Tjabbe.
Previligierad? Det vet jag inte....
två gånger har jag valt att hänga kvar i mitt helvete...trots allt.
Den tredje gången ville jag inte..men mitt lidande gav mig en styrka/envishet för att få det bevis jag behövde för att vilja leva..och det fick jag.
Det som har gjort att jag anser mig själv som spånande, är att jag har sökt och söker överallt efter något att plocka till mig....och jag försöker att inte låsa mig på något, utan att hela tiden fortsätta att söka och vara öppen för att allt kan ändras i ett nafs!! :)
vem är Martinus och vad har han skrivit för böcker?
funderingar om livet efter detta.
Moderator: Moderatorgruppen
Katana skrev:tjabbe skrev:Man vet inte när man går på en mina!!
Hur förklarar Martinus sin immunitet ?
Hej å hå!
Jag vet ju vad imunitet betyder i sjukdoms sammanhang, men när du skriver såhär, fattar jag inte vad du menar?
Tänker du kanske på ifall Martinus är påverkad av "smitta" från andra religioner, så framhålles allvarligt i hans skrifter, att han var obildad ifråga om inlästa kunskaper.
Jag har ju börjat läsa M på försommaren i år, och kan inte påstå att jag är expert på honom, men när det gäller den kristna synen, så har jag perspektiv sedan 18 årsåldern till nu vid 60+..
När det gäller kristendomen, så är denna lära i den tappningen som vi vanligtvis menar, full av olika inflytanden, trots protester från somliga grupper.
Många är de reformatörer som har trampat jorden, sedan Jesus såg lärjungarna stå och titta upp på honom, då han försvann bakom ett moln i skyn.
Martinus syn på detta, är att Jesus hade förmågan att materialisera sig när han tyckte det var lämpligt, tänker på hans död och uppståndelse samt de tillfällen därefter som han sågs och deltog i lärjungarnas gemenskap.
Kom igen om du har lust till dialog..
Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...
Flower skrev:Tjabbe.
Previligierad? Det vet jag inte....
två gånger har jag valt att hänga kvar i mitt helvete...trots allt.
Den tredje gången ville jag inte..men mitt lidande gav mig en styrka/envishet för att få det bevis jag behövde för att vilja leva..och det fick jag.
Det som har gjort att jag anser mig själv som spånande, är att jag har sökt och söker överallt efter något att plocka till mig....och jag försöker att inte låsa mig på något, utan att hela tiden fortsätta att söka och vara öppen för att allt kan ändras i ett nafs!! :)
vem är Martinus och vad har han skrivit för böcker?
Kul att du är en sökare, med "strålkastaren påslagen" !
I den lilla gruppen som jag besöker med jämna mellanrum, är ledaren en person som "kanske liknar dej" en smula?
Han började läsa Martinus för ett antal år sedan, och hade den förutfattade meningen att om hans böcker innehöll ett enda uns av religion, skulle han sluta läsa!
Rune avskydde allt religiöst, nämligen!!
Han hittade inget av detta slag, utan blev istället helt gripen av Martinus annalyser, som han sedan såg som svaret på alla frågor om kosmos, både mikro och makro kosmos!
Upprinnelsen till allt detta, kan du läsa om på datorn, skriv bara martinus.se, hans stora verk, som är ganska svårläst, heter Tredje Testamantet, eller livets bok. Jag hittade böckerna på mitt bibliotek, kanske du kan göra det samma?
Hans livsverk startade när han var 30 år, och han höll på med att förmedla tills han var över 90 år.
Jag tror nog att du skulle uppskatta hans analyser av verkligheten, för naturen och vi själva, bär på livets gåtors svar.
Lev väl
Tjabbe
hej allihopa
jag vill bara fråga en fråga..
ifall jag är en mördare o en våldtäcksman och gör värsta saker här på jorden o sen dör jag innan polisen tar mig vad kommer o hända med mig då? kommer jag o ha de lika bra som en vanligt määäniska som tror på Gud o som inte gjorde många synder? ska vi ha de lika bra eller??
jag tycker att menningen med himlen och helvetet är resultat för det vi gjorde innan dess.
ifall jag är en mördare o en våldtäcksman och gör värsta saker här på jorden o sen dör jag innan polisen tar mig vad kommer o hända med mig då? kommer jag o ha de lika bra som en vanligt määäniska som tror på Gud o som inte gjorde många synder? ska vi ha de lika bra eller??
jag tycker att menningen med himlen och helvetet är resultat för det vi gjorde innan dess.
mazen skrev:hej allihopa
Knappast min vän!
Du kommer att bli mördad och få uppleva samma saker som du orsakat den andra, bara för att du inte har lärt dig empati!
Karmalagen är kärleksfull, för den säger att som man behandlar andra kommer man själv att bli behandlad. Utveckling är honörsordet. Förvandling är ett annat uttryck för samma sak, kanske?
Att älska sin nästa, och vara empatisk, kommer att göra dina ytterligare liv mycket intressanta.
Tjabbe
mazen skrev:men vem besämmer karmalagen?
Antar att det är samme upphovsman som naturlagarna, men det är ju som vanligt "gräsrötterna" dvs vi som har att ta ställning till hur vi vill acceptera lagarna och leva efter dem.
Mänskliga lagar kan vi ju också bli bestraffade för om vi bryter, så är det med Karma lagen helt automatiskt.
Naturlagarna är Mycket Goda, fast somligt verkar vara mindre gott, allt beror på vilket perspektiv vi ser saker på.
Tjabbe
mazen skrev:vad menar du med samma upphovsman.? de berör på vilken du menar...när du säger naturslagar då tänker jag på Gud som skapade oss o som skapade allt
Karma lagen menar jag är skapad av Gud, men vad/vem är då Gud?
Den frågan är inte lätt att besvara, eftersom det ju finns många meningar, och somliga tror att det också finns många gudar.
Jag tror inte att det finns mer än en GUD, och det är logiskt att mena så.
Väldigt mycket av min nuvarande uppfattning om Gud grundar sig på vad jag läst om Människosonen dvs Kristus eller Jesus och vad han stod för.
Jesus talade om Gud såsom varande Fadern till allt, men att fatta eller förstå Gud, är inte lätt att förklara.
Det vi vet om Gud är de erfarenheter vi har själva, dessa erfarenheter är mer värda än vad andra har sagt, anser jag.
Tjabbe
jag tycker att vi är enade om en sak o det är att finns bara en Gud o denna Gud kan ma inte förklara eller säga vem det är eller av vad han är skapad.
men när du säger Karma lagar är från Gud, då kan jag säga att koranen är karma lagar för den är ju från Gud, och lagarna som Gud bestämmer ändras inte o den är samma lagara för alla eller=
men när du säger Karma lagar är från Gud, då kan jag säga att koranen är karma lagar för den är ju från Gud, och lagarna som Gud bestämmer ändras inte o den är samma lagara för alla eller=
mazen skrev:jag tycker att vi är enade om en sak o det är att finns bara en Gud o denna Gud kan ma inte förklara eller säga vem det är eller av vad han är skapad.
Naturlagarna finns ju, så gör också karma lagen, dvs det människor gör mot andra människor, kommer tillbaka över dem själva.
Om detta finns nedskrivet i Koranen känner jag inte till?
Koranens lagar kan ju troende muslimer mena skall gälla alla människor, likaså kan ju judar mena att thoran skall gälla alla människor.
Om detta är sant kommer alltså Gud att döma människorna efer dessa eviga lagar.
Om det ligger till så att de lagarna är konstruerade av människor, kommer ju inte Gud att bruka dem.
En sak vet jag, nämligen att Gud älskar sin skapelse, och vill att alla människor skall bli fullkomliga och att vägen dit är lång. Alla människorna har då lämnat djurstadiet och blivit just det som var meningen när gud började skapa oss.
Du Masen, sitter aldeles fast i koranens dogmatik, och därför blir det näst intill omöjligt att fortsätta denna tråden. När du vågar lämna trons förmenta trygghet, och börjar uppleva saker av egen kraft, då kan vi kanske föra dialog vidare.
Som det ser ut nu, blir detta bara pajkastning, jag vill inte kasta paj på dej!
Lev väl, ta hand om dej, älska människorna !
Tjhabbe
mazen skrev:jag tycker att vi är enade om en sak o det är att finns bara en Gud o denna Gud kan ma inte förklara eller säga vem det är eller av vad han är skapad.
Naturlagarna finns ju, så gör också karma lagen, dvs det människor gör mot andra människor, kommer tillbaka över dem själva.
Om detta finns nedskrivet i Koranen känner jag inte till?
Koranens lagar kan ju troende muslimer mena skall gälla alla människor, likaså kan ju judar mena att thoran skall gälla alla människor.
Om detta är sant kommer alltså Gud att döma människorna efer dessa eviga lagar.
Om det ligger till så att de lagarna är konstruerade av människor, kommer ju inte Gud att bruka dem.
En sak vet jag, nämligen att Gud älskar sin skapelse, och vill att alla människor skall bli fullkomliga och att vägen dit är lång. Alla människorna har då lämnat djurstadiet och blivit just det som var meningen när gud började skapa oss.
Du Masen, sitter aldeles fast i koranens dogmatik, och därför blir det näst intill omöjligt att fortsätta denna tråden. När du vågar lämna trons förmenta trygghet, och börjar uppleva saker av egen kraft, då kan vi kanske föra dialog vidare.
Som det ser ut nu, blir detta bara pajkastning, jag vill inte kasta paj på dej!
Lev väl, ta hand om dej, älska människorna !
Tjabbe
men när du säger naturlagar o karma lagar de lagarna är ju skapade av Gud eller? o ifall de är skapade av Gud då bör de finns i hans böcker, för annars är de här böckerna falska t.ex. koranen thorat o bibeln.
Gud han dömer efter lagarna som han gjorde o vi människor bör döma varandra efter dessa lagar.
japp du har rätt i att Gud älskar oss men när vi inte lyder honom, då är det något annat som gäller.
du kanske tycker att jag är fast i koranens dogmatik men jag tycker att koranen är ju förnuftet och logiken. jag försöker förklara livet igenom koranen.
Gud han dömer efter lagarna som han gjorde o vi människor bör döma varandra efter dessa lagar.
japp du har rätt i att Gud älskar oss men när vi inte lyder honom, då är det något annat som gäller.
du kanske tycker att jag är fast i koranens dogmatik men jag tycker att koranen är ju förnuftet och logiken. jag försöker förklara livet igenom koranen.
mazen skrev:men när du säger naturlagar o karma lagar de lagarna är ju skapade av Gud eller? o ifall de är skapade av Gud då bör de finns i hans böcker, för annars är de här böckerna falska t.ex. koranen thorat o bibeln.
Aha, du menar alltså att man kan förklara livet genom att tro att den förklaringen finns i koranen, är det så?
Men alla de andra böckerna som andra människor tror på, har ju också "kanske" en sorts förklaringar som inte alls liknar varandra, skojar Gud med människorna tror du?
Tjabbe
Återgå till "Religion och andlighet"