Vilken åldersgrupp har det svårast?

Moderator: Moderatorgruppen

Vilken åldersgrupp har det svårast?

-12
4
17%
13-19
16
67%
20-29
1
4%
30-44
1
4%
45-64
0
Inga röster
65+
2
8%

Antal röster: 24

Varney

Inläggav Varney » 25 okt 2006 09:55

Katana: "Jadu Lib. Lidandet har många vägar även olika intensiteter samt öden."

detta håller jag med om, varför jag också har svårt att förstå den här uppdelningen alls om jag ska vara ärlig.. visst det finns säkert någon grupp som man kan kolla leder statistiken..men det känns ändå rätt pyttigt att jämföra, då problemen nog är väldigt olika mellan såväl åldersgrupper som individer. kort sagt, lite mer komplext än "vilket är värst: finnar eller åderbråck".

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 25 okt 2006 09:58

Libertin skrev:
Varney skrev:Förhoppningsvis växer man ur den (typiska tonårs/) problematiken och klarar skilja på ideal/normer/krav och verklighet, även om det säkert finns många som aldrig gör det.

Ja, de som bockat för tonåringarna i omröstningen, exempelvis.

Det var den orsaken till jag valde tonårsaltivnativet och, att jag skälv är 16.
Det det som jag säger vi alla har sina egna problem...

jag upplever det som att det ändå är väldigt många i tånåren, som mår dåligt pysik,
medens dom äldre mår fysik dåligt,

men vad är värst då?
Pysik, eller Fysisk?
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Libertin

Inläggav Libertin » 25 okt 2006 10:00

Katana skrev:Libertin

Jadu Lib. Lidandet har många vägar även olika intensiteter samt öden.

Varney skrev:hmm. konstiga resultat, det är 1 person som röstat på 30-44 eller vad det var.och inga på åldersgrupperna innan och efter. varför då tro?

Jag finner det bara underligt att samhällets tonårsromantiska norm så tydligt speglar resultatet i tråden. Schizofreni och djupa depressioner inträder främst hos individer i åldern 20-29, där en mängd andra negativa faktorer inträder. Skilsmässor och kraschad ekonomi vid 30-44 verkar också förbises.

Tonåren är den tid då det mesta "rullar på". Även missbrukare hade roligt i sina tonår. Det är först när de insett att de blivit 22 eller 25 som de ser hur livet har tärt på dem och att de faktiskt står tomhänta inför framtiden.

Min gissning är att många som nått slutsatsen att "tonåringar har det svårast" förmodligen aldrig har tagit sig tid att prata med människor i olika åldrar och i olika delar av världen. Det är som om forumsmedlemmarna lever i tron att Sverige reflekterar hela jordklotet och att nöjesinformationen från teve och internet är helig och oberörbar.

Varney

Inläggav Varney » 25 okt 2006 10:04

jag tror inte det är det fysiska som är illa för de äldre fig, även om det kan tära och vara deprimerande att hela tiden bli sämre och veta att det är definitivt... men alla de, jag tror det är de flesta! som inte är jättenöjda och känner att de gjort sitt och det gjorde de bra, tror jag blir rejält ångestridna, när döden kryper sig närmare. (tänk när alla polare och/eller familj börjar ramla av pinnen också lite stressande?)

så känner jag iaf, att dödsångesten kommer vara ofattbar, när man [som jag och många med mig] aldrig fick den där oscarn/nobelpriset/barnet/passionen/pengarna eller va fan man nu ville ha...

och personligen mådde jag inte sämre i tonåren än efteråt, eftersom det bara smällde till som någon psykos, och jag knappt varken minns eller förstår något av mina handlingar eller känslor. efteråt börjar dock livet komma ikapp, när allt inte längre kan kretsa kring att få tag i alkohol eller vem som kyste vem när... det är då all smärta kom för mig, och inga konflikter var alls lösta, inte fasen visste man vem man var för att man plötsligt inte fyllde tonår?

Katana

Inläggav Katana » 25 okt 2006 10:06

raderat

Libertin

Inläggav Libertin » 25 okt 2006 10:08

Varney skrev:jag tror inte det är det fysiska som är illa för de äldre fig, även om det kan tära och vara deprimerande att hela tiden bli sämre och veta att det är definitivt... men alla de, jag tror det är de flesta! som inte är jättenöjda och känner att de gjort sitt och det gjorde de bra, tror jag blir rejält ångestridna, när döden kryper sig närmare. (tänk när alla polare och/eller familj börjar ramla av pinnen också lite stressande?)

så känner jag iaf, att dödsångesten kommer vara ofattbar, när man [som jag och många med mig] aldrig fick den där oscarn/nobelpriset/barnet/passionen/pengarna eller va fan man nu ville ha...

Amen. Om dina tonår var svåra lär de problemen inte vara glömda vid 70, även om du hanterat det väl. När den kognitiva apparaten sakta bryts ner skapas en oro inför livet som inte kan jämföras med något annat.

Varför röstade du ändå på 13-19, Varney?

Varney

Inläggav Varney » 25 okt 2006 10:13

ja man kanske skulle bockat för levnadsöden och inte grupper.. eftersom vissa människor knappt verkar lida alls medans andra är miserabla hela vägen...mormor blev 51 (kvävdes i ambulansen) morfar 61 (bl a sklerodermi på lungorna, vet vi efteråt) är det ..mamma jag ska kryssa för då eller? svårt detta.  :)

Katana

Inläggav Katana » 25 okt 2006 10:15

Det jag säger, alla har sitt oavsett ålder.

Varney

Inläggav Varney » 25 okt 2006 10:15

har jag Röstat libertin??  :shock:
jag har nämligen inget minne av det.
(visserligen kan jag inte svära mig fri för vad som händer från mitt konto, då jag konstant är inloggad från den här datorn =/ )

Libertin

Inläggav Libertin » 25 okt 2006 10:20

Varney skrev:ja man kanske skulle bockat för levnadsöden och inte grupper.. eftersom vissa människor knappt verkar lida alls medans andra är miserabla hela vägen...mormor blev 51 (kvävdes i ambulansen) morfar 61 (bl a sklerodermi på lungorna, vet vi efteråt) är det ..mamma jag ska kryssa för då eller? svårt detta.  :)

Det är en mycket bra poäng du gestaltar, men faktum kvarstår att denna typ av problematik - och särskilt oron inför den - tillkommer vid stigande ålder. Det är därför det blir en "chock" när någon dör i förtid. Av 70- och 80-åringar förväntar vi oss inte att de ska leva friskt, och faktum är att de inte tror så om sig själva heller. De väntar på döden, om de nu inte drabbats av demens och tror sig vara tonåringar.

Katana

Inläggav Katana » 25 okt 2006 10:21

Men vafan. DET FINNS INGA GARANTIER I LIVET.

Tänk exv. på dendär lilla Bobby på 10 år. Va...
Varneys mormor och morfar... Ålder har inget med saken att göra egentligen.

Libertin

Inläggav Libertin » 25 okt 2006 10:25

Katana skrev:Men vafan. DET FINNS INGA GARANTIER I LIVET.

Tänk exv. på dendär lilla Bobby på 10 år. Va...
Varneys mormor och morfar... Ålder har inget med saken att göra egentligen.

http://www.ki.se/suicide/sm_sverige_total.html

Katana

Inläggav Katana » 25 okt 2006 10:26

Är du självmordsbenägen Lib ?

Libertin

Inläggav Libertin » 25 okt 2006 10:27

Katana skrev:Är du självmordsbenägen Lib ?

Extremt - förmodligen överlever jag inte till mitt trettionde levnadsår. 27 låter lagom; det dög för Cobain, Hendrix, Morrison, m.fl.

Katana

Inläggav Katana » 25 okt 2006 10:29

Nej nej nej Lib. Kamp ingår i livet.

Återgå till "Psykologi"