Vi får ett test då ny talman skall utses. Andreas Norlén och Anders Ygeman kommer säkert att nomineras till denna mycket väl avlönade tjänst.
Jag håller inte för uteslutet att somalierna gjort övertramp, manipulerat och tryckt på i valet. Men om det leder granskningsnämnden till att ogiltigförklara valet vet vi ännu inte. Det vore illa för Dadgostar och Vänsterpartiet. Jag tror inte att lag och etik är helt synkrona i dagsläget, det är väl därför det blir mycket bråk och stridigheter omkring vad som är otillbörlig påverkan.
Det finns ju tydligen människor som är så vänliga att de skjutsar folk med bil till vallokaler… Vad är det för fel med det?
Heja Sverige!, tänkte jag när jag läste att passagerare på ett reguljärflyg protesterade mot att unga tvillingar med 10 år i Sverige fanns ombord med order om att utvisas.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9p ... rade-flyga
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9p ... rade-flyga
Vega skrev:Det finns ju tydligen människor som är så vänliga att de skjutsar folk med bil till vallokaler… Vad är det för fel med det?
Ingen så vitt jag känner till har yttrat sig om att det är fel att skjutsa någon till en lokal för att rösta. Varför frågar du om det? Om du vill säga något om misstänkt valfusk får du uttrycka dig bättre.
Moderator
Pilatus skrev:Vega skrev:Det finns ju tydligen människor som är så vänliga att de skjutsar folk med bil till vallokaler… Vad är det för fel med det?
Ingen så vitt jag känner till har yttrat sig om att det är fel att skjutsa någon till en lokal för att rösta. Varför frågar du om det? Om du vill säga något om misstänkt valfusk får du uttrycka dig bättre.
”Riksenheten mot korruption utreder misstänkt valfusk i Borlänge.
Enligt en polisanmälan har personer skjutsat röstare från utanförskapsområden och försett dem med förkryssade valsedlar, kan Expressen berätta.
– Otillbörligt verkande vid röstning är själva brottet, säger åklagare Oskar Edvardsson vid riksenheten mot korruption.
…
Under två dagar spanade polisen på bilen som enligt anmälan påstås ha skjutsat röstberättigade mellan områden i Borlänge och lokalen för förtidsröstning i köpcentret Kupolen. Majoriteten av de som skjutsades var personer med somalisk bakgrund.”
Knackar på tiden och frågar:
Är det försent för medborgarjournalistik och folkbildande.
Det känns så OPEN SOURCE.
Gillas skarpt.
V
Är det försent för medborgarjournalistik och folkbildande.
Det känns så OPEN SOURCE.
Gillas skarpt.
V
Vega skrev:Pilatus skrev:Vega skrev:Det finns ju tydligen människor som är så vänliga att de skjutsar folk med bil till vallokaler… Vad är det för fel med det?
Enligt en polisanmälan har personer skjutsat röstare från utanförskapsområden och försett dem med förkryssade valsedlar, kan Expressen berätta.
– Otillbörligt verkande vid röstning är själva brottet, säger åklagare Oskar Edvardsson vid riksenheten mot korruption.
…
Under två dagar spanade polisen på bilen som enligt anmälan påstås ha skjutsat röstberättigade mellan områden i Borlänge och lokalen för förtidsröstning i köpcentret Kupolen. Majoriteten av de som skjutsades var personer med somalisk bakgrund.”
Ja, det verkar vara förenat med vad som är otillbörlig påverkan. Då har man satt i system att utnyttja en grupp människor för ett syfte. Om det inte har handlat om dessa somaliers fria val så kan det leda till att valet får göras om i valdistriktet.
Moderator
Pilatus skrev:Vega skrev:Pilatus skrev:Ingen så vitt jag känner till har yttrat sig om att det är fel att skjutsa någon till en lokal för att rösta. Varför frågar du om det? Om du vill säga något om misstänkt valfusk får du uttrycka dig bättre.
…
Ja, det verkar vara förenat med vad som är otillbörlig påverkan. Då har man satt i system att utnyttja en grupp människor för ett syfte. Om det inte har handlat om dessa somaliers fria val så kan det leda till att valet får göras om i valdistriktet.
Men varför anta att någon mot sin vilja har satt sig i en bil och åkt till en vallokal för att rösta på Vänsterpartiet?
Vega skrev:Pilatus skrev:Vega skrev:”Riksenheten mot korruption utreder misstänkt valfusk i Borlänge.
Men varför anta att någon mot sin vilja har satt sig i en bil och åkt till en vallokal för att rösta på Vänsterpartiet?
Det är det som Riksenheten skall utreda.
Moderator
Återgå till "Tankar och känslor"