Raderat
Moderator: Moderatorgruppen
Pojken skrev:Algotezza skrev:Pojken skrev:Denna tråds andemening glider mig ur händerna och övergår i kristen etikhistoria. Nämnde någon Göran Hägglund? Haha, jag drar inga vidare paralleller mellan denne och Messias.
Corala hahaha, den var bra.
Nä, Hägglund och Messisas är väl inte släkt, ens på håll... Men kanske Häggqvist och Hägglund?
A
Messisas, haha, den var nästan lika bra som Corala.
Ljungiansk felskrivning (à la Martin Ljung).
Jesus Crister och Gubben Gud hälsar.
A
Algotezza aka Algotezza
Eller varför inte kolla det syndaregister de kristna har lagt sig till med?
Läs "Die Kriminalgeschichte des Christentums" (10 band, redan publicerat 8, finns även på CD) av Karl-Heinz Deschner. Varje delvolym på c:a 7-800 sidor med tusentals noter.
Herr Deschner om jag fötrstått det rätt talar latin, grekiska, hebreiska och arabiska plus några moderna språk dvs har kanske tillräcklig kunskap för att läsa tusentals dokument i original.
BENJIE
Läs "Die Kriminalgeschichte des Christentums" (10 band, redan publicerat 8, finns även på CD) av Karl-Heinz Deschner. Varje delvolym på c:a 7-800 sidor med tusentals noter.
Herr Deschner om jag fötrstått det rätt talar latin, grekiska, hebreiska och arabiska plus några moderna språk dvs har kanske tillräcklig kunskap för att läsa tusentals dokument i original.
BENJIE
lukas skrev:De som inte var kristna (okristna):
Stalin : ca 50 miljoner människoliv till spillo
Hitler : ca 40 miljoner människoliv till spillo
Mao : Miljonerna är ännu inte räknade
.
.
Dessa gick omkring och trodde att de var " små gudar" på jorden.....
Hur ni än vrider och vänder "på det", så var de
okristna barbarer/vandaler/hedningar värst,
hur man än ser på saken
Om ni inte tycker att de kristna var bra, vad var då de OKRISTNA ?
De var okristna! Varken sämre eller bättre än någon kristen eller kanske bättre än den kristne? Beror så på vad Du syftar på?
BENJIE
Kyrkans "mission"
lukas skrev:Bara för att någon säger att hon/han är kristen så behöver de inte vara
kristna. Dvs det räcker inte med att säga, jag är kristen, man måste också
leva som en Kristen.
Alla de som inte trodd på en Gud , gjorde sig själva till gudar:
. Hitler
. Stalin
. Lenin
. Mao
.
De gick omkring som små "gudar" och bestämde över liv och död
lite som andan föll på, människor avgudade dessa dårar och deras
dårskap.
Skulle dessa barbare/vandaler/hedningar , vara bättre än de kristna ?
Hur många "hedningars" och "otroendes" liv genom tiderna världen över har den kristna kyrkan på sitt samvete? Där ligger nog 1900-talets diktatorer i lä...
"Jag kan icke räkna dem alla..."
Man kan våldföra sig på sina medmänniskor utan att tro sig vara Gud, men väl göra det "på Guds uppdrag"... som "hans ställföreträdare på jorden"... Tala och handla i Guds namn utan att själv se sig som Gud.
A
Algotezza aka Algotezza
-
suchanother
- Avstängd
Bara för att någon säger att hon/han är kristen så behöver de inte vara
kristna. Dvs det räcker inte med att säga, jag är kristen, man måste också
leva som en Kristen.
Lukas gör ett litet trick: han definerar "äkta kristen" som "en person som aldrig dödar nån annan". Sen påstår han att "de okristna" dödat fler än "de kristna". Men det är ju så att säga sant per definition med Lukas språkbruk, och således helt ointressant.
Återgå till "Religion och andlighet"