jag är
Moderator: Moderatorgruppen
jag är
vi är alla skapare,vi är vi tänker och vi erfar
Re: jag är
fialia skrev:vi är alla skapare,vi är vi tänker och vi erfar
Behöver man skapa något, eller räcker det att äta chips, vara, tänka och erfara?
Anders H skrev:Behöver man skapa något, eller räcker det att äta chips, vara, tänka och erfara?
Du kan inte undvika att skapa. Genom att äta chips skapar du större volym på dina fettceller. En fjärils vingslag...
vi är
det är gott med chips 
Sanningen om livet
man måste ge sin kropp kärlek och härliga sinnliga erfarenheter
det är mitt kall att hylla prisa och älska mig själv.det är det enda sättet jag kan visa min oerhörda tacksamhet till allt som är,så vörda och älska dig själv och njut av chips,fast med måtta...man vill ju vara frisk och pigg och inte plåga sin kropp med för höga kolestrolvärden. jag säger bara NJUT NJUT NJUToch LEV LIVET TILL FULLO VARJE SEKUND
Re: Sanningen om livet
fialia skrev:LEV LIVET TILL FULLO VARJE SEKUND
Jag tror inte jag klarar det.
Det skulle kännas meningslöst att leva hedonistiskt här och nu hela tiden. Så ibland vill jag göra något större... bygga ett hus. Men euforin och det breda leendet kommer inte att bestå under hela byggnadsprocessen. Livet som helhet blir inte lyckligt om man hela tiden gör det som lockar för sekunden.
Jag säger istället:
ACCEPTERA VARJE SEKUND SOM DEN ÄR
jag är
Det var ju precis det jag menade.
När man accepterar verkligen ACCEPTERAR allt som det är utan att värdera sina känslor,Då känner man inga konflikter längre,som stjäl massa energi,då kommer friden,Inte extatisk lycka, utan inre harmoni och en kärlek och sällsam förundran till allt som är,Det är möjligt att man kan erfara detta stadium även fast kroppen är stressad och hjärtat blöder,Bara man låter det flöda och inte håller fast eller försöker förändra tankarna som kommer
fialia skrev:vi är alla skapare,vi är vi tänker och vi erfar
Vi är alla transformatorer: vi transformerar föda till avföring, erfarenheter till tankar, känslor och minnen; vi transformerar det yttre (omvärlden) till det inre (medvetandet) via upplevande och det inre till det yttre via skapande.
Mänskligheten i sin helhet transformerar naturtillgångar till avfall.
A
-
Deuce Deceptor
Rubriken för detta ämne lyder: "jag är"
Alltså trodde jag att ämnet handlade om Jahve, Guds namn i GT, men ingen har hittills nämnt någonting om den saken.
Gud sade till Mose: "Jag är den jag är." Och han sade vidare: "Så skall du säga till Israels barn: 'Jag är' har sänt mig till eder."
Andra Mosebok 3:14
Alltså är det enbart Gud som är "Jag är".
Huruvida vi alla är skapare eller inte är en fråga som inte är så lätt att svara på. Om vi är skapade (av Gud) till Guds avbild, borde vi också äga hans skaparförmåga. Det är rimligt att anta.
Ändå talas det i kristna sammanhang mest om att vi är Guds förvaltare; att vår uppgift är att ansvarsfullt vårda och efter bästa förmåga ta hand om skapelsen; inte att även vi skulle vara skapare.
Själv är jag mycket tveksam till om vi egentligen skapar någonting. Vi för olika arv (bokstavliga och mera bildliga) vidare...men skapar? Nej, det tror jag inte.
"Ingenting nytt under solen" som det står i Predikaren 1:9
Alltså trodde jag att ämnet handlade om Jahve, Guds namn i GT, men ingen har hittills nämnt någonting om den saken.
Gud sade till Mose: "Jag är den jag är." Och han sade vidare: "Så skall du säga till Israels barn: 'Jag är' har sänt mig till eder."
Andra Mosebok 3:14
Alltså är det enbart Gud som är "Jag är".
Huruvida vi alla är skapare eller inte är en fråga som inte är så lätt att svara på. Om vi är skapade (av Gud) till Guds avbild, borde vi också äga hans skaparförmåga. Det är rimligt att anta.
Ändå talas det i kristna sammanhang mest om att vi är Guds förvaltare; att vår uppgift är att ansvarsfullt vårda och efter bästa förmåga ta hand om skapelsen; inte att även vi skulle vara skapare.
Själv är jag mycket tveksam till om vi egentligen skapar någonting. Vi för olika arv (bokstavliga och mera bildliga) vidare...men skapar? Nej, det tror jag inte.
"Ingenting nytt under solen" som det står i Predikaren 1:9
Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre,
och störst av dem är kärleken.
och störst av dem är kärleken.
Deuce Deceptor skrev:Vad som är naturtillgångar varierar...vad som är avfall varierar...
Vad vill du säga med detta?
Både vad som är och betecknas om det ena resp. det andra skiftar. Absolut sett är ju all materia vi har på klotet "tillgångar", något vi kan använda till något, bara vi har fantasi. Avfall kallar vi det vi själva vill bli av med så snabbt som möjligt och slippa se och "ta i", allt vi på olika sätt "tar avstånd från". Men andra behöver inte göra det... Vissa får dessutom betalt för att ta sig an det. I och med att kretsloppstänkandet mer och mer slår igenom, kan man ju hoppas att beteckningen"avfall" helt försvinner och vi ser all jordisk materia som tillgångar... Avfall för en blir, näring för en annan. Rosor växer i och av skiten...
Om någon betecknar något som naturtillgång, måtte väl denna person åtminstone i det ögonblick han betecknar dem så, se dem som just naturtillgångar. Samma sak gäller för avfall.
Det är ju ingen nyhet direkt att olika människor har olika perspektiv på tillvarons olika företeelser och att samma person kan skifta synvinkel vid skilda tidpunkter, och att vi utifrån vårt perspektiv på "saker och ting" använder vi de ord vi finner mest relevanta för att beteckna det vi upplevt, ofta med en kärna av fakta men ofta nog också med hjälp av emotionella konnotationer, kopplade till de begrepp vi använder. Sålunda klingar "naturtillgångar" för de flesta positivt medan "avfall" för de flesta har en negativ underton.
Att beteckna vissa av sina medmänniskor som "naturtillgångar" låter ju vackert och bra, men det är inte lika behagligt att själv bli betecknad som "mänskligt avfall"... Vi vet ju alla vad Hitler gjorde med dem som han betecknade så...
A
Kattis skrev:Huruvida vi alla är skapare eller inte är en fråga som inte är så lätt att svara på. Om vi är skapade (av Gud) till Guds avbild, borde vi också äga hans skaparförmåga. Det är rimligt att anta.
Skapar tror jag att vi gör, d.v.s. vi omformar (om vi tolkar begreppet så), men vi kan inte tillföra världen någon ny materia/energi. Jag antar att det var detta du syftade på.
Återgå till "Religion och andlighet"