J R Auk skrev:Överallt verkar människor vara så upptagna med att jaga lyckan att ingen lycka tillåts växa fram.
Har inte människan alltid "jagat lyckan"?
Ta t ex. den kristna som vill till Gud; vad gör han om inte "jagar lyckan" genom att leva enligt de regler som respektive tolkning av kristendomen uppställer? Detsamma gäller för andra religioner. Missförstå mig inte: jag anser inte att människans "jagande" beror av individens livsåskådning; människan fanns före livsåskådningarna.
J R Auk skrev:Det vill jag höra, vad ni vill, att man ska göra, för en bättre värld.
[...]
Detta skulle ge ett trivsammare samhälle tror jag...
Ditt användande av termen "lycka" väcker förundran hos mig. Först skriver Du att "människor [verkar] vara så upptagna med att jaga lyckan", för att senare definiera lycka som "en bättre värld" och "ett trivsammare samhälle". Först uppfattar jag det som att Du använder termen "lycka" om "individens lycka", för att sedan använda den i betydelsen "männsklighetens eller samhällets lycka".
Är inte motsättningen mellan "individens lycka" och "samhällets bästa", en utav anledningarna till att människor (både individer och samhällen) fortsätter "jaga" efter lyckan? Att sen begreppet "lycka" används olika av olika kulturer, dessutom olika i olika tider, minskar nog inte benägenheten att "jaga efter lyckan".
Ett annat språkbruk som jag finner intressant är när Du använder termen "växa" tillsammans med "lycka". Vad menar Du med att "lycka växer"?
Jag har svårt att tro att Du ser på lyckan som något absolut; om så, enligt vem och med på vilken grund säger denna något om det absoluta? Om den är relativ, både för individer och samhällen, vem eller vilka har rätt att avgöra i vilken riktning vi skall sträva för att nå "lyckan", och vem eller vilka har rätt att bestämma när samhället bästa bör sättas före individens lycka? Vem eller vilka är öht. "samhället"?
Om Du preciserar litet mer vad det är Du söker, samt ger Din syn kring det hela, tror jag detta kan bli en minst sagt intressant diskussion.
Vänliga hälsningar,
Gustaf