jag har funderat ett tag på vad tankar är.
vad är det?
är det vår "själ" eller bara elektriska inpulser i vårr hjärna som vi inte kan ge namn på??
vad är tankar?!
jag håller på att bli galen. :shock:
vad är tankar?
Moderator: Moderatorgruppen
Jag ser nog på tänkandet som processen att konkretisera känslor och impulser genom att sätta ord på dem.
Vi kan uppleva rena känslor i våra sinnen, t.ex. genom att föreställa oss ett minne, fantisera om en upplevelse eller lyssna på musik. Denna känsla blir dock inte till tanke förrän vi börjar formulera det vi upplever i ord och meningar.
Frågan är just var gränsen går mellan känsla och tanke. Måste vi kunna tänka för att exempelvis förstå och räkna ut konsekvenser? Om vi inte hade haft språket, hade vi då varit tvungna att leva spontant efter våra känslor?
Vi kan uppleva rena känslor i våra sinnen, t.ex. genom att föreställa oss ett minne, fantisera om en upplevelse eller lyssna på musik. Denna känsla blir dock inte till tanke förrän vi börjar formulera det vi upplever i ord och meningar.
Frågan är just var gränsen går mellan känsla och tanke. Måste vi kunna tänka för att exempelvis förstå och räkna ut konsekvenser? Om vi inte hade haft språket, hade vi då varit tvungna att leva spontant efter våra känslor?
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.
Re: vad är tankar?
haes skrev:jag har funderat ett tag på vad tankar är.
vad är det?
är det vår "själ" eller bara elektriska inpulser i vårr hjärna som vi inte kan ge namn på??
vad är tankar?!
Själens blogg.
vad är det?
vad är tankar?!
Tankar eller rättare sagt tänkande har två sidor: objektivt "skapande" i materiell form,när "du" laborerar med hjärnans befintliga materier; i alla aggregationsformer inklusive strålmässig form - mest det senare; "din" subjektiva immateriella upplevelse, spegling, av ditt "skapande".
När andra upplever det vi upplever, t.ex. via telepati, är det skapandet de upplever, dvs. genoom det sätt som vårt skapande speglas i deras subjektiva upplevande. Vi delar det matereilla skeende som ligger till grund för upplevandet, men upplevandet är alltid subjektivt. Allt materiellt skapande har en immateriell upplevelsesida.
Två tolkningar är möjliga vad gäller styrning av tänkandet: "du" styr det från en position "bortom" den fysiska hjärnan, dvs. du är inte identisk med din hjärna, din innersta identitet är i form av "ett existerande något", "en fast punkt" bortom "det fysiska", utifrån vilken du styr och upplever ditt skapande. Hjärnan kan då liknas vid en klaviatur, ett verktyg, som "du" spelar på, när du tänker.
En andra tolkning: tänkandet är självreglerande och bygger på hjärnans materiella komplexa struktur, och ur dessa självreglerande processer emanerar uppfattningen av ett "jag" med "vilja och avsikter" som "använder hjärnan" och styr den med hjälp av avsikter, vilja.
A
Algotezza aka Algotezza
vad är det?
vad är tankar?!
Tankar eller rättare sagt tänkande har två sidor: objektivt "skapande" i materiell form,när "du" laborerar med hjärnans befintliga materier; i alla aggregationsformer inklusive strålmässig form - mest det senare; "din" subjektiva immateriella upplevelse, spegling, av ditt "skapande".
När andra upplever det vi upplever, t.ex. via telepati, är det skapandet de upplever, dvs. genoom det sätt som vårt skapande speglas i deras subjektiva upplevande. Vi delar det matereilla skeende som ligger till grund för upplevandet, men upplevandet är alltid subjektivt. Allt materiellt skapande har en immateriell upplevelsesida.
Två tolkningar är möjliga vad gäller styrning av tänkandet: "du" styr det från en position "bortom" den fysiska hjärnan, dvs. du är inte identisk med din hjärna, din innersta identitet är i form av "ett existerande något", "en fast punkt" bortom "det fysiska", utifrån vilken du styr och upplever ditt skapande. Hjärnan kan då liknas vid en klaviatur, ett verktyg, som "du" spelar på, när du tänker.
En andra tolkning: tänkandet är självreglerande och bygger på hjärnans materiella komplexa struktur, och ur dessa självreglerande processer emanerar uppfattningen av ett "jags existens" med "vilja och avsikter" som "använder hjärnan" och styr den med hjälp av avsikter, vilja.
A
Algotezza aka Algotezza
vad är det?
vad är tankar?!
En andra tolkning: tänkandet är självreglerande och bygger på hjärnans materiella komplexa struktur, och ur dessa självreglerande processer emanerar uppfattningen av ett "jags existens" med "vilja och avsikter" som "använder hjärnan" och styr den med hjälp av avsikter, vilja.
A
Algotezza aka Algotezza
Jag tror hjärnan fungerar som ett redskap för tänkandet på det fysiska plan vi lever. Jag tror tanken startar på någon annan plats bortanför hjärnan.
Om du kan observera exakt när din tanke startar så vem är då du, alltså den som observerar? Om du inte kan observera tanken då den startar, har du då fri vilja att tänka fritt?
Om du kan observera exakt när din tanke startar så vem är då du, alltså den som observerar? Om du inte kan observera tanken då den startar, har du då fri vilja att tänka fritt?
Tankar
jojoba skrev:Jag tror hjärnan fungerar som ett redskap för tänkandet på det fysiska plan vi lever. Jag tror tanken startar på någon annan plats bortanför hjärnan.
Vi kan inte medvetet peka ut "platsen där tankar föds" (för den finns bortom den fysiska hjärnan, där vår dagsmedvetna vilja "bor"); vi kan bara bara medvetet med vår vilja delvis styra och omskapa det befintliga tankeflödet.
A
Algotezza aka Algotezza
Men säg att vi hittade en varelse på en annan planet som likande oss exakt, bara det att när vi obducerade dessa varelser, fann vi att deras kroppar inte var av kött och blod utan av plast och att det snarare än elektriska impulser blåste små vindar i deras huven.
Vi skulle va benägna att säga dessa varelser har tankar, men deras tankar skulle inte "vara elektriska impulser".
En tanke (!) är att samma tanke kan realiseras av olika fysiska system: både plastmänniskan och den riktiga människan kan tänka "rymden är stor" trots att deras hjärnor ser olika ut när de tänker denna tanke.
Vi skulle va benägna att säga dessa varelser har tankar, men deras tankar skulle inte "vara elektriska impulser".
En tanke (!) är att samma tanke kan realiseras av olika fysiska system: både plastmänniskan och den riktiga människan kan tänka "rymden är stor" trots att deras hjärnor ser olika ut när de tänker denna tanke.
Katter, råttor, rep
Stefan skrev:En tanke (!) är att samma tanke kan realiseras av olika fysiska system: både plastmänniskan och den riktiga människan kan tänka "rymden är stor" trots att deras hjärnor ser olika ut när de tänker denna tanke.
En annan tanke är att samma tanke kan realiseras i olika fysiska system.
Tills motsatsen bevisas föredrar jag att betrakta den elektriska aktiviteten i min hjärna som ett resultat av min mentala aktivitet, snarare än tvärtom. Jag är också öppen för tanken att se dem båda som parallella manifestationer av samma fenomen på olika plan.