Sadomasochism

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 09 jun 2004 13:28

Tack för dina konkreta svar.

Med "skönt att du inte bara var sadist" menar jag att min definition av kärlek kan stämma om du också delar DIN smärta, inte om du bara delar UT smärta.
Eller riktigt övertygad är jag inte :)

Jag tycker mig förstå dig bättre nu, jag ser inte värdet av smärtan. Kommer kanske inte göra det. Men förstår att du har tagit det som en väg till "sanning" eller hur man vill uttrycka sig.
Men min personliga erfarenhet av dom som skadar sig själv är att traumatiska upplevelser satt blockeringar hos dom. Det får mig att tänka att kanske pratar vi inte riktigt om samma sak här.
Du verkar beskriva smärtan som ytterst personlig, medans jag fått intrycket (av andra) att det dom jagar i S/M är uttrycket individerna emellan.
Äga, ägas.

Egentligen håller jag med dig i det mesta som sagts här, Jonas, jag är själv mer inriktad på att den psykiska processen kan stå fritt från fysisk påverkan. Man behöver inget annat än sig själv, för att förstå det som är viktigt. Jag har aldrig upplevt något positivt i smärtan, men kanske har jag inte nalkats från rätt håll.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Jonas Nystrom

vett + bildning på 2000-talet

Inläggav Jonas Nystrom » 13 jun 2004 10:06

Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 13 jun 2004 10:09

Käre Auk, jag vet inget av värde som inte kommit till mig genom smärta!

För övrigt vill jag tacka dig för en fruktbar inställning till frågor och erfarenheter som är dig främmande. Hoppas fler lär sig av dig.

respekt,
jn
Ab aspera ad astra!

J R Auk

Inläggav J R Auk » 14 jun 2004 02:11

Respekt till dig också Jonas, och ursäkta om du anade en anklagande ton genom resonemangets updagande. Jag gör ju bara vad jag anser bäst för att få det jag anser mig behöva för att jag ska kunna bedömma hur jag uppfattar nått :)

Men nån smärtsession blir det inte av för min del :twisted:
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Jonas Nystrom

bara ett ord

Inläggav Jonas Nystrom » 14 jun 2004 02:53

Jag gör ju bara vad jag anser bäst för att få det jag anser mig behöva för att jag ska kunna bedömma hur jag uppfattar nått

För all del. Men gör dig själv en tjänst: stryk "bara". Ur hela ordförrådet. Det är ett bekvämt ord men leder till djupa och svårbotade osanningar. Pröva och se!

jn
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom

slev om initiation och inutition

Inläggav Jonas Nystrom » 14 jun 2004 12:21

Hej allihop. Jag slänger in en grej jag skrev på Svenska Asatrosamfundets för övrigt intressanta forum:

"Jag vet att jag hängde i vindomsusat träd
i nio nätters tid,
sårad med uddstav, åt odin given,
själv åt mig själv.

Jag fick ej njuta horndryck, ej heller bröd-
jag spanade nedåt;
runor tog jag upp, ropade och tog,
nu föll jag ned ur trädet."

Om "sårad med uddstav" är ett kristet tillägg, vad hindrar att hela texten är kristen i så fall? Är det skrivet med annan, mer typiskt kristen handstil?

Namnet Oden ligger till grund för ord - och begrepp - som "ond" och "vånda". Alltså inte ond i meningen illvillig eller gemen utan ond som i smärtsam. Att vara "åt odin given" betyder då att vara given åt vånda och smärta. Att andligen identifiera sig med våndan och smärtan, bli ett med den, är ett sätt att upphäva dess negativa verkningar. Man blir då en Odin. Och man får tillgång till djupare liggande nivåer - sådant som kan beskrivas som brunnar, källor, schakt och liknande. I vars botten en eller annan skatt glimmar. Det sägs att Jesus efter sin korsfästelse nedsteg till själarna i underjorden och förlöste dem. Inanna nedsteg till underjorden under sin sumeriska smärtinitiation. Seriösa sadomasoschister talar om "subspace" som ett tillstånd man når genom att sammansmälta med smärtan. Det tycks mig som vi talar om universella principer för en viss typ av initiation här. Det plan som Oden möter sig själv på förutsätter en viss frid, all man har kommit i fas med sig själv oavsett yttre omständigheter. Kristna mystiker liksom allsköns schamaner och seriösa sm-utövare i alla tider har vetat om detta. Det gudomliga är inte att inte känna lidandet. Det gudomliga är att inte lida av det!

Detta skiljer människan från hennes gudomlighet: att hon lider av att lida, skäms för att skämmas, fruktar fruktan och gläds åt glädjen. Man snurrar in sig i sig själv och tappar kontakten med sin själsliga OCH sin andliga omvärld. Man får neurotiska dubbelemotioner och bildar ett psykiskt skal runt sig, ett glapp av potentiella och reella feltolkningar. Att snurra upp sig igen är att ursprungliggöras, dvs att initieras. Man blir då intuitiv, får inutition (obs stavningen), dvs kan vara andligen INUTI det man varseblir. Sker detta via smärta och vånda så blir man en Oden. Kristna mystiker skulle kanske säga: då förverkligar man sin kristusnatur.

Jag märker att jag har svårt att se någon egentlig skillnad. Kanske någon kan hjälpa mig med det?

Inlägget hette ursprungligen Odenplan via Fridhemsplan.
Kanske kan det röra om i en eller annan gryta.

Ljus och mörker,

jn
Ab aspera ad astra!

J R Auk

Inläggav J R Auk » 14 jun 2004 14:54

Medvetandet måste förstå att världen vet mer om jaget och jaget mer om världen, än vad medvetandet vet om någon av dom.

Leva i stunden. Är det inte det som texten behandlar? Att inte ge känslan en mening eller försöka ordna den i något fack, utan att se känslan för vad den är, i sig själv.
Men det är väl meditationens mål också? Du är väl insatt i sådant också Jonas?

"Bara", du har helt rätt Jonas men det är svårt att göra sig av med egots vilja att säkerställa flyktvägen :lol:

Jonas Nystrom

sjunde riktningen

Inläggav Jonas Nystrom » 17 jun 2004 10:59

"Bara", du har helt rätt Jonas men det är svårt att göra sig av med egots vilja att säkerställa flyktvägen

Inte när man ser att flyktvägen är en återvändsgränd. Då ändrar sig allt.

Meditationens kanske främsta förtjänst är att man genom den ser detta.

jn
Ab aspera ad astra!

Trinity

Inläggav Trinity » 27 jun 2004 11:39

Jonas : Vad är det kärleken osynliggör?

Jonas Nystrom

VITRIOL och transmutation

Inläggav Jonas Nystrom » 28 jun 2004 01:46

Skulden. Tack och lov.
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 28 jun 2004 10:33

"Jag tror på den stora nedsläckningen
då vi av solen låtit oss belägras"

Johan

Trinity

Re: VITRIOL och transmutation

Inläggav Trinity » 28 jun 2004 16:22

Jonas Nystrom skrev:Skulden. Tack och lov.

Utveckla gärna...

Jonas Nystrom

bly till guld

Inläggav Jonas Nystrom » 28 jun 2004 20:54

Karmatanke. Vi står i skuld till varandra genom forna tiders svek och avtal. Skuld blir till guld genom den försakelsekraft som följer ur kärleken som döljer skulden och drar oss till våra gäldenärer. Skillnaden mellan att såra och att befrukta. Vända förbannelse till välsignelse. Kärleken är mörk som natten ur vilken den nya dagen randas. Viljan lever i detta mörker.

dark love,

jn
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom

mea culpa, mea maxima culpa

Inläggav Jonas Nystrom » 29 aug 2004 01:19

Här. Eftersom den tilltagande fokuseringen på smärta, underkastelse och dominans på tråden "manligt, kvinnligt om sex på forummet Samhälle och politik får mig att vilja transplantera samtalet hit. Så att känsliga personer lättare kan undvika att ofrivilligt ta del av beskrivningar de inte kan smälta samtidigt som vi andra kan ta del av material hämtat ur Livet Självt som utgångspunkt för ett konstruktivt, undersökande samtal om sm.

Jag vill bjuda in till samtal med utgångspunkt i personliga, genomlevda erfarenheter snarare än hypotetiska situationer och resonemang. Inte så att man nödvändigtvis måste ha upplevt allt man samtalar om men att det man samtalar om grundar sig på beskrivningar av verkliga erfarenheter i sinnevärlden. Jag vet flera här på ff som har erfarenheter av frivillig smärta, med eller utan sexuell laddning, och av frivillig förnedring, underkastelse eller dominans. Som utgångspunkt ska jag börja med en ickesexuell session där jag själv var "offret" dvs den som frivilligt underkastade mig tvång, förnedring och smärta.

Man kan säga att just den här situationen hade religiösa förtecken eftersom det rörde sig om en sorts långfredagsmeditation över korsfästelsen av Jesus men man behöver på inga vis låsa sig vid det perspektivet. För oss som var där var det inget sentimentalt eller devotionellt i traditionell mening utan en reell, andlig-fysisk tilldragelse i sig, en akt, en rit. Som sådan kunde denna berättelse givetvis minst lika gärna höra hemma på någon annan tråd, förslagsvis religion eller andlighet, men nu är poängen inte de religiösa aspekterna (typ kopplingen till Jesus och kristendomen) utan just att det rörde sig om en intensiv smärtsession.

Detta är ju en rätt speciell form av smärtsession men jag skulle nog säga att alla smärtsessioner är rätt speciella. I alla fall de jag är med om, på vilken sida av smärtan jag än befinner mig för tillfället (det är ju mest på den givande sidan och i ett mer sexuellt laddat kontext men det är en annan sak). Nå, här är berättelsen som jag skrev ner den samma kväll:

Vi gjorde det.

Efter att ha stått i solen och slipat på årets nya långbräda (jäklar den blir snygg! Bästa hittills som vanligt) medan S skötte tvätten åkte vi iväg till den gamla galgbacken. Med spikar och en planka, åsnepiskan och kanyler samt en rulle silvertejp. Det var en ordlös vandring upp till kullens topp. Solvarma granitklippor och sötsyrliga tallar. Här hängde de mördare och hästtjuvar fordomdags. Vi har rensat lite i atmosfären här tidigare så stämningen är inte lika tryckt längre men visst sitter det i.

Letade efter en bra trädstam. Såg att det skulle vara bättre med ett mellanrum, så hon kan piska ryggen också. Spikade upp plankan mellan två träd, i axelhöjd. Tog av mig kläderna (tur att solen var varm, jag hade gjort det i hagel om så vore) och virade om mig en tunisisk yllefilt kring höfterna. Som en vän haft som liksvepning. Tejpade ihop anklarna med silvertejp. S tejpade handlederna vid plankan, armarna sträckta rakt ut. Sen en till tejpbit runt överarmarna som stöd om jag säckar ihop.

Hon lovade runt mig. Gick upp till mig bakifrån och tog tag i hästsvansen och drog till ordentligt över plankan. Huvudet slets bakåt och jag skalv. Något rörde vid mina läppar, det var förstås en pinne som hon ville att jag skulle kyssa innan den kysste mig. Så brukar ju jag göra med henne. Jag kysste pinnen och bävade. WHACK över ryggen. Jag ryckte till som ett djur. WHACK igen. Ett till ryck. Jag flämtade. WHACK.

Bara rött och orange runt omkring mig. Sol och eld och smärta och gud och WHACK... jag stönade och var redan på gränsen. Hon märkte det och backade lite, försvann bakom mig där korgen var och kom tillbaka med ... jo, med kanylerna förstås. Det pirrade i handflatorna. Jag tänkte på spikarna. Åtminstone inga spikar. Ville inte titta när det stack till i vänster handflata. Kände trycket när hon fick in den hela vägen. Rätt in bara. Och så: ¤BIRR¤ - det birrade till i långfingret. Hon hade träffat en nerv av nåt slag... jäklar, hoppas inte |GLUNK| där gick tumnerven också.

Jag kunde fortfarande röra på fingrarna och såvitt jag kunde bedöma hade jag känseln någorlunda kvar. Men jag fegade ur och sa nåt om nerven. Hon ignorerade det och satte dit en kanyl i högerhandflatan också, tjoff rätt in bara. Den satt bättre. Inga birr. Inga glunk. Men jag vågade inte röra på fingrarna. Och vänsterhanden kändes inge vidare. Hon måste ha märkt det och känt förbarmande för hon ryckte resolut ut nålen. Men tjoff så begravde hon den lika resolut till skaftet en gång till strax bredvid. Den här gången skonades nerverna. Jag sneglade ditåt och såg en klädsam droppe blod vid en vit sån där plastgrej som nålen sitter i och som man kan trä på en spruta. Ända in satt den. Nu började högerhanden värka i nån sena och jag kunde absolut inte röra på fingrarna utan att det kändes som om något skulle gå sönder inuti. Men jag fick annat att tänka på och ville inte klaga. WHACK ven piskan igen, nu över min mage. Jag vred mig i konvulsioner. WHACK. WHACK. Rött och orange. Hon la en linnehandduk över huvudet på mig så jag inte skulle se något. Tårar rann nerför kinderna och in i skägget på mig och solen gnistrade mellan tallarnas barr och trådarna i kökshandduken. Och det blev rött och gult och orange allteftersom piskan ven över min överkropp och min hud tjöt som ett inbrottslarm.

Jag jämrade mig och kved och våndades inför varje nytt slag och ryckte till när det kom. Tur att jag satt fast. Jag hade aldrig stått pall annars. Dessutom var jag tvungen att tänka på att inte röra fingrarna, särskilt inte i högerhanden. Hon piskade och piskade och reciterade Fader vår och fick mig att säga efter rad för rad. Det var vansinnigt och vackert och skönt och helvetiskt och hon gav sig inte och jag tackade henne och hon piskade och huden revs till röda ränder och nu kände jag något annat mot mina läppar... det var... åsnepiskan! Hu! Den är tung. Jag kysste den och grät och vred mig under dess bett. Vaderna. Aj som fan. Hon tog av mig höftskynket och piskade låren och skinkorna och jag brann och grät och ryckte och lät det ske.

Samtidigt undrade jag hur mycket makt jag hade, egentligen. Förmodligen skulle jag kunna stoppa henne med ett enda välplacerat ord men ville inte ens tänka tanken ut. Hon ryckte bort handduken och jag beredde mig på det värsta. Då spottade hon mig i ansiktet: splatt! Jag blev lite imponerad mitt i alltihop. Hon gick hela vägen. Jag såg upp i hennes ansikte och såg den renaste, mest lidelsefria blick jag någonsin sett på en vuxen människa. En ängel hade spottat mig i ansiktet. Och jag kände mig renad, hedrad av det. Men inte länge, det kom mer slag. Piskan böjde sig runt bålen på mig och snärtade till i sidorna. Där under armhålan där huden är som tunnast och känsligast.

Så gick hon sin väg.

Jag hörde hennes röst i fjärran, hon kulade nere vid sjön. Smärtorna avtog förvånansvärt snabbt och nålen i högerhanden gjorde sig påmind igen. Händerna var döende, iskalla och jag korsfäst...
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom

Att bli Sig själv

Inläggav Jonas Nystrom » 29 aug 2004 12:58

Okay, så vi utökar erfarenhetsunderlaget med ytterligare en berättelse om en smärtsession.
Liksom den förra är den skriven i direkt anslutning till händelsen:

Sig - Born On The Fourth of July

"Sju jag" är en familj. Ett barn, ett föräldrapar - det blir tre. Plus föräldrarnas föräldrar, det blir fyra till. Sammanlagt sju, alltså. Mamma, pappa, barn plus mormor och morfar och farmor och farfar. Sju "jag". En familj. På ryska heter familj Semia. Sem ia. Betyder "sju jag". Där ser man.

Och ser sedan det svenska ordet "sämja". Där sämja råder finns ett "vi". Ett "vi" är ett gammalt ord för en vigd ort, en kraftplats där man blotar, det vill säga utför heliga, helande handlingar.

Vi var sju jag. Min 18-årige son L. Min 26-årige styvson (med filmkamera) J. En gammal god vän och kollega, K. Hans teaterelev (och min lärling) lilla e. En ordensbroder, H. Min älskade First Lady, S. Och jag, då. Det blir sju. I sämja.

Vi började i templet. Hovet. Jag höll hov, kan man säga. Jag berättade om de mytiska klangbottnarna vi, ofta omedvetet, lever i. De medvetna berättelserna är saker som Matrix och Sagan om Ringen. Och kanske Harry Potter. Men under denna yta, djupt ner i vår kulturella mylla, ligger korsets mysterium, det kommer man inte runt. Under detta ligger trädets. Världsträdet, i vilken Oden lät hänga Sig.

Den skytiske schamanprästhövdingen Sig, som på 200-talet kom hit med sina vänner från "Asgård", dvs Asien, dvs nuvarande Ukrainas svartahavskust. Asarnas gård, dvs garderade, gärdade område. Asarna. Som axlade sitt åskledarskap genom våldsamma initiationer och kanaliserade himmelsk eld från Mälardalen där de slog sig ner. Gjorde Sig hemma. Sig byggde Sig ett tun. Sedermera Sigtuna. Där Sig offrade Sig genom att låta hänga Sig "i nio nätters tid i vindomsusad ask", som det står i Eddan. Där han offrade hälften av sin insiktsförmåga ("ena ögat") för förmågan att behålla och förmedla vad han inser (runornas konst) i Subspace, dvs det själens djupa schakt som kallas Mimers brunn. På vars botten allt blir till. Även en själv. Kontinuerligt. Inte helt olikt sin föregångare i det förlovade landet mellan Ur i Babylon och pyramiderna i Gize. Kanske rentav i hans anda.

Nå. Vi åkte till Galgbacken vid Källan. Tog med oss innerligheten, det gemensamma uppsåtet och de sju riktningarna dit. Dagens tordön slutade och ersattes med eftermiddagssol och skingrande stackmoln mot azurblå himmel. Två polska grabbar tältade i närheten, jag sa att vi skulle göra en ritual och bad dem hålla sig undan. Det gjorde de gärna. Så tåga upp för backen. Packa upp saker. Göra i ordning platsen. Elden i söder. Rökelsekrukan och spjutet i öst. Den bautastora gonggongen i väst och trumman i norr. Hängtallen i mitten, lite mot norr till. Ingen kamera förrän skyddsringarna är slagna med vatten, salt och aska, krafterna inropade och alla helt bottnade i sina uppgifter. Mina söner saknar helt ritualvana men finner sig snabbt i det hela.

Jag sätter mig under tallen. Lilla e låter den metervida gonggongens vind sjunga fram rummet. K låter bärnsten och myrra ryka, sedan enbär och virak. Spjuten - fyra tremillimeters stålnålar - fram, s får in dem smidigt med lite hjälp av H. Trekantsslipningen funkade! Det sticker till och fortsätter att sticka när nålen likt en mullvad gräver sig fram under huden och letar sig ut någon tum längre bort. Smärtan krusar tungroten och jag smälter den till ljus i lungorna. Tre till nålar, sedan är det klart. K hjälper till att få fast linorna i nålarna, sedan ställer jag mig på stubben. L, K och H drar i repet allt eftersom. S håller pulsen med trumman, lilla e klubbar gongen på var fjärde slag. Hjärta och andning, värme och svalka. Mäktiga klanger, stort klangrum.

Rök. Eld. Smärta. Sämja. Repen sträcks. J filmar men jag har lyckligtvis annat att tänka på. Rygghuden sträcks. En ny typ av smärta. Jag står och vänjer mig ett tag, ser till att jag bottnar i den, sedan fortsätter det. Jag står på tå, allt mer av vikten hänger i huden. Det känns ok. S står under mig, jag känner hennes närvarokraft, hon är ren bön, ren magi. Jag lyfter, dinglar... famlar lite efter hennes hand men hon ignorerar det. Det är bra. Jag ger ett tecken till grabbarna och de halar rep, jag fortsätter uppåt, meter efter meter in i tallkronan. Hissas rakt upp. Ingen svindel. Ingenting. En lätt oro för linornas och nålarnas tekniska pålitlighet kommer och går, annars inget.

Marken har försvunnit under mina fötter och jag har fria händer. J vältrar undan stubben så jag har fri mark under mig. Det stramar i huden under bröstkorgen men smärtar inte direkt. Mer en ovan förnimmelse. Jag vänjer mig och det smälter bort. Rökelsedofterna, eldens os, gong- och trumpuls, en stor bronslur vars klang sveper genom rummet som en blåval, den nysköljda luften och de klara färgerna... allt sköljer genom mitt väsen och jag blir som luften... intrycken tar ut varandra på det mest harmoniska sätt tills ingenting är kvar.

Jag känner mig som en kattunge som lyfts i nackskinnet. Gillar läget. Fattar saker. Utan ord. Bara fattar. Ser lilla e i ögonen. Länge. Utan emotioner. Ser S i ögonen . Länge. Utan emotioner. Ser ut i vidderna. Ser in i djupen. Faller av att jag stiger. Svävar viktlös på andra sidan smärtan. Är en del av sämjan men ändå ovanför. Över allt. Under tiden. Liv och tid och själ och rum smälter samman. Vinden och solen. Allt bara pågår. Men jag är över allt, under tiden.

L ristade mig lite lätt med spjutet i höger sida.

Ett lite äldre par med hund dyker oväntat upp. Mig kunde det kvitta där jag hänger, jag ser mannen i ögonen utan att röra en fiber i själ eller kropp. Men min håg välkomnar honom. Jag märker att han faktiskt hajar grejen. Han nickar i respekt och blir kvar en stund. Hans kvinna gick därifrån med hunden.

Det är lite kallt, jag har ingen impuls att hålla mig i rörelse, vill bara hänga. Ber L att gå ner till bilen och hämta manteln som jag glömde och säga åt polackerna att de kan komma upp om de vill. Jag märker ju att det inte gör något, inget kan störa mig nu. Förutom tanken på linans och nålarnas hållbarhet men den tanken pixlar bort allt mer. Klangrummet, trummans puls och gongens andning och lurens sjudande svep håller mig uppe, håller mig innesluten.

När mannen gått berättar L vad han sa till honom: han kände igen mig från en dansturné jag gjorde för några år sedan med en kvinna, i sörmländska kyrkor. Vi gjorde den supererotiska Höga Visan ur GT och jag var klädd i samma höftskynke som nu. Och mannen sjunger i kören som var med oss. Lustigt.

Polackerna var andäktiga.

Efter en timme börjar det räcka. Det är lite jobbigt för ryggslutet att inte ha stöd underifrån, magmusklerna spänner. Det skulle gärna kunna få fortsätta men det känns färdigt för den här gången. Jag ger ett litet tecken och karlarna firar ner mig.

Jorden under fötterna. Tyngden och nåden. Himlavalvets höjd. Kvinnorna rapar ut lite luft ur huden på mig och torkar bort en liten droppe blod ur ett av de åtta hålen. För övrigt blödde det inte. Jag drar upp dolken och tackar krafterna i alla väderstreck samt Allfadern i höjderna och Urmodern i djupen. Sämjan samlas i ring. Enbär ryker i mitten, genomströmmar oss alla. Vi fattar varandras händer i tyst samförstånd. Vi har synliggjort platsen och vårt uppsåt. Ett vi har blivit till. Blivit av. Man är Sig själv. Detta kan inte sägas i första, inte ens i andra person. Det passar Sig inte och är således grammatiskt omöjligt.

När vi hade stängt rummet och börjat packa ihop sakerna vågade polackerna fram för att tacka. De var tagna och berörda. Skulle ta denna "good energy" med Sig hem till Polen, sa de.

Det gör de nog.

Väl tillbaka i templet avslutade vi värdigt såsom vi hade börjat. Jag höll hov. L frågade om smärtan och jag berättade. Jag frågade J om det kändes olustigt med filmkameran, och om någon annan stördes av det. Lilla e hade visst gjort det, ingen annan. Men hon hade kommit över det. J hade märkt det. Jag berättade varför det är viktigt för mig att förena djupast möjliga esoterik med största möjliga offentlighet (MÖJLIGA, märk väl!). Och jag berättade om offret till Sig, att han fick plika med halva synförmågan för förmågan att bibehålla det upplevda och kunna förmedla det till andra. J reflekterade att det ju var just det han själv hade gjort i och med kameran. Bokstavligen offrat ena ögat för meddelbarhetens skull. Vi log alla tyst och nickade. Sedan avslutade vi och S stängde hovet som seden är hos oss.

Så var det.

jn
Ab aspera ad astra!

Återgå till "Psykologi"