Ulf S skrev:Om jag fick en krona för alla som tycker om detta utan att ha någon som helst koll på läget...
Behövde du
den pajkastningen? Ärli... Ahaaa... Vänta nu, du fiskar efter
kronor, eller
hur? Jag var nära att falla för det, där...
:^)Nå; då tar vi dina argument:
Om du laddar ner en låt (eller hör en låt på radion) så får du inte skivan i handen.
Du får inte spelet i handen när du laddar ner det heller. Ogiltigt argument.
Om du väljer att kopiera skivan från en kompis (vilket inte är tillåtet längre) eller bränna ut nerladdade låtarna på en cd (inte heller tillåtet längre), så betalar du vid inköpet av media, en kassettavgift som tillfaller upphovsmannen.
Och det tycker du är ett bra system? Vill du att en organisation som Copyswede skall fördela pengar över datorspelstillverkare så att samma regler gäller för datorspel som för musik?
Erkänner du ditt argument så erkänner du också kassettavgiften som en fungerande metod att ge upphovsmännen ersättning; och det trodde jag inte att du gjorde.
Eftersom en så pass stor del av våran ekonomi hänger på att piratkopieringen får fortgå för musik och film (försäljning av skivor, bredband, datorer, teknikutveckling)
Gäller i ännu högre grad för datorspel. Ogiltigt argument.
samt eftersom så pass stor andel av befolkningen blir blev kriminaliserat
Så om vi bara våldtar i större skala så kommer det att vara ett argument för att göra våldtäkt lagligt? Mofo argument. Och ogiltigt, förstås; piratkopieringen av spel har varit lika utbredd bland de tidiga hemdatoranvändarna som dagens musiklyssnare.
Jag tycker att frågan är så pass allvarlig, att den förtjänar lite research, och inte bara retorik.
Jag väntar fortfarande på ett enda argument som skiljer dataspel från musik/film.
Jag
antar (men nu hjälper jag dig) att du vill säga att en dålig kopia av ett datorspel inte går att spela, medan musik och film sprids med förstörande komprimeringsmetoder. På så vis har man en anledning att vilja köpa den riktiga, oförstörda, musiken även när man laddat ner den dåliga, komprimerade mp3-versionen. (Blanda inte in CD-skivor, de är snart ett minne blott)
Det är en sak som skiljer spel från musik och film. Åtminstone i nuläget. Men vad händer när man skickar stora, i praktiken oförstörda ljudfiler över nätet? Och det betyder dessutom (om du erkänner det argumentet) att det också blir okej att fildela böcker och trycksaker. Det är helt klart en skillnad i att läsa en Monster Manual i fildelad PDF och att sitta och bläddra i själva trycksaken. Tycker du den fildelningen är okej? (Det måste du för att erkänna mitt argument).
Eller har du något nytt argument som
är giltigt och som skiljer datorspelen från film/musiken?