Du lägger fram apologetik som ger dig carte blanche att agera på precis det sätt som du fördömer hos "oempatiska".
Jag försöker se det du beskriver.. men ser det inte. Du får gärna fördjupa dig lite i det här påståendet.
För mig är det nästan som om båda skulle snacka olika språk, och när jag börjar snacka hans så fungerar det inte bättre.
Är det fel att kapa ett flygplan och susa in i WTC? Nej, givetvis inte.
På vilket sätt stödjer jag detta? Att jag har ett eget tyckande?
Du och nihilisterna vilar er mot en infantil "idé" för att rättfärdiga precis det som ni påstår er ta avstånd ifrån.
På vilket sätt är det barnsligt?
Lagen fungerar på samma sätt.. Man får inte hålla någon mot deras vilja enligt lagen, men lagen i sig får vara frihetsberövande genom att sätta folk i fängelse.
Ni blir fundamentalister i den mån att ni spikar upp postulat med hjälteideal som ersätter den missupfattade moralen.
Så du påstår att jag är fasst i ett tankemönster för att jag anser att empatin är ett stort hjälpmedel i att definera rätt och fel.. hur kommer jag ur detta då?
Den missuppfattade moralen.. Vad är det igentligen?
Moral - en persons karaktär ur sederlig synpunkt.
Moralisk - att vara sederlig.
Sed - hur något av en tradition görs
Tradition - betyder överlämnande; Traditioner har en tendens att ändras över tiden när samhället ändras.
Har inte tänkt på detta förut.. men det verkar som om moralen baseras på tyckanden/handlingar från förfäder.
Är man moralisk tycker man som alla tidigare har tyckt. Baserat på att de har tyckt, vad de har tyckt.
Om flera började tänka empatiskt skulle det bli den så kallade moralen.
I denna emanciperande heroism finner ni säkert frihet och tillflykt, men det lär förmodligen bara dröja några år (eller månader) innan ni skamset inser att det enda ni lyckats åstadkomma är att tillföra fler chimärer - vilket är den direkta motsatsen av det ni önskade er, eller?
Att tro att man har och agerar rätt gör att man känner sig säker i sitt tyckande. Håller med om det. Men..
Varför skulle det skapas monster? Förstår inte.. Vad menar du?
Om en människa är empatisk, hur kan du se denne som ett monster? De gör inte en fluga för nära. Kanske rent av ger dig en kram.
Tack för en tankeställare.. men till nästa post kan du väl dra ner lite på de komplicerade orden. Fler förstår.. färre missförstånd.