Vad vill terroristerna?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Kallekula
Man kan ha hur många hypoteser som helst. Det gäller som sagt bara att bedöma rimligheten i dem. Personligen tycker jag det blir bäst när Hollywood blandar in aliens i det hela. Vad det än kan tänkas vara.
Du säger inget om din ståndpunkt här. Du fortsätter med din nedvärderande retorik, nu använder du Hollywood och aliens istället. Berätta istället varför du tycker det är så rimligt?
Har du läst andra inlägg i denna tråd?
De andra inläggen verkar grunda sig på att AQs enda syfte är att förstöra och förgöra, genom detta vinna makt. Så pass primitivt ond tror jag ingen människa är. Men man verkar vilja tro att muslimer i grund och botten är primitiva djur som bara är blodtörstiga.
Okej då är det bara upp till bevis för dig nu. Varifrån får du ditt påstående? Har du inga bevis så har du inte. Då kan man ju hitta på vad som helst. Typiskt konspiratoriskt flum. Så berätta lite utförligt hur du tror att det gått till, upplägg planering osv. Vem vet du kanske får ihop till ett Hollywoodmanus.
Bevis för mitt påstående om att alla inte behöver vara "invigda" för att jobbet ska bli gjort anser jag inte att jag behöver. Jag använde ett företag som exempel. Påpekar återigen din nedvärderande retorik, Hollywood tricket.
ALLA som motsäger kospirationen kan ju vara en del av den. Alltså går den inte att motbevisa. Det är ju utmärkande för en riktigt smaskig konspiration.
Att man motsäger konspirationen har jag ingenting emot, men då får man komma med hållbara bevis och fakta. Ingenting går att bevisa eller motbevisa helt (förutom att 2+2=4). Därför får man bara presentera fakta och sin ståndpunkt och hoppas att andra tycker det låter vettigt.
Visst är det. Men som sagt jag tror NASA har buskul.
Har du hört den om att Rymdfärjorna är påhittade. Bara massa fejkade filmer och åskådare. Hittar du också på NASAs hemsida. Ja gud det finns människor till allt.[/quote]
Se ovan, Hollywood tricket.
Du säger inget om din ståndpunkt här. Du fortsätter med din nedvärderande retorik, nu använder du Hollywood och aliens istället. Berätta istället varför du tycker det är så rimligt?
Har du läst andra inlägg i denna tråd?
De andra inläggen verkar grunda sig på att AQs enda syfte är att förstöra och förgöra, genom detta vinna makt. Så pass primitivt ond tror jag ingen människa är. Men man verkar vilja tro att muslimer i grund och botten är primitiva djur som bara är blodtörstiga.
Okej då är det bara upp till bevis för dig nu. Varifrån får du ditt påstående? Har du inga bevis så har du inte. Då kan man ju hitta på vad som helst. Typiskt konspiratoriskt flum. Så berätta lite utförligt hur du tror att det gått till, upplägg planering osv. Vem vet du kanske får ihop till ett Hollywoodmanus.
Bevis för mitt påstående om att alla inte behöver vara "invigda" för att jobbet ska bli gjort anser jag inte att jag behöver. Jag använde ett företag som exempel. Påpekar återigen din nedvärderande retorik, Hollywood tricket.
ALLA som motsäger kospirationen kan ju vara en del av den. Alltså går den inte att motbevisa. Det är ju utmärkande för en riktigt smaskig konspiration.
Att man motsäger konspirationen har jag ingenting emot, men då får man komma med hållbara bevis och fakta. Ingenting går att bevisa eller motbevisa helt (förutom att 2+2=4). Därför får man bara presentera fakta och sin ståndpunkt och hoppas att andra tycker det låter vettigt.
Visst är det. Men som sagt jag tror NASA har buskul.
Har du hört den om att Rymdfärjorna är påhittade. Bara massa fejkade filmer och åskådare. Hittar du också på NASAs hemsida. Ja gud det finns människor till allt.[/quote]
Se ovan, Hollywood tricket.
Damir:
Så när det passar dig är det sanning (trots inte det finns en tillstymmelse för bevis) när det inte passar är det Hollywood. Okej det är ju en hållning.
Ingen ide att försöka bevisa något för konspirationsteoretiker. Vad jag än skulle säga vilka jag än skulle hänvisa till är de antingen:
1. Inte invigda i konspirationen och kan inte veta vad som hänt
2. Invigda i konspirationen och ljuger när de påstår något (tex NASA som du tror).
Dämed avslutar jag denna diskussion. Den kommer inte leda längre. Tror mig jag vet. Du kommer köra med samma två hänvisningar som en annan som var stenhårt inne på detta med att USA granskar alla förslag som UD lägger (självklart hade han inga bevis men det behövs ju inte).
Så när det passar dig är det sanning (trots inte det finns en tillstymmelse för bevis) när det inte passar är det Hollywood. Okej det är ju en hållning.
Ingen ide att försöka bevisa något för konspirationsteoretiker. Vad jag än skulle säga vilka jag än skulle hänvisa till är de antingen:
1. Inte invigda i konspirationen och kan inte veta vad som hänt
2. Invigda i konspirationen och ljuger när de påstår något (tex NASA som du tror).
Dämed avslutar jag denna diskussion. Den kommer inte leda längre. Tror mig jag vet. Du kommer köra med samma två hänvisningar som en annan som var stenhårt inne på detta med att USA granskar alla förslag som UD lägger (självklart hade han inga bevis men det behövs ju inte).
Tack för berömmet!
En del är mina egna slutsatser, baserad på muslimsk historia och teologi. Kom ihåg att al-Qaidas förebilder finns i 600-talets Arabien. Dessutom står det i Koranen att islam ska dominera hela världen, en i en fatwa som jag länkade till i en annan tråd står det att muslimerna ska slåss mot dom otrogna när dom är starka nog. Att vinna världen för islam är en central del av religionen, men al-Qaida verkar just nu sikta på att skapa ett kalifat i dom muslimska länderna och alla länder som tillhört islam men som inte gör det längre. Abdullah Azzam, Usama bin Ladins mentor, sa att Jihad är obligatoriskt tills muslimerna återerövrat alla länder som någonsin behärskats av islam. Det Jihad räknas då som defensivt Jihad (alltså återerövring).
Det är också detta som gör al-Qaida så unika. Medan mer "vanliga" terrororganisationer som Hamas, IRA (tills nyligen), ETA (tills nyligen), LTTE m.fl har lokala tydligt utstakade mål och krav så har al-Qaida ganska luddigt definierade mål och krav, och dessutom världsomsprännande sådana.
Deras uttalanden finns lite här och var på internet, både i skriftligt format och på filmer. Filmerna riktar sig till olika personer. Jag kommer ihåg en film där Usama bin Ladin talar till det saudiska kungahuset (som är innerligt hatade för att dem tillåter amerikanska trupper att vara stationerade i Muhammeds födelseland). Sen finns det en annan film av Azzam al-Amriki där han på klar engelska (han är amerikansk konvertit till islam) förklarar vad målet är för han och hans kamrater. Meddelandet är riktat till Västvärlden.
Sen finns även en film som heter The Expedition of Shaykh Umar Hadeed, som är "last wills" av åtta självmordsbombare från olika arabländer som tagit sig till Irak. Dom sjunger, talar om hur glada dom är, och sen spränger sig. Arabiskt tal, engelsk text. Filmen är (som visas i slutet på den) gjord av al-Qaida, med det uppenbara syftet att locka frivilliga fanatiker till Irak för att bli självmordsbombare. Filmen avslutas med ett tal som i korthet manar till att kämpa hårdare för islam och muslimerna.
Har ingen av dessa tre nämnda filmer kvar, men dom lär finnas på internet (dom brukar komma upp lite då och då). Fast är det inte emot forumreglerna om jag skulle länka till dem, eller till sidor som laddar upp sådana filmer (alla som gör det är inte jihadsidor)?
Skriftliga uttalanden kan man bl.a hitta på Jihad Unspun, som dock troligen är en CIA-sida. Läs även denna insiktsfulla analys av al-Qaida och deras mål. Jag håller dock inte med om allt i den.
En del är mina egna slutsatser, baserad på muslimsk historia och teologi. Kom ihåg att al-Qaidas förebilder finns i 600-talets Arabien. Dessutom står det i Koranen att islam ska dominera hela världen, en i en fatwa som jag länkade till i en annan tråd står det att muslimerna ska slåss mot dom otrogna när dom är starka nog. Att vinna världen för islam är en central del av religionen, men al-Qaida verkar just nu sikta på att skapa ett kalifat i dom muslimska länderna och alla länder som tillhört islam men som inte gör det längre. Abdullah Azzam, Usama bin Ladins mentor, sa att Jihad är obligatoriskt tills muslimerna återerövrat alla länder som någonsin behärskats av islam. Det Jihad räknas då som defensivt Jihad (alltså återerövring).
Det är också detta som gör al-Qaida så unika. Medan mer "vanliga" terrororganisationer som Hamas, IRA (tills nyligen), ETA (tills nyligen), LTTE m.fl har lokala tydligt utstakade mål och krav så har al-Qaida ganska luddigt definierade mål och krav, och dessutom världsomsprännande sådana.
Deras uttalanden finns lite här och var på internet, både i skriftligt format och på filmer. Filmerna riktar sig till olika personer. Jag kommer ihåg en film där Usama bin Ladin talar till det saudiska kungahuset (som är innerligt hatade för att dem tillåter amerikanska trupper att vara stationerade i Muhammeds födelseland). Sen finns det en annan film av Azzam al-Amriki där han på klar engelska (han är amerikansk konvertit till islam) förklarar vad målet är för han och hans kamrater. Meddelandet är riktat till Västvärlden.
Sen finns även en film som heter The Expedition of Shaykh Umar Hadeed, som är "last wills" av åtta självmordsbombare från olika arabländer som tagit sig till Irak. Dom sjunger, talar om hur glada dom är, och sen spränger sig. Arabiskt tal, engelsk text. Filmen är (som visas i slutet på den) gjord av al-Qaida, med det uppenbara syftet att locka frivilliga fanatiker till Irak för att bli självmordsbombare. Filmen avslutas med ett tal som i korthet manar till att kämpa hårdare för islam och muslimerna.
Har ingen av dessa tre nämnda filmer kvar, men dom lär finnas på internet (dom brukar komma upp lite då och då). Fast är det inte emot forumreglerna om jag skulle länka till dem, eller till sidor som laddar upp sådana filmer (alla som gör det är inte jihadsidor)?
Skriftliga uttalanden kan man bl.a hitta på Jihad Unspun, som dock troligen är en CIA-sida. Läs även denna insiktsfulla analys av al-Qaida och deras mål. Jag håller dock inte med om allt i den.
Det finns inte en terroristgrupp och heller inte en anledning men många muslimska fundamentalister ser USA som den attackerande parten och sig själva som försvare av en annan kultur och religion. När Bush tidigare talade om korståg har det ungefär samma innebörd som Jihad har för dig och mig. Vem som är terrorist och vem som är försvare råder det ganska så delade meningar om bland amerikaner respektive AQ-medlemmar.
gottlib skrev:Det finns inte en terroristgrupp och heller inte en anledning men många muslimska fundamentalister ser USA som den attackerande parten och sig själva som försvare av en annan kultur och religion. När Bush tidigare talade om korståg har det ungefär samma innebörd som Jihad har för dig och mig. Vem som är terrorist och vem som är försvare råder det ganska så delade meningar om bland amerikaner respektive AQ-medlemmar.
Som jag har förstått det krigar USA för demokrati och inte kristendomen, men det kanske bara är tom retorik. Talade Bush verkligen om korståg? Vad sa han?
Zi skrev:Som jag har förstått det krigar USA för demokrati och inte kristendomen, men det kanske bara är tom retorik. Talade Bush verkligen om korståg? Vad sa han?
För det första tror jag att USA till betydande del krigar för olja och därmed i förlängningen för sin ekonomi. Det känns också rätt otänkbart att en presidentkandidat skulle gå ut och säga att han inte är något annat än just kristen, chansen att bli vald då skulle nog bli relativt obefintlig. Och ja, innan USA inledde kriget mot Iraq så talade Bush om korståg, det har iofs senare backat ifrån när han insåg vidden av det begreppet men då var skadan redan skedd. Exakt vad han sa minns jag inte men här kanske du kan hitta något: http://www.google.com/search?rls=en&q=c ... 8&oe=utf-8
Så om man vill förstå hur muslimska fundamentalister tänker får man nog försöka se världen med deras ögon. Glöm bort bilden som förmedlas i västerländsk media och speciellt amerikansk media. Gör istället ett selektivt urval av citat från Bush som det här med korståg, krydda det med bilder från sönderbombade byar i muslimska länder med döda människor. Sedan lägger vi till information om hur krigsfångar som USA tagit har behandlats. Sexuella kränkningar som skulle vara mycket kränkande för vem som helst men än så mycket värre för en muslim.
Då växer det fram en bild där USA är den part som stjäl rikedommar från andra. Drar sig inte för att förnedra sina motståndare så djupt som det bara är möjligt och ser oskyldiga civila offer som något oundvikligt som man får acceptera. Dessutom har de som mål att alla muslimer ska omvändas till kristna.
Hur sann den här bilden är kan vi förstås diskutera men nu var frågan hur muslimska fundamentalister tänker.
-
näckrosblad
An extremist, in the current parlance, is someone who disagrees with "modern society": the combination of industrial capitalism and personal liberty in democratic systems that defines the progressive West. All of Europe and North America and most of their allies have some variation on this type of system. Even further, it is upheld as the reason to support the West in its crusades: we bring you "freedom" and a nifty product-oriented lifestyle.
However, such modern society is by definition very popular, because it tells everyone they are liable only to themselves and their own interests, and that there is need for no other social involvement. Do what benefits you personally, both materially and in social status. Most people do not understand why anyone would oppose this, thus "extremists" tend to work through that form of guerrilla warfare native to our time, sometimes called "terrorism."
After all, when you are outnumbered not one hundred to and not a thousand to one but more likely a million to one, your methods become extreme by definition and therefore there is little point in not striking decisively by any means necessary. An extremist is someone who believes that the path most follow leads to doom, and for that reason is inclined to urgent action.
Extremism
Återgå till "Politik och samhälle"