Många av er beskriver teorier som gör samtalet fruktlöst. Allegorisk tolkning, "aha" upplevelser, ovanliga dogmer, relativism osv gör samtalet näst intill omöjligt att föra. Varje enskilt påstående skulle kunna bli en oändlig tråd. I många fall försöker en person föra samtalet utifrån antaganden som de flesta inte har. Som många varit inne på så förutsätter ju samtalet vissa gemensamma antaganden. Vilka är dessa? Hur lika är vi? Går det att kritisera och föra samtal kring sina dogmer? För mig handlar filosofin ofta om att klargöra de dogmer man har, se vad de leder till och ifrågasätta dem så gott det går.
Är trots allt frestad att fråga lite mer om saker jag snappat upp...
Solis: Vilken Gud pratar du om? Hur kommer det sig att olika människor grundar så totalt olika upplevelser på samma "argument" som du? Hur bedömmer du dessa andra människors mystiska upplevelser?
Zaratustra: Måste säga att det ger mer krydda åt disskutionen att du skriver så ilsket. Vad det leder till är jag osäker på. Det jag reagerar på är att du verkar ha en smal defenition på religion(inte för att det är fel). Det du kritiserar håller jag ofta med om...men religion är så mycket mer för mig. Jag tror att religion fyller olika funktioner för olika människor. All religion syftar inte till att gynna individen i efterlivet. Ofta har religionen lett till framgång för de troende. En annan defenition jag inte delar är ateism. För mig innebär ateism ett säkert utalande om att gud inte finns, inte bara ett utalande om att Gud är bortom vårt vetande. Att hävda en sådan "objektiv sanning" blir dogmatiskt.
Nietsche tolkningsbråket var intressant. Extremister och extremister kan ofta vara mer lika än extremist och liberal. Personlighetstypen går ofta igen oavsett om det handlar om ateister, muslimer, hinduer osv.
Tja Johan...: Skrev frågor till dig i en annan tråd...
Hade/DD