-Ondska är bra!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 27 okt 2006 21:16

Balans mot vadå?
De välkända epidemierna förr som pesten, engelska sjukan, skördade många offer. Vilken roll spelade "naturen" här?

babylove

Inläggav babylove » 27 okt 2006 21:26

Som jag ser det så tex: pesten kom för att det var fattigdom och elänge, massa människor... då kommer sjukdomar för att jämna ut det och skapa en mer balanserad värld.

Nåt annat jag har tänkt på... En olycka kommer sällan ensam. Om ett plan plötsligt störtar så läser man sen efter någon dag att ytterligare ett till plan dimpt ner... konstigt... :-k

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 27 okt 2006 21:40

babylove skrev:Som jag ser det så tex: pesten kom för att det var fattigdom och elänge, massa människor... då kommer sjukdomar för att jämna ut det och skapa en mer balanserad värld.

Rätt hygglig förklaring. Men låter lite som efterhandsförklaring. Klart är att i samspelet människa-sjukdomar spelar befolkningstätheten och hygieniska förhållanden stor roll . Där har du delvis rätt. Men tillvaron är komplicerad och jag skulle inte vilja gå så långt som du och kalla detta för "naturens sätt att sköta balansen" eller nåt sånt ( ursäkta om jag citerade fel)

babylove

Inläggav babylove » 27 okt 2006 21:48

Inga efterhandskonstruktioner... var så jag menade hela tiden.
Jag kallar det naturens strävan efter balans... men det e jag de :)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 27 okt 2006 22:06

Ok, då litar jag på ditt omdöme.
Du vet, så där generaliserat, så har mänsklighete levt i värre fattigdom än föregående epoker. Eller?. Så, varför drabbades inte de av sjukdomar genom den relativa fattigdomen?

Hmm...bökar och stökar till det, vet vad du menar och du har en poäng i det men jag försökte knocka dej med akademiskt pladder. Kanske ska jag hålla käften?

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 27 okt 2006 22:51

Intressant....

För mig är Kunskapsträdet...en bland många metaforer som gör tappra försök att förklara vad en människa är....

En tidig sago-förklaring över det faktum att människan har en unik position (på gott och ont) i skapelsen. Födelsen av den fria viljan... brotten från harmoni till dualism... ett paradigmskifte i den evolutionära utvecklingen i Universum...

För precis som det periodiska systemet har utvecklats...eller jag skall säga våra grundämnen har uppkommit i den takt som grundämnena vibrera...sedan big-bang skapelse.... så har även LIVET utvecklats på samma sätt... från amöba till människa... i olika vibrerande energier...från lågfrekvent till högfrekvent.... nu är det dags för ett nytt paradigmskifte... NEOZAPHYIA *ler* den kännande människan....

(dvs en edenslustgård i ny gudomligt intelligent harmonisk och kärleksfull tappning) *ler*

Nåväl...Den fria viljans uppkomst innebär ett upphöjande till gudom...för människan.... precis som det faktiskt står i bibeln... människan skapades till Gudsavbild....

Eller gudomlig potential...skulle jag skriva...

Ett val... en möjlighet att påverka sin omgivning med andra krafter än de rent djuriska överlevnadsinstinkterna och drifterna.... (med vilka vi fortfarande kämpar emot skapelsen....en fot i djurriket en i en högre existens *ler*).

Men också en test för varje enskild individ/själ/magiker/alkemist som tar chansen att förvandla sig själv från bly till guld...det största äventyret....och skapar sin egen oas...separerad fast ändå inte... ifrån ALLTET...via Livet...

Livet är en nyckel till förståelse som ...man gärna glömmer...

Vad är syftet med livet? Kroppen....farkosten? Denna inre ensamhet...detta fysiska fängelse...denna särskiljning ifrån existensen....

Det gör ont att födas och särskiljas från det gudomliga... lika skönt är det att återvända och renas för ännu en nyfärd...

Livet är Skolan... Big-bang gudscelldelning...

där krafterna i kosmos påverkar och utsätter dig för prövningar i syfte att förädla dig...eller tvinga dig till förädling....och antar dualistiska tendenser för att föra dig å än det ena å än det andra hållet...

Du har två hjärnhalvor som håller dig i ett schitzofrent tillstånd...och som drar dina tankar i olika riktningar i takt med att du balanserar på knivseggen i din själsliga utveckling...

ONDSKA är något helt annat....men en sida av denna LIVETS balansgång..

Men roten till ondska är mycket lätt att härleda... och har inget med gud eller skapelsen att göra....endast människan.... endast DIG....

Ondska är okunskap och en personlig brist på utveckling.... med andra ord...onda människor är faktsikt lågutvecklade...

Onda människor är det synd om....för de är Okunniga och individuellt fega och lata. De är rädda, ensamma och ytterst förvirrade.

Därför att alla onda handlingar utgår från en brist på förståelse.... en brist av empati...en brist av inre mognad, styrka och kunskap...En brist av perspektiv och erfarenhet...

Kunskap GER... förståelse... både för skeenden och människors beteende.... en förståelse föder förmågan och styrkan till en förlåtelse... en förlåtelse vittnar om empati på tillväxt... och ett närmade till kärlek och positivenergi

Men det är svårt att stå ensam..... det är svårt att visa sig naken och sårbar likt ett barn...

TROTS att vi ALLA gör det... i skapelsen är man ensam... men det är först när man möter ensamheten...när man möter sig själv MED kunskap och Kärlek...som man kan bli frigjord från sitt personliga LIDANDE och se samhörigheten med ALLT.

Jag är du, du är jag, vi är de och de är oss. Den är jag, och jag är det.

Allt är sammankopplat... och energierna ALLA människor använder, utsöndrar, brukar och missbrukar, medvetet eller omedvetet.......... påverkar oss 24/7 hela livet...vi befinner oss i en totalkontext på massor av olika nivåer...

Men vårt inre lidande är tungt att bära... och mod och stöd behöver man för att bryta sig fri...och se kärlek... och med kärlek...

Annars brukar det sluta med att människan hellre bygger sig ett personligtförsvarsverk och ljuger för sig själv resten av livet om hur starka de är och hur mycket de älskar sig själva... och självbedrägeriet bara drar dessa personer djupare och djupare ner i bitterhetensträsk i takt med åldrandet och det växande hålet i det inre...... som inte tycks kunna gå att konsumera bort....

Utan att de själva begriper varför...och på dödsbädden undrar de vad fan de gjorde av livet och slänger en pipig liten bön till en Gud de inte känner....

dvs..... SIG SJÄLVA....

Självförnekelse...feghet... blä....

Ondska är evolutionärt hotad.... och ALLA människor som hävdar dess motsats är i grunden ute efter att försvara sig själva från det faktum att de vet med sig att de är dåliga på att söka kärlek och kärlekens sanna natur...

Det är som min mamma säger... med det är ju så svårt...världen kan man inte ändra på...jadda jadda... hon pratar bara om sig själv... inte om världen... världen kan min mamma inte göra ett skit åt... det enda vi har en skyldighet gentemot det är oss själva. Att just jag inte flyter med de döda fiskarna utan verkligen försöker förbättra mig själv som människa varje dag och agerar gott.... då bidrar man faktiskt betydligt mer till världens räddning än vad man tror...

Och du blir lycklig på kuppen...

För du slipper helvetet.....lidandet...

Det personliga helvetet..... det enda som existerar.... något allmängiltigt helvete finns ej...vi är här i LIVET som enskilda sökare ...och vi författar våran egen saga...

Hade någon av världsreligionerna kunnat stämma...så hade vi ALLA haft exakt samma förutsättningar från födsel...och inte haft andra personer som fyllde vårt Livsboks första kapitel...

För de berättar ju mycket om vad som komma skall eller hur?

Men någon så penalistisk gud som bara ger en enda chans i ett Liv existerar helt enkelt inte... då är det inte en Gud....ty Gud är endast en sak.... Kärlek...
och personligen tycker jag att det är det totalt HÄGER att tänka något annat....

Usch jag vet att denna artikel kan vara luddig för er... och säkert mig med om jag läser igenom en gång...men orkar inte nu.... öroninflammation...måste fixa antibiotika nu...

Trött... ta inte illa upp...

Vackert min vän!! :D
Kan inte annat än att insistera även om du verkar fått en mycket klarare bild än jag  :D

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 27 okt 2006 23:01

Så du menar att jag ska bli imponerad?
Du har då inte fattat nada.
Använd egna ord istället.

babylove

Inläggav babylove » 27 okt 2006 23:09

Nej, du behöver inte alls "hålla käft" suchanother... alla har rätt att frågesätta och tycka/tänka annorlunda...

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 27 okt 2006 23:34

Så du menar att jag ska bli imponerad?
Du har då inte fattat nada.
Använd egna ord istället.

Till mig eller någon anna lyckligt lottad ? :lol:

Tatjana

Inläggav Tatjana » 28 okt 2006 05:47

Om det är så att vi var skapta för att reagera positivt på ondskan så hade vi ju inte haft så dåligt samvete för alla människor som har det sämre ställt än vi. och vi hade ju inte behövt straffa dem som gör dumma saker utan istället borde vi lära oss av dem. Det bästa hade ju varit att låte de kriminella vara dagisarbetare och lärare. Men det är ju så att vi mår dåligt av våld, framförallt barn som inte är tillräckligt tillvanda för att klara av vårt våldsfyllda samhälle. Nej jag tycker det låter snedvridet att tänka på ondska som ngt positivt. Jag tycker att det är ngt som vi alla borde kämpa för att få bort-inte främja.
Och jag misstänker att svaret kommer bli -Det beror på hur man definierar ondska, men låt mig slippa gå in i lingvistik, vi kan ju def. på ordet, vi vet vad det betyder och innebär.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 28 okt 2006 12:06

Jag tycker att det är ngt som vi alla borde kämpa för att få bort-inte främja.

Har du några bra sätt att bekämpa denna ondska på ?

Flower

Inläggav Flower » 28 okt 2006 14:40

ang mitt inlägg så menade jag att ondska kanske bara är en skuggsida av det goda...så ingen direkt balans behövs för det goda och det onda..allt är ursprunligen från samma källa..
Men att på denna jord tycker jag det verkar som det onda snabbt får fäste att växa sig stark..därför är det viktiga att se till det goda och ge det kraft att växa..och finna roten till var ondskan finner sin näring från...och försöka jobba utifrån det, och inte fastna i vad onska gör...och med det ge onskan mera kraft att växa... 8)

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 28 okt 2006 14:56

Så det är alltså bara varje individ som kan bearbeta sin ondska , det finns alltså ingen annan som kan bekämpa din ondska i den bemärkelsen ?

Flower

Inläggav Flower » 28 okt 2006 15:00

ja...

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 28 okt 2006 15:20

Då är det alltså tiden och erfarenheterna som får bearbeta ondskan hos varje individ , bekämpa den måste vi då göra genom att lära oss dess motsats på de områden där vi utrycker ondska eller smärta och lidande!!

Återgå till "Religion och andlighet"