Europeisk kultur

Moderator: Moderatorgruppen

Kinderzimmer

Europeisk kultur

Inläggav Kinderzimmer » 24 aug 2006 21:28

Vad är västerländsk kultur?
Är det samma som europeisk kultur?
Vilka är den europeiska kulturens grundpelare?
Är det samma kultur idag som för hundra eller tre hundra år sedan, dvs finns det viktigaste kvar?
Hur långt bakåt i tiden sträcker den sig?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 24 aug 2006 23:54

Fråga Näckis han vet nog!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Mithra

Inläggav Mithra » 25 aug 2006 10:07

Västerländsk kultur kommer främst från folkvandringstiden, då dom invarderande germanernas kultur och seder smälte samman med romarnas kultur. Dessa fick i sin tur sina kulturella influenser från olika håll.

Kinderzimmer

Inläggav Kinderzimmer » 26 aug 2006 09:50

Mithra skrev:Västerländsk kultur kommer främst från folkvandringstiden, då dom invarderande germanernas kultur och seder smälte samman med romarnas kultur. Dessa fick i sin tur sina kulturella influenser från olika håll.

Det säger inte mycket om vad kulturen är, och var.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 aug 2006 10:32

Den västerländska kulturen känner du.
Du lever i den, sen kanske man kan tala om en förkristen kultur och jag antar att det är den du menar.

Det är svårt att få klarhet i dessa kulturer då det inte finns många skrifter som beskriver liv och leverne i dessa kulturer.

Cromagnon fynd i Frankrike tyder väl på att vi alltid har haft ett boende här i Europa, och där någon bor skapas en kultur.

Jag skulle tro att synen på vad som är det viktigaste nog har förändrats så jag tvivlar på att det som var det viktigaste finns kvar, medans det som är det viktigaste finns kvar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Kinderzimmer

Inläggav Kinderzimmer » 26 aug 2006 12:25

Jo, visst, men det verkar vara mycket svårt att veta vilka kulturens "grundpelare" är. Är det arvet från upplysningen och franska revolutionen? Är det den vetenskapliga framstegsandan och lusten att expandera och utforska ("faustiskt")? Kristendomen?

lukas

Inläggav lukas » 26 aug 2006 14:56

[b]Alla

Kinderzimmer

Inläggav Kinderzimmer » 26 aug 2006 15:07

Dekadens och verklighetsfrämmande läror som förstör både människa och natur, med andra ord. Du är rolig du. Man kunde nästan tro att du var allvarlig.

ballistik

Inläggav ballistik » 26 aug 2006 21:16

Jag skulle vilja ställa frågan om det finns någon västerländsk kultur öht? Mycket har vi ju lärt oss av österlänningar rent historiskt och vice versa. Om det finns en västerlänmdks kultur måste den bestå av allt bra och dåligt som västerlandet hittat på... typ både franska revolutionen och förintelsen, atombomben och penicillinet, inte bara de dåliga eller bra sakerna...
"Det finns inget som heter fotogenetisk!"

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 26 aug 2006 21:38

Jodå, det finns en västerländsk kultur. Den går ut på att suga ut folk, liberalism där det gäller att tuta i folk att allt är bra när några fläskskallar kan utnyttja dej. Detta är också alliansens budskap i valet.
Just detta är demokratins svaghet. Den överväldigade majoriteten är pressade i sina fjuttiga kärnfamiljer, ojoj, räntan åker upp. Dessa fåntrattar vill anpassa sej hela tiden, de är tvunga att anpassa sej.
"Jag vill vara som alla andra" annars får jag ångest.
Nåt masochistisk över det hela.

Kinderzimmer

Inläggav Kinderzimmer » 26 aug 2006 22:41

Det där lärde jag mig absolut ingenting av.

Användarvisningsbild
Mithra

Inläggav Mithra » 26 aug 2006 23:22

ballistik skrev:Jag skulle vilja ställa frågan om det finns någon västerländsk kultur öht? Mycket har vi ju lärt oss av österlänningar rent historiskt och vice versa. Om det finns en västerlänmdks kultur måste den bestå av allt bra och dåligt som västerlandet hittat på... typ både franska revolutionen och förintelsen, atombomben och penicillinet, inte bara de dåliga eller bra sakerna...

Ja givetvis har olika kulturer påverkat varandra, och fortsätter att göra det. Grekerna påverkade romarna enormt. Vårt latinska alfabet kan spåras tillbaka till det nordsemitiska alfabetet. Våra siffror till Indien. Våra språk är huvudsakligen latinska och germanska (dock stammar båda dessa från proto-indo-europeiska). Osv. Att kulturer påverkar varandra betyder inte att dom förlorar sina särarter.

Jag tror inte jag håller med om att teknik är kulturellt. T.ex var dom först med jordbruk i Mellanöstern, men jordbruket upptäcktes även oberoende på andra platser i världen, liksom boktryckarkonsten uppfanns i Kina för att sedan uppfinnas igen, utan kinesisk påverkan, i Europa.

Gotnor

Inläggav Gotnor » 27 aug 2006 12:03

Västerländsk kultur håller på att försvinna eftersom den nödvändigtvis måste upplösa sig själv. Kristna värderingar och materiellt överflöd har lett till att handlingar förlorar sitt värde. Väst skryter med att de låter folket göra som de vill men problemet är att folk inte vet varför de ska göra något av det de kan välja på, eller i värsta fall alls.

Ett vettigt "val" för den västerländska människan kanske är att bryta sig loss från ett samhälle som hämmar henne. Att leva sitt liv på sina villkor och förhoppningsvis tillsammans med likasinnade. Man kan inte förändra det här samhället inifrån eftersom det är oerhört begränsande. Det är också meningslöst att försöka återuppliva gamla kulturyttringar eftersom dessa utgår från en annan livssituation.

Men on topic så är västerländsk kultur i dagsläget alltså utan innehåll.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 27 aug 2006 13:01

Jag tycker inte att kristna värderingar är särskilt västerländska. Längre. Sedan upplysningen tycker jag istället att västerlandets kultur har präglats av tilltron till individualismen. Inte nödvändigtvis egoism, men i vart fall tilltron till att individens integritet är tillräckligt stark för att upprätthålla sig själv. (på gott och ont förstås, sexualiseringen av unga tjejer har vi problem att få bukt med, eftersom vår kultur säger oss att alla borde ha rätt att klä sig som de önskar, och att det är värre när man kontrollerar kvinnors sexualitet) Här i väst är vi öht rätt fixerade i begrepp som viljan, friheten och den enskilde hjältens kamp. Mer så än i öst där man lägger större vikt vid plikten, lydnaden och traditionerna.

Om det finns något genomgående tema i västerländsk kultur så är det uppbrytandet. Revolten mot föräldrarna, mot konventionerna, mot storföretagen, mot kyrkan, mot idéerna om smakfullhet, osv. Till och med hippie- och proggrörelsen var uppbrytande rörelser; de var revolter mot teknikivern och mot vurmandet för det moderna. Barrikaden, martyren, terroristen, sirenerna; det är västerlandets viktigaste kulturikoner. De går igen i det mesta från Pippi Långstrump och Dirty Harry till Matrix och The Who. Från Casablanca och Ung Rebell till Madonnas Papa don't preach.

Stefan

Inläggav Stefan » 27 aug 2006 13:32

Håller med om att just individualismen är kännetecknande för västerländsk kultur. Vissa menar att det går tillbaka till grekerna men den germanska kulturen är säkert en minst lika starkt bidragande faktor.

De stora östliga rikena (Egypten, Persien, Kina) var mycket mer kollektivistiska. Till viss del beror detta säkert på geografiska faktorer: det var inte möjligt att bygga upp stora kejsardömen i norra Europa för flera tusen år sen: det var för fattigt. Fattigdomen skapade en viss frihet för de lägre klasserna och individualism.

Återgå till "Filosofi"