finns - DJÄVULEN?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: finns - DJÄVULEN?
Katana skrev:Algotezza skrev:2. Är ont och gott alpha och omega? Ont - oren energi, gott -ren energi...
Så skulle man nästan kunna säga ja, allt i en cirkel, båda börjar som slutar i sig själv. Ta exv. sommar, höst, vinter och vår. Tillväxt som nedbrytning. Skulle iof. nästan vilja byta ut dessa termer till ngt. annat, men jag fortsätter ...
Utan båda dessa energier - inget fortsatt liv (rörelse) !
Det 'onda' i denna bemärkelse skulle vara nedbrytningen och det 'goda' tillväxten (ur mänskligt perspektiv). Men inget av dom i övermåtta leder till ngt. bra eftersom det skulle vara rent hämmande för livet själv.
Men det är däremot vad ondskan står för - övermåtta åt det 'goda' som det 'onda' hållet.
Kanske kan man säga som så att det finnt två typer av Godhet som Ondska i denna värld.
Godhet och ondska, ljus och mörker, liv och död (men döden är en del av livet) som kontrastpar för att skapa liv och intresse för att leva, men kanske inte alltid i så utpräglat polariserad form som det varit och är i människornas värld...
A
Algotezza aka Algotezza
Katana skrev:Algotezza skrev:Godhet och ondska, ljus och mörker, liv och död (men döden är en del av livet) som kontrastpar för att skapa liv och intresse för att leva, men kanske inte alltid i så utpräglat polariserad form som det varit och är i människornas värld...
Liv och död ingår i livet ja. Men överdrift av tillväxt som nedbrytning hämmar just livet själv - båda fallen leder till död (det motsatta). Förstår du skillnaden ?
Om man exv. låter ngn. sjukdom gå för långt så avbryts processen med död tillslut, en defenitiv nedbrytning utan återvändå, dvs. icke fortsatt tillväxt. Givetvis är det en fullt naturlig konsekvens av de val man gjort och vad de leder till, men varför ? om man nu kunde välja det motsatta likaså ? Indeed. 'Djävulen', det onda är det som väljer döden. 'Gud', det goda väljer alltid liv.
Det vill till balans mellan kontrastparen för att en långsiktig eller ens en kortvarig lycka skall säkras, lycka i bemärkelse ett gott liv, som innehåller allt det som gör att man vill fortsätta leva och förändras.
I världen just nu hyllas den ständiga ekonomiska och teknologiska tillväxten... Cancerkapitalism...Det fattar man kommer att sluta med en krasch, när korthuset brakar...
...silence like a cancer grows...
A
Algotezza aka Algotezza
Katana skrev:Du tillåter inte mkt. svängrum du inte. :)
Teori är en sak, verklighet en annan. När verkligheten inte stämmer med kartan, är det vettigast att ändra kartan... fast alla gör ju inte det... Verkligheten är delvis möjlig att modifiera enligt teorin, men denna bör inte ligga för långt från verkligheten...
A
Algotezza aka Algotezza
Katana skrev: 'Djävulen', det onda är det som väljer döden. 'Gud', det goda väljer alltid liv.
Jag håller med, även fast jag inte tror på Gud på samma sätt som kristna.
Godhet är det som strävar mot liv, och ondska det som strävar mot död. Då menar jag på det objektiva och allra mest övergripande planet, och att detta bör ses som en vision eftersom vissa omvägar kan behövas tas på vägen dit.
Även en person som strävar mot liv kan få för sig att döda för att försvara det liv han värderar högre. Om man visar honom ett alternativ där han kan försvara sig utan att behöva döda, men han ändå väljer att döda, då kan man börja prata om ondska.
Onda beteenden i den bemärkelsen kan således vara hämnd och skadeglädje. Dock är det viktigt att prata om onda beteenden snarare än onda personer, då beteendet är den egentligen boven och människor alltid kan förändra sina beteenden. Lite som kristna pratar om synd, och att det är synden som är ond snarare än människorna som begår synden, eftersom människor alltid kan förlåtas.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.
-
Katana
Algotezza skrev:Teori är en sak, verklighet en annan. När verkligheten inte stämmer med kartan, är det vettigast att ändra kartan... fast alla gör ju inte det... Verkligheten är delvis möjlig att modifiera enligt teorin, men denna bör inte ligga för långt från verkligheten...
Teori är till för att användas i praktiken och vad lär man sig om sina egna gränser och sin egen uthållighet exv. utan svängrum så att säga ?
-
Katana
Wintran skrev:Jag håller med, även fast jag inte tror på Gud på samma sätt som kristna.
Vill enbart påpeka att jag är vare sig religiös eller Kristen, skriver bara ur det kristna synvinkeln. :)
Katana skrev:Algotezza skrev:Teori är en sak, verklighet en annan. När verkligheten inte stämmer med kartan, är det vettigast att ändra kartan... fast alla gör ju inte det... Verkligheten är delvis möjlig att modifiera enligt teorin, men denna bör inte ligga för långt från verkligheten...
Teori är till för att användas i praktiken och vad lär man sig om sina egna gränser och sin egen uthållighet exv. utan svängrum så att säga ?
Tanken kan ibland sätta gränser i "teorin" som inte finns i praktiken. Teorin kan ibland kännas fri, men så känner man sig låst när man skall tillämpa den i praktiken.
Teorin växer fram ur praktiken och prövas i praktiken, ny teori växer fram, en evig ömsesidig dialektik, evig så länge den pågår...
A
Algotezza aka Algotezza
-
Katana
Algotezza skrev:Teorin kan ibland kännas fri, men så känner man sig låst när man skall tillämpa den i praktiken.
Precis som det även skall vara mao.
Katana skrev:Algotezza skrev:Teorin kan ibland kännas fri, men så känner man sig låst när man skall tillämpa den i praktiken.
Precis som det även skall vara mao.
Javisst, alles gut, supergut...
A
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Religion och andlighet"