Carpe Nihil skrev:Anders H skrev:Det är FEL att inte betala tv-licensen.
Absolut inte.
Härligt att höra en man med åsikter. Varför inte?
Moderator: Moderatorgruppen
Oraklet skrev:Vad är rätt och fel?
Min uppfattning är att filosofi består mycket av rätt och fel. Tänkte att jag skulle diskutera det här med er.
Let´s begin with förhållanden. Är det rätt eller fel att ha en älskare/älskarinna vid sidan om sin partner?
Min uppfattning är att det inte är rätt att ha en älskare/älskarinna vid sidan om personen man är tillsammans med no matter what. Då jag formas av min omgivning och sämhället runt omkring mig så har jag denna åsikten eftersom det är en norm att man endast ska ha en tjej/kille, fru/man osv.
För mig skulle det vara mycket sårande om jag fått reda på att personen jag är tillsammans med har haft en kärleksaffär eller har en kärleksaffär under tiden vi är tillsammans. Då behövs frågan ställas varför det är så. Jag tycker att personen jag är tillsammans har tappat förtroendet till vårt förhållande om personen skulle ha en kärleksaffär vid sidan om. Det är omöjligt för mig att då känna att personen jag är tillsammans med fortfarande älskar mig även om det skulle vara så. Finns inte förtroendet kvar så ser jag heller ingen anledning till att fortsätta förhållandet.
Hur ser ni på den saken?
Är det möjligt för personen att fortfarande älska mig även om personen varit otrogen?
Slutligen, är det alltid tvunget att se allting i rätt eller fel, svart eller vitt osv?
I detta fallet ser jag det som fel att vara otrogen.
Kan man inte se saker i en gråskala?
Tacksam för svar!
Anders H skrev:Carpe Nihil skrev:Anders H skrev:Det är FEL att inte betala tv-licensen.
Absolut inte.
Carpe Nihil skrev:Anders H skrev:Carpe Nihil skrev:Anders H skrev:Det är FEL att inte betala tv-licensen.
Absolut inte.
Hehe, detsamma iof, det är olika åsikter som för oss frammåt.
Varför skulle det vara fel? vem har bestämt att det är fel? är det fel i alla situationer, för alla människor, i alla länder? Är det fel att kapa ett flygplan och susa in i WTC? Nej, givetvis inte. Ur moralens synvinkel, kanske, det beror på om din moral är usamas eller bushs. Men vad spelar det för roll egentligen? Moralen är godtycklig, och således finns det inget rätt och fell.
Carpe Nihil skrev:Varför skulle det vara fel? vem har bestämt att det är fel? är det fel i alla situationer, för alla människor, i alla länder? Är det fel att kapa ett flygplan och susa in i WTC? Nej, givetvis inte. Ur moralens synvinkel, kanske, det beror på om din moral är usamas eller bushs. Men vad spelar det för roll egentligen? Moralen är godtycklig, och således finns det inget rätt och fell.
Libertin skrev:Fråga till forumet: Varför är det så att nördar som spenderade sin uppväxt framför ett Nintendo en dag plötsligt når slutsatsen att världen är innehållslös?
Libertin skrev:Varför är det så att nördar som spenderade sin uppväxt framför ett Nintendo en dag plötsligt når slutsatsen att världen är innehållslös?
gr0gg0 skrev:Det som man baserar sitt tyckande på rätt och fel är med empatin.
Empati betyder medkänsla, inlevelse.
gr0gg0 skrev:Många ser empatin som "öga för öga, tand för tand" vilket det inte är.
gr0gg0 skrev:Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
gr0gg0 skrev:Det sprider sig som en epedemi i samhället och alla litar blint på att det är rätt.
gr0gg0 skrev:Empatin är det ända jag har gått efter sedan jag började tänka själv.
Många har rynkat pannan och ansett att jag har fel.. Och jag förstår det.
Många har levt sina liv efter det som jag sa. I mina meningar får jag dem att se onda ut. En del i problemet till att freden inte existerar.
gr0gg0 skrev:*Alla tänker olika - Vilket man inte respekterar om man inte är empatisk. Är man empatisk försöker man på verka denna person med det man vet.
gr0gg0 skrev:*Kan inte bestämma vad man ska tycka. - Nej, men kan påverka värklighetsbilden och deras defenition på rätt och fel.
gr0gg0 skrev:Idag används lagen fel.
gr0gg0 skrev:I min mening så anser jag den olärbara oempatiske människan lika värd som ingenting. Dens död gör mer nytta än dens levande.
Du har alltså gått från mantrats silkeslena och harmlösa gestaltning till att gräva fram ytterligare apologetik för mord?
gr0gg0 skrev:Peka ut felen. Jag ser dem inte.
gr0gg0 skrev:I min mening så anser jag den olärbara oempatiske människan lika värd som ingenting.
Dens död gör mer nytta än dens levande.
Låter hemskt. Men tänk på hur många denna människa har skadat med sin ideologi.
Saken med mordet är inget jag vill.
Jag vill inte att någon ska dö, helst ska de bara inse vad som händer när de agerar på ett vis.
Carpe Nihil skrev:Är det fel att kapa ett flygplan och susa in i WTC? Nej, givetvis inte.
Användare som besöker denna kategori: 59 och 0 gäster