Filosofiforum.coms bokklubb

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mohini

Inläggav Mohini » 19 okt 2006 23:15

jag ser att det var ett tag sedan bokklubben var aktiv, men efter att ha läst era inlägg blev jag väldigt nyfiken på Spelet. kul att få bra boktips och inspiration från nätet :) och kul att läsa vad ni andra har tyckt om boken!

jag tänkte ta upp en fundering jag fick när jag läste boken. det är mycket möjligt att någon har skrivit om just detta, men det är så många sidor och jag orkar inte finkamma dem...

nåväl. i slutet ger Style upp sin utsvävande livsstil eftersom han blir "frälst" och hittar Kärleken. hela Project Hollywood och hela den alternativa livsstilen faller sönder... precis som i boken The Beach - några ungdomar bytter upp ett alternativt samhälle på en ö, men efter ett tag kollapsar även detta.

vad är slutsatsen? att alternativa livsstilar/samhällen helt enkelt inte kan fungera? skulle det kapitalistiska mainstream-samhället vara det enda som står emot tidens tand? vad tror ni andra?
av denna anledning blev jag ganska besviken på boken, eftersom det var den gamla vanliga "det-är-kul-att-knulla-runt-tills-man-blir-Upplyst-och-hittar-Kärleken"-visan. ingen sann polygamist i själ och hjärta med andra ord. så uppfriskande det hade varit om han hittat sitt livs kärlek men ändå velat ha kul med andra!

en annan sak som slår mig är, precis som andra på forumet konstaterat, hur cynisk och kalkylerande denna knulljakt beskrivs. jag undrar, är det såhär det ÄR? är det såhär män verkligen tänker?

personligen ser jag inte ett snabbt knull som ett självändamål.

när jag i olika sammanhang framför denna ståndpunkt får jag ofta höra att "jamen, det är ju för att du är KVINNA". underförstått ska kvinnor vara monogama känslosvallande varelser som egentligen inte bryr sig om sex utan om ÖMHET, medan männen är polygama och känner den övermäktiga urdriften att bara knulla, knulla, knulla utan mål och mening.
detta låter i mina öron helt absurt, men man börjar ju undra... framför allt efter att ha läst ännu en bok på temat.
Jag är inte tystlåten... jag är bara nykter.
Jag har inte livsångest... jag är bara nykter.
Jag är inte ful... du är bara nykter.
;)

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 21 okt 2006 18:33

mohini skrev:när jag i olika sammanhang framför denna ståndpunkt får jag ofta höra att "jamen, det är ju för att du är KVINNA". underförstått ska kvinnor vara monogama känslosvallande varelser som egentligen inte bryr sig om sex utan om ÖMHET, medan männen är polygama och känner den övermäktiga urdriften att bara knulla, knulla, knulla utan mål och mening.
detta låter i mina öron helt absurt, men man börjar ju undra... framför allt efter att ha läst ännu en bok på temat.

Ja jag kan ju bara tala för mig själv. Men det är väl också din ambition, om jag förstått dig rätt på andra trådar? Män och kvinnor är inte på något speciellt sätt utan alla är individer. Var det inte så?

Hur det än må ligga till med saken är jag själv inte särskilt intresserad av att knulla. Det händer förstås, det måste jag medge, men oftast har jag annat för mig. Om jag inte hade det skulle jag säkert knulla mer. Förr, när man varken behövde förverkliga sig själv eller surfa på internet, förmodar jag att folk knullade mycket mer. Så till den milda grad att Style framstår som kysk.

När andan ändå faller på tycker jag själv det är mycket praktiskt att ha en flickvän. Så cynisk och beräknande är jag. Men ingen tar illa upp av det, allra minst flickvännen. Och jag är glad att den sociala opinionen är att man bara ska ha en kvinna, så jag slipper känna pressen att ständigt behöva göra nya erövringar eller skaffa flera. Jag råkar dessutom vara väldigt nöjd med mitt val.

-narr-

Återgå till "Kultur - konstarterna"