Mediala.se

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 22 okt 2006 23:58

Jag brukar ha en tendens att bli persona non grata på forum där det inte är lika högt i tak som på filosofiforum. Här, där jag under årens lopp inte bara diskuterat Randi och hans miljon, utan även andliga möten, shamanistiskt bruk av salvia, den historiske Jesus, rasbiologi, telekinesi och mer än 2000 andra inlägg (ja, jag häpnar själv). Men det kan förstås bero på att folk helt enkelt vant sig, att det finns många andra tokar här som ger mig en mängd att smälta in i, eller kanske på att jag är moderator.

Jag tackar för erbjudandet och ber att få hålla det öppet tillsvidare! Den andliga näring jag inhämtar just nu är känslig för hudfett likt fjärilsvingar och sönderdelas av solljus likt medicin i bruna flaskor.

-narr-

Manthrax

Inläggav Manthrax » 23 okt 2006 00:10

:-) Om du är SÅ illa att diskutera med så ber jag att ödmjukast få ta tillbaka min inbjudan med motiveringen att du säkerligen inte kommer hitta något du gillar där ändå. Men om du vill ha min uppmärksamhet i något ämne här för att höra vad ett tränande medium har att säga i frågan, så ser jag fram emot ett meddelande från dig. :-)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Mediala.se

Inläggav Algotezza » 23 okt 2006 09:57

Rozamunda skrev:Hej,jag skrev in mej på mediala.se,för att få en uppfattning om vad det var.Det verkar helt "sjukt".Dom "tror" ju på sånt dom "ser".T.ex. Troll o Andar.Jag blev skrämd av sånt redan när jag va liten,mormor skrämde mej med att Näcken bodde i sjön,o bada man däri så kom han o tog en i bena o drog ner en till hans "rike".
Och farmor hade sett "gnytt" som flätade hästarnas man så det inte gick o få upp,o man skulle alltid skrika "se upp" när man kastade hett vatten på backen, för gnytten kunde bli skållade o då  djäklar anamma blev det inte lätt o leva,man fick typ en förbannelse på sej.
Nej, så jag avstår bestämt från den "tron" har inte sett nånting sånt i hela mitt liv.Sen om det är för att jag inte är mottaglig må så vara, men NEJ TACK.Vad tycker ni :roll:
Kramar Rozamunda

Jag har skrivit in mig och tagit upp frågor jag inte vågat ta upp på detta mer, trots allt,  vetenskapligt i gängse bemärekelse, inriktade forum, för att få andras syn på saken. Jag har ju "sett" en del... som jag inte har någon förklaring på. Jag har inte bett om att få se något, intes trävat efter det, har tvivlat hela tiden... men ändå upplevt ett och annat...

Klart att det finns mer i  tillvaron än datorer och mobiltelefeoner, underhållning och nyheter på tv, sådant som tillhör "nattvärlden". Problemet är väl att dra gränsen mellan "inbillning" och "ockult verklighet" - å andra sidan är gränsen ibland även i andra sammanhang flytande mellan "yttre fakta" och "inre fakta".

Problem uppstår först när man jämställer egna "inre fakta" med "yttre hårdfakta". Det är dock intressant att se vilka "inersubjektiva" sanningar/ verkligheter som byggs upp där och som byggs upp här, genom att bejaka eller kritisera varandras syn på saker och ting.

Jag är en sådan där märklig typ som gillar båda vetenskap och logik och "den dunkla nattvärlden" där fantasi och "ockult verklighet" bildar en luddig  enhet. Hade jag bara haft den senare delen vet jag inte om jag överlevt mentalt och socialt. Som tur är har jag båda livsattityderna, så det blir något slags balans i tillvaron.

Intressant att se hur man här ömsom fascineras, ömsom tar avstånd från sajten i fråga.

A
Algotezza aka Algotezza

Flower

Inläggav Flower » 26 okt 2006 16:27

det intressanta är väll vad som ligger bakom en reaktion hos en människa...Varför reagerar vi?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Yesss

Inläggav Algotezza » 26 okt 2006 16:45

Flower skrev:det intressanta är väll vad som ligger bakom en reaktion hos en människa...Varför reagerar vi?

Jovisst, men först måste man ju observera själva reaktionen. Analys kommer sedan, avsikts- eller motivanalys eller något i den stilen.

A
Algotezza aka Algotezza

Flower

Inläggav Flower » 26 okt 2006 16:57

jo....jag förstår vad du menar.
Men då frågar jag bara enkelt, Varför väcker som i detta fall, ett medialt forum ens en tanke/känsla?  :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

O, kult

Inläggav Algotezza » 26 okt 2006 18:54

Flower skrev:jo....jag förstår vad du menar.
Men då frågar jag bara enkelt, Varför väcker som i detta fall, ett medialt forum ens en tanke/känsla?  :)

Helt enkelt därför att ämnet engagearar, oavsett om man är skeptiker eller mer välvilligt inställd. Det handlar ju bl.a om möjligheten att  kunna "bevisa" överlevnad av den fysiska döden (redan id etta liv) - alla religioners stora intresse och löfte, samt även de flesta andra livsåskådningars.

A
Algotezza aka Algotezza

Flower

Inläggav Flower » 26 okt 2006 19:36

jo det förstår jag.
Jag fick bara en känsla av att det var mer bakom det som skrevs..
tror jag har missat en del.  :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 okt 2006 11:42

Flower skrev:jo det förstår jag.
Jag fick bara en känsla av att det var mer bakom det som skrevs..
tror jag har missat en del.  :)

Ja, det kan det ju vara - det kan jag också ha missat...

A
Algotezza aka Algotezza

Flower

Inläggav Flower » 27 okt 2006 14:33

ja så kanske det är.. Jag var nog för snabb med mitt inlägg.
Känns svårt att komma in här.  :? Det finns så mkt och läsa så inlägg kanske jag inte ska börja med förrän om ett år ung..då jag hunnit med och förstå allt som skrivits här.. :lol:

babylove

Inläggav babylove » 27 okt 2006 19:59

Endel lever sitt liv i blindo medan andra lever med sina ögon och sinnen öppna.
Vad som är sjukt är en definationsfråga?
Det du upplever sjukt kanske jag upplever normalt. Allt beror på våra egna erfarenheter och upplevelser.
Vad jag ser som "sjukt" är människor som inte tex: tror på den andra sidan.
Men då utgår jag från mina egna upplevelser.

Öppna era ögon och sinnen och låt det som kommer till er komma! :idea:

Flower

Inläggav Flower » 28 okt 2006 14:25

babylove.

Jag tror att när något anses sjukt så ligger det enbart rädsla/oförstående/ego ? bakom detta...
Varför ska människor sätta sig till "doms" över andra?....man måste då själv leva i något man inte är direkt nöjd med.....  :?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 okt 2006 16:16

babylove skrev:Endel lever sitt liv i blindo medan andra lever med sina ögon och sinnen öppna.
Vad som är sjukt är en definationsfråga?
Det du upplever sjukt kanske jag upplever normalt. Allt beror på våra egna erfarenheter och upplevelser.
Vad jag ser som "sjukt" är människor som inte tex: tror på den andra sidan.
Men då utgår jag från mina egna upplevelser.

Öppna era ögon och sinnen och låt det som kommer till er komma! :idea:

För mig finns inget jag vill kalla "sjukt i sig", bara mer eller mindre obegripligt. När jag förstår något, inser jag de bakomliggande förutsättningarna, och min bild av det som "något sjukt" löses upp till förmån för en mer saklig beskrivning. Sedan finns ju begreppet sjukdom inom medicinen, som saklig, objektiv term.

A
Algotezza aka Algotezza

Flower

Inläggav Flower » 28 okt 2006 19:50

Algotezza

Jag instämmer..sjukt gör sig nog bäst inom det område där det hör hemma. :)
Och när man sätter sig till "doms" över någon, då måste det ju vara brist på förståelse för sig själv..

Användarvisningsbild
Rozamunda

Inläggav Rozamunda » 28 okt 2006 20:06

Ja ja jag uttryckte mej helt fel, men minnen från barndomen ploppade upp, o de va scary.Självklart får människor tycka o tänka som dom vill, även jag.Men som jag sa, övertyga mej gärna så ändrar jag uppfattning, o som sagt, jag har ALDRIG själv upplevt något liknande.
Jag dömer absolut inte människor, men det verkar ni göra :-k .
Kram o ett fortsatt gott LIV.
Rozamunda :-#
När du inser hur perfekt allt är kommer du att luta huvudet bakåt och skratta åt himlen.

Återgå till "Religion och andlighet"