Meningen med livet

Moderator: Moderatorgruppen

Katana

Inläggav Katana » 28 aug 2006 00:30

Raderat

Pojken

Inläggav Pojken » 28 aug 2006 15:43

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 28 aug 2006 15:49

Är inte detta en fråga som är extremt enkel att besvara för mindre intelligenta varelser, men som pragmatiskt måste problematiseras av människan?

Pojken

Inläggav Pojken » 28 aug 2006 15:50

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 28 aug 2006 16:27

Pojken skrev:De flesta levande varelser förutom människan har det i sig.

Nu läste nog ingen mitt senaste inlägg här ovanför.

Hade vi inte haft så mycket fritid, hade vi inte förkastat det enkla svaret i jakten på ett konstruerat svar.

amy

Inläggav amy » 28 aug 2006 18:36

1. Meningen med livet är att finnas [för evigt], för utan den här illusionen (medvetandet) skulle "ingenting" (den enda logiska verkligheten) inte vara verkligt. Och eftersom den här illusionen är en nödvändig del av verkligheten, så är verkligheten egentligen allt-inget.

2. Meningen med livet är att hitta meningen.
3. Meningen är att utvecklas och bli mer och mer fullkomlig, och komma närmare och närmare oändligheten.
4. Meningen är att ha kul.
5. Meningen med livet finns inte.
6. Meningen med livet är ingenting (vad som helst, oändliga möjligheter: allting)
7. Meningen med livet är att dö.
8. Meningen med livet är att leva.
9. Alla har en egen mening med livet.

Pojken

Inläggav Pojken » 28 aug 2006 18:42

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 26 sep 2006 22:56

Det finns ingen mening med livet. [...]

Nihilistisk filosofi

Användarvisningsbild
Mithra

Inläggav Mithra » 28 sep 2006 20:31

Personligen tycker jag Richard Carrier's artikel om detta är ganska intressant.

Our Meaning in Life

N-ray

Inläggav N-ray » 29 sep 2006 01:38

Mithra skrev:Personligen tycker jag Richard Carrier's artikel om detta är ganska intressant.

Orkar du sammanfatta månne?
Lösningen på alla problem: det inte finns några problem.

Användarvisningsbild
Mithra

Inläggav Mithra » 29 sep 2006 22:20

N-ray skrev:
Mithra skrev:Personligen tycker jag Richard Carrier's artikel om detta är ganska intressant.

Orkar du sammanfatta månne?

Det gör han så bra själv i slutet:

Richard Carrier skrev:For I can summarize all of this in one sentence: a healthy mind in a healthy body, pursuing and manifesting what it loves, is the meaning of life.

Wintran

Inläggav Wintran » 29 sep 2006 23:13

Richard Carrier skrev:For I can summarize all of this in one sentence: a healthy mind in a healthy body, pursuing and manifesting what it loves, is the meaning of life.

Jepp, håller med, tycker inte heller det är så mycket svårare än så. Sen går det även att hitta mer övergripande meningar att komplettera med om man vill, men den meningen med livet man finner inom sig själv tycker jag räcker långt. Det är nog dessutom den mest konkreta meningen vi någonsin kan hitta.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Användarvisningsbild
Mohini

Inläggav Mohini » 02 okt 2006 16:59

Richard Carrier skrev:
For I can summarize all of this in one sentence: a healthy mind in a healthy body, pursuing and manifesting what it loves, is the meaning of life.

visst låter det bra... men varför måste det vara ett sunt sinne?
det leder ju till två nya frågor:
- vem bestämmer vad som är sunt?
- om något som jag älskar att göra är osunt, måste jag då välja mellan att vara healthy och att vara happy? det blir ju svårt om det ena (happy) bygger på det andra (healthy).
Jag är inte tystlåten... jag är bara nykter.
Jag har inte livsångest... jag är bara nykter.
Jag är inte ful... du är bara nykter.
;)

dude

Inläggav dude » 02 okt 2006 19:44

Det är lika mycket mening med en myras liv som en människas. D.v.s ingen mening alls. Allting har en början och ett slut. Det gäller såväl människor som universum. Det kan bara finnas mening med någonting som är konstant. Eftersom allting försvinner efter ett tag så skulle meningen i sånna fall också försvinna, och därmed vara helt meningslös. Vilket motsäger sig självt.

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 03 okt 2006 02:32

dude skrev:Det är lika mycket mening med en myras liv som en människas. D.v.s ingen mening alls. Allting har en början och ett slut. Det gäller såväl människor som universum. Det kan bara finnas mening med någonting som är konstant. Eftersom allting försvinner efter ett tag så skulle meningen i sånna fall också försvinna, och därmed vara helt meningslös. Vilket motsäger sig självt.

Håller med ditt resonomang till 100%.

Återgå till "Filosofi"