Äh, du missförstår mig. Jag har inget problem med dålig stavning. Jag stavar själv riktigt illa på flera ord ("parallell" får jag fan aldrig till) och skriver ofta snabbt och slarvigt. Tvärtom så har jag ett större problem med den språkelitism som finns idag; där man är så snabb med att fnysa åt exempelvis särskrivare, trots att det sällan föreligger risk för missförstånd med sådana språkfel.
Och det var min poäng: Det jag har problem med är översitteri. Efter ditt första lugna inlägg så kom du inklampandes i full galopp och bytte ämne helt och hållet från Stefans utlägg om skillnaden mellan idividualism och kollektivism, till att istället börja prata om att det var sämre förr, fast på ett sådant sätt att du for med osanningar.
Mithra presenterade fakta lugnt och sakligt för dig, och du replikerade genom att säga att inte en enda bildad människa skulle ifrågasätta detta, och var allmänt ohyffsad; "läs på lite" skrev du exempelvis två gånger.
Sedan fortsatte du med utsvävningar och slingringar som inte hade någonting med ämnet att göra - varken det ursprungliga eller ditt eget - samt ditt ständiga refererande till siffror och uppgifter hämtade från din egen fantasi som andra forumiter förgäves bett dig styrka.
Först sade du att varenda bildad människa ansåg att slavar byggde pyramiderna, sedan var det plötsligt allmänt känt att det var ca: 50% för och 50% emot. Och nu menar du att eftersom vi saknar ögonvittnen så kan man anse precis vad som helst. Ständigt detta slingrande med motsägelsefulla utsägelser.
Jag är inte sur på dig för att du har fel. Själv trodde jag som du att det var slavar som byggde pyramiderna. Vad jag är sur på dig för, det är för att du hela tiden varit odräglig, mästrande och ohyffsad. Så jag bestämde mig för att sätta dig på plats, genom att visa hur mycket fel du har. I allt. Både om ämneskunskaper och inläggsskrivande.
Det är helt okej att ha fel. Det är helt okej att stava illa. Men var i så fall lite ödmjukare när du har fel, citerar dig själv och stavar illa nästa gång.
Europeisk kultur
Moderator: Moderatorgruppen
Jag tror mer på att utomjordingar byggde pyramiderna än dina fantasier
om "Fria Män" (det vill inte säga lite)
"Mina fantasier" är arkeologiska upptäckter.
"Byggdes Pyramiderna av Utomjodingar"
Läs mer om detta på länken:
DN- Nyheter www.dn.se
Enklast är att slå på "google" och "byggdes pyramiderna av utomjodingar."
Du kan inte ens bidra med en länk...
Nåväl, här är artikeln.
Att egyptierna var duktiga på att placera pyramiderna är väl inget som kräver utomjordingar? Nån gammal grek uppskattade ju jordens omkrets med bara någon procents fel, inga utomjordingar var inblandade.
Dina romatiska fantasier bottnar i att alla läroböker i modern tid
beskrev bygget av pyamiderna med : Slavar byggde pyramider"
Ad hominem är ett logiskt felsteg.
Numera står det att det inte bara var "slavar" som byggde pyramiderna.
Ingen bildad människa trodde att det bara var slavar.
Någon måste a) projektera, b) leda och c) vara slavdrivare.
En slavdrivare på 10 slavar är rimligt dvs. ca 10% var inte slavar.
Så den nya är för vissa: inte alla var slavar( ingen bildad människa trodde att alla var slavar)
Givetvis är det omöjligt att veta samhällstatusen på varenda byggjobbare som uppförde pyramiderna, men det står klart att det var fria män, antingen enbart fria män eller till överägande majoritet fria män.
Här har du konkret bevis! Tombs of the unknown workers. Detta är alltså pyramidbyggarbetarnas gravar som hittats.
"Archeologists investigated, uncovering the tombs of the workers who built the pyramids -- and they were neither slaves nor aliens."
...
"Hawass calls the discovery the "most important," and said the discovery shows that the laborers who constructed the pyramids were, in fact, Egyptians."
Nu vill jag att du kommer med en konkret källa som stödjer din punkt, och inte förkasta dom som inte tycker som du som romantiker (ad hominem) eller påstå att 50% av historikerna stödjer din åsikt (vilket du inte framlagt ett enda bevis för).
Vissa tror (vad tror du?) att "Baltzar von Platen" eller någon annan känd
gubbe byggde Göta Kanal (strongt gjort att själv bygga den).
De som vet, vet att det var ryska krigsfångar som byggde Göta Kanal,
och inga "fria män".
Jag har ingen aning om hur Göta Kanal byggdes eller vilka som byggde den.
(strongt gjort att själv bygga den)
Ta inte allt så löjligt bokstavligt. Om nån säger "Alexander den Store erövrade Persien", tolkar du då det som att personen menar att Alexander helt ensam erövrade Persien?
Eftersom ingen riktigt vet ( det var ca 4000 år sedan. Inga överlevande
ögonvittne finns). Det finns inga andra dokument som bevisar det ena
eller andra, därför kan man påstå vad som helst:
. "Fria Män"
. "Utomjodingar"
. "Häxor"
Tydligen har ju gravarna av pyramidbyggarna hittats. Sen så har nog hieroglyferna och egyptiska inskriptioner ett och annat att säga. Hittills verkar dom inte ha pekat på slavar.
Att " fria män" som inte jobbade, ja de skötte inte ens sin egen hygien,
(här finns det bildbevis, så ingen behöver tveka) det gjorde slavarna åt
dem. Att dessa "fria män" skulle byggt pyramider, är bara roligt.
Du kan ju inte skilja på adelsman och fri man. Som sagt, även bönder, hantverkare och handelsmän, som kanske inte alltid hade det så välställt, var fria män, då dom inte ägdes av någon. En fattig egyptisk bonde som levde vid Nilen och brukade jorden där, var en fri man, då han inte var någons ägodel (slav).
Att dessa fria män skulle slava med tunga steblock och smutsjobb,
medan slavarna skulle titta på, det får du försöka inbilla NAIVA ROMANTIKER.
Kan du använda riktiga argument med källor istället för ad hominem?
För att bygga dessa pyramider krävdes 100 000- människor och man
räknar med att det tog ca 30 år att bygga dessa.
Tydligen så var det cirka 15.000 personer som krävdes.
"The evidence suggests that about 15,000 skilled craftsmen were responsible for the massive construction project. They used blocks of stone from a nearby quarry, moving the stones on sledges up ramps that spiraled around the pyramids."
Man kanske offrade "fria män" också då en fin person skulle begravas,
det är inte otänkbart i din romantiska värld.
Hittills har du inte visat på att en enda offrades vid begravningarna.
Detta är ju helt otroligt, jag har hänvisat till källor, du hänvisar inte till någonting. Sluta gapa ut ad hominem-kommentarer och ge riktiga källor till dina påståenden.
Kallekula skrev:Fattar ni inte att Lukas driver med er? Sådär har han alltid hållit på. Osammanhängande. Kastar ur sig egna ideer helt tagna i luften. Han gillar ju att provocera er.
Jo, men det är som med Näckros. Han och jag har ju ingen "diskussion"; han bara larvar sig och jag bashar honom - ingen tror att den ene kan övertyga den andra. Jag bara gillar att basha honom. Fäfängt? Nej, jo, nja, nää... Det är mer som retorisk övning. Katter med garnystan, liksom. Man slutar inte bara för att man är överlägsen.
-
Kinderzimmer
Oswald Spenglers syn på den västerländska kulturen är intressant: enligt den är det som kännetecknar vår kultur den "faustiska" själen eller mentaliteten, en strävan mot det oändliga, fantastiska, perfekta men också ouppnåliga, något som tar sig uttryck i europeisk konst, vetenskap, arkitektur och politik men tyvärr också i de förödande moderna ideologierna. Det låter ganska rimligt, även om det förstås inte förklarar allt.
lukas skrev:Hemskt vad vissa är envisa:
Slå på google.se och
[ slavar byggde pyramider ]
Okej. Först upp är vår tråd.
På andra plats någon som betvivlar att slavar byggde pyramiderna, och kallar det en "faktoid".
På tredje plats Wikipedia; som skriver "Det är osannolikt att dessa slavar blivit använda för att bygga de egyptiska monumenten, åtminstone inte till en början, eftersom de var ganska få. En populär teori är att det var det gamla Egyptens bönder som byggde pyramiderna och de övriga monumenten under Nilens översvämmingar. "
På fjärde plats en sida som är svårtolkad, och som inte längre går att se (inte ens cachad). Den säger bara att Egypterna byggde pyramider.
På femte plats: "det var inte slavar som byggde pyramiderna, de var fria arbetare"
(so far: 3-0 till oss)
På sjätte plats: En sida som handlar om nazister som påstått att det var vita som byggde pyramiderna.
På sjunde plats: "Man skulle kunna tro att det var slavar som fick göra det, men så var det faktiskt inte. Bönderna ställde själva upp med byggandet"
På åttonde plats: "Jag vet dock att det inte var slavar som byggde pyramiderna, utan fria hantverkare"
På nionde plats: "Det var slavar, brottslingar men mest bönder som byggde pyramiderna." Det här är den förste som ens nämner att slavar skulle ha varit en betydande del i arbetsstyrkan. Vet du vad det var för en lysande egyptolog som skrev det? Natalie Squalli i klass 7A, Funkaboskolan i Kalmar. Hon skriver iofs att det var mest bönder som byggde pyramiderna, men hon nämner å andra sidan slavarna först. Jag är schysst och ger oss båda varsin poäng.
På tionde plats: "jag tänkte på detta att dom flesta tror att slavar byggde pyramiderna i egypten. på discovery sa dom att de var betalda arbetare"
Ställningen är alltså 7-1 till oss, efter de första tio sökningarna på Google. Du är nu officiellt den största loosern på forumet.
[ slaves building pyramid.......] detta ger 843 000 träffar
Här kan du få ännu fler sidor med länkar....
Överst bland alla dessa ca 843000 länkar kan du finna.
touregypt.net.
"....Egypt The Labors(workforce) of Pyramid Building...
... as many as 100000 slaves......"
Selektiv citering? Det här är vad som verkligen står:
"When many of us were young, we were taught that the great pyramids required immense human resources to build, which of course, they did. We were told that as many as 100,000 slaves worked as forced labor for decades to build the Great Pyramid at Giza. Regrettably, it would seem that our teachers needed something to say about this ancient Egyptian civilization, and as is not unusual, memorizing some sort of data outweighed the importance of having correct information. [...] the labor force was drawn mostly from the rural Egyptian population who would work on the monuments during flood season, when they could not work in their fields. It is probably not unreasonable to believe that a few slaves were also involved in this construction work, though to what extent we do not know. "
Den här gången var du inte bara korkad, utan for med direkta osanningar och försökte medvetet lura oss genom att förvanska dina källor. Jag tar tillbaka det där om looser, du är rentutav ett riktigt rövhål.
Lukas:
"Man börjar under denna tidsrymd med :
. Undervisnig (universitet, skolor)
. Bygga Apotek
. Bygga Ålderdomshem och hus för fattiga
. Förbjöd Slavhandel
. Rösträtt i större utsträckning "
Du har för en gång skull helt rätt. Det stämmer vi har dessa institutioner. Dessa förändringar har skett. De har skett sedan 600-talet. Eller sedan 200-talet eller 1000 bc. Helt rätt Lukas.
Universitet:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Universitetet_i_Bologna
Här kan du läsa lite om Apotek och deras tillkomst:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Apotek
Här när Slaveriet i stort sätt var avskaffat i Europa (slavhandel är en annan sak, som du kanske vet?):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slavhandel ... m_i_Norden
sen detta med att vara slav eller livegen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Livegenskap
Lite om rösträtt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6str ... t#Historia
Hittade detta på 2 min. Vad det gäller utvecklingen av ålderdomshem och fattigstugor överlåter jag det till andra att kolla upp.
"Man börjar under denna tidsrymd med :
. Undervisnig (universitet, skolor)
. Bygga Apotek
. Bygga Ålderdomshem och hus för fattiga
. Förbjöd Slavhandel
. Rösträtt i större utsträckning "
Du har för en gång skull helt rätt. Det stämmer vi har dessa institutioner. Dessa förändringar har skett. De har skett sedan 600-talet. Eller sedan 200-talet eller 1000 bc. Helt rätt Lukas.
Universitet:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Universitetet_i_Bologna
Här kan du läsa lite om Apotek och deras tillkomst:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Apotek
Här när Slaveriet i stort sätt var avskaffat i Europa (slavhandel är en annan sak, som du kanske vet?):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slavhandel ... m_i_Norden
sen detta med att vara slav eller livegen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Livegenskap
Lite om rösträtt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6str ... t#Historia
Hittade detta på 2 min. Vad det gäller utvecklingen av ålderdomshem och fattigstugor överlåter jag det till andra att kolla upp.
lukas skrev:Du är lite för gov och därför får du lite att reflektera över:
Det jag citerade var vad som står överst då man söker
på google och "Slaves building pyramid"
JAG KAN INTE HJÄLPA ATT DETTA STÅR SÅ ÖVERST
OCH ATT DET STÅR PÅ DETTA SÄTT!
Okej. Jag tar tillbaka det där om att du skulle vara en medveten lögnare. Men du är fan enormt slarvig, och inte ett dugg seriös! Jag har jättesvårt att ta dig på allvar när du tar upp en källa som ett giltigt argument och inte ens bryr dig om att klicka på länken. Det är så oseriöst det bara kan bli, och det i sig säger rätt så mycket om hela den här diskussionen: Om du är så här slarvig och usel på att anskaffa information ur källor som bara ligger ett musklick ifrån dig, vad säger då det om din förmåga att anskaffa information om de saker du påstått dig veta om egyptologi? Jo, den säger just det som jag sagt hela tiden; att man inte kan ta dig på allvar.
Men okej, du är ingen lögnare. Men du har noll trovärdighet och noll auktoritet, eftersom du faktiskt bevisligen och ovedersägligen är en oseriös slarver.
Det du sedan säger:
Du läser som FAN LÄSER EN BIBEL, stackare
Nej, dumskalle. Skärp till dig nu. Jag läste länken, jag tog till mig informationen, jag såg vad som verkligen var skrivet. Det var du som tolkade din googlesökning såsom fan läser bibeln. För det var du som hade fel.
Fatta det nu, din oseriösa slarver: Det är du som hade fel, det är du som farit med fullständigt obelagda uppgifter, det är du som sagt emot dig själv och det är du som inte förstått någonting av de sidor du själv länkat till.
Ex. " skickliga arbetare högg ut stenar och lade dem på plats
men det var slavar som utförde det tunga arbetet med att
transportera stenblocken till pyramiden och släpa dem uppför rampen...."
Är detta bättre?!
Det är inte direkt skrivet av någon erkänd egyptolog. Länken vittnar också om dubbla budskap:
(min fetstil)
"En del av dem var fångar eller brottslingar men de flesta av dem var vanliga bönder som utsetts av faraos tjänstemän. [...] Att bygga pyramider var inget slöseri med tid för bönderna eftersom man bara arbetade under den tid som Nilen var översvämmad. Detta skedde varje år och då täcktes åkrarna med vatten och ingen kunde arbeta med jordbruk. Folk var lyckliga över att få arbeta åt farao därför att han kunde tillfredsställa gudarna och garantera en god översvämning."
Vanliga bönder, som kan tänka i termer som "slöseri med tid", och som glatt arbetade på pyramiderna när Nilen var översvämmad. Även om hon kallat dem för slavar så låter det rätt trevligt. De var ju lyckliga över att få arbeta åt Farao och såg det inte som ett slöseri med tid. Du tycker inte att det här låter romantiskt?
(Du är lite Grön och bör därför ta det lite "PIANO PIANISSIMO".)
Nej, jag har ägnat mycket tid åt att söka information och vi har redan bevisat att jag är åtskilliga gånger bättre på det än du, eftersom du är en oseriös slarver som far med fabricerade uppgifter och säger emot dig själv. Vi har det svart på vitt i den här tråden. Jag har rätt och du har fel, och det är du som redan från början varit oförskämd, envis, odräglig och ohyffsad. Ta och begrunda det, ditt troll!
Och sluta citera dig själv, din troglodyt. Det får dig att framstå som dummare än vad du är (jag medger dock att det är en enastående bedrift).
Rising, det är ingen idé. Många har försökt, ingen har lyckats och jag skulle bli förvånad om du - trots din enastående vältalighet - lyckas nå fram till honom.
För att citera den gamla klimakteriekossan,
För att citera den gamla klimakteriekossan,
Ayn Rand skrev:Reason is not automatic; those who deny it cannot be conquered by it.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...
lukas skrev:Hemskt vad vissa är envisa:
Slå på google . se och
[ slavar byggde pyramider ]
där kan du få hur många länkar som hels
dvs många sidor med länkar, det är bara att välja.
Skriv också på denna sökmotor (google.se)
[ slaves building pyramid.......] detta ger 843 000 träffar
Här kan du få ännu fler sidor med länkar....
O sanningen den stod att finna på internet, den som får flest träffar har rätt!
Amen.