TV - bra eller dåligt?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mohini

TV - bra eller dåligt?

Inläggav Mohini » 02 okt 2006 17:36

Ibland när jag tittar på TV får jag enatående aha-upplevelser - vissa program skakar om mig, inspirerar mig och får mig att tänka i nya banor.

Men för det mesta tycker jag bara att TV-tablån består av MÖG, då samma plastiga, artificiella, glittrande låtsasvärld avbildas i så gott som samtliga program, med vackra och perfekta människor och deras pseudo-problem.

Det hade varit intressant att höra vad ni andra tycker. Är TV något som berikar eller fördunklar världen?
Jag är inte tystlåten... jag är bara nykter.
Jag har inte livsångest... jag är bara nykter.
Jag är inte ful... du är bara nykter.
;)

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 02 okt 2006 19:57

Grattis! I framtiden kanske du lyssnar på Sveriges Radio P1. Mer "aha" och gratis allmänbildning får man leta efter.

Användarvisningsbild
Mohini

Inläggav Mohini » 02 okt 2006 20:17

varför skulle radio vara bättre än TV?

jag är medveten om att det anses finare att lyssna på radio, men det är ju ren kultursnobbism.
radio är bara TV utan det visuella bildspelet. att frånvaron av visuell stimulans upphöjer detta medium till att anses intellektuellt och finkulturellt är för mig ett mysterium...

;)

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 02 okt 2006 20:24

Mohini skrev:varför skulle radio vara bättre än TV?

han har lite rätt endå
del radiokaler inhåller bara såna saker som är bra att vet
sammt kultur och mycket annat :)

men skälvkat så finns det även teveklaer, men inte lika lätt att hita :)

du skulle väl kunna lysa på raidir när du arbeta
men blir lite svårade med TV
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Katana

Re: TV - bra eller dåligt?

Inläggav Katana » 02 okt 2006 20:32

Klipp

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 03 okt 2006 02:31

TV är en verklighetsflykt som gör dig passiv mottagare av information. Men eftersom det är ett utmärkt sätt att slösa tid, undvika livets tomhet, "koppla av" efter en 8-timmars arbetsdag - så väljer de allra flesta att titta. Läs en bok istället.

Zartax

Inläggav Zartax » 03 okt 2006 08:50

näckrosblad skrev:TV är en verklighetsflykt som gör dig passiv mottagare av information. Men eftersom det är ett utmärkt sätt att slösa tid, undvika livets tomhet, "koppla av" efter en 8-timmars arbetsdag - så väljer de allra flesta att titta. Läs en bok istället.

Eller än hellre, diskutera på filosofiforum!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 okt 2006 09:41

Zartax skrev:
näckrosblad skrev:TV är en verklighetsflykt som gör dig passiv mottagare av information. Men eftersom det är ett utmärkt sätt att slösa tid, undvika livets tomhet, "koppla av" efter en 8-timmars arbetsdag - så väljer de allra flesta att titta. Läs en bok istället.

Eller än hellre, diskutera på filosofiforum!

Det är idag den ultimativa inte av- men uppkopplingen! Jag blir väldigt upprymd och inspirerad av att ordfajtas.

Den enda sanna vilan är den förnöjande omväxlingen. När jag knattrat på tangentbordet en stund kan jag gå jag ut i trädgården och plantera vårlökar eller ställa mig och diska, dammasuga.

A
Algotezza aka Algotezza

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 03 okt 2006 16:50

Allt berikar världen, inget fördunklar den. TV berikar världen. TV är en utmärkt källa till information, särskilt när det gäller världens nuvarande tillstånd, nyheter, tex rådande uppfattningar om vad som är roligt, hur social interaktion går till, etik och moral, hur man ska leva, typ det mesta.

Rafael

Inläggav Rafael » 03 okt 2006 18:06

Vadå allt berikar världen? Känns som ett ganska ogenomtänkt argument

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 03 okt 2006 18:08

Mohini skrev:varför skulle radio vara bättre än TV?

Snälla, söta, rara... Suck! Radio är inte bättre än tv. Men en tv-kanal kan ju ha ett innehåll som är bättre än en annan. På samma sätt kan en radiokanal ha ett innehåll som är bättre än något annat. P1 är alltså inte bättre för att det är radio, det är bättre för att det har bättre innehåll.

(Ska förtydliga att bättre i detta fall betyder att jag tycker att det är bättre.)

Nyckelordet i detta inlägg är "innehåll".

Användarvisningsbild
Mohini

Inläggav Mohini » 03 okt 2006 19:23

Anders H:

trevligt att höra att du tycker att jag är både söt, rar och snäll! det uppskattar jag. ännu mer skulle jag uppskatta om du inte använder dig av det på ett så nedlåtande sätt! :)

det kanske har gått dig obemärkt förbi att radio och framför allt P1 anses som finkulturellt av någon anledning - men om du vill ställa dig utanför den debatten, varsågod.
den allmänna uppfattningen verkar vara att man blir en bättre människa av att lyssna på P1 och titta på UR... men frågan är vad man lär sig mest av, en dokumentär om naturfolken i afrika eller en såpa typ OC som avbildar västerlandets kollektiva fantasi om det perfekta livet?
jag vet inte, men visst är det en intressant fråga...

;)

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 03 okt 2006 20:52

Mohini skrev:det kanske har gått dig obemärkt förbi att radio och framför allt P1 anses som finkulturellt av någon anledning - men om du vill ställa dig utanför den debatten, varsågod.

Tycker du att det värka som att han borde bara kolla på?
jag tycker att det låter som att han ställer sig mit i debatten, om denna fråga:)

men som du säger att tex P1, UR, är det sånna kaler som är til en vis mån gorda för utbiling,
till skilnad fårn tex Tv4, och alla såna muskradekaler, som nästan aldig har något som är värt att lägga på minet ;)
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd

www: Fig.Maxxflow.com

Mail: fig.ghd742@gmail.com

Katana

Inläggav Katana » 03 okt 2006 20:59

Klipp

dangdang
Kontakt:

Inläggav dangdang » 03 okt 2006 21:10

mohini skrev:
men frågan är vad man lär sig mest av, en dokumentär om naturfolken i afrika eller en såpa typ OC som avbildar västerlandets kollektiva fantasi om det perfekta livet?
jag vet inte, men visst är det en intressant fråga...

I OC och liknande program får man ju verkligen chansen att lära sig igen och igen och igen. Samma läxa varje vecka.

Men man kan ju heller inte utgå från att mediernas syfte enbart är att utbilda.

Jag tycker inte att försök till ren underhållning är att förakta, tvärtom. Det kan var helt......underbart. Jag tycker tv är skitbra, ska alltid ha tv.
"It's not a lie, if you believe it."

Återgå till "Filosofi"