Jag har hört många gånger att allt liv har gemensamt ursprung.
Är det någon som har en bra förklaring på varför det är så?
Jorden har funnits i ca 4,5 miljarder år och livet uppstod för ca 3,5 miljarder år sedan. På "bara" en miljard år så uppstod alltså liv på jorden från död materia. Varför har det inte uppstått liv fler gånger de senaste 3,5 miljarder åren? Man kan ju tänka sig att allt sådant nytillkommet liv snabbt skulle bli mat till dagens redan existerande liv och alltså utrotas direkt... men är det verkligen så? Någon som vet?
Varför har allt liv gemensamt ursprung?
Moderator: Moderatorgruppen
Jag håller med om att det borde ha tillkommit nytt liv under flera tillfällen i jordens historia. Om det kan uppstå en gång så borde det kunna uppstå flera gånger. Dessutom så kan man nog inte räkna den där första miljarden år som "gynnsamma" för att liv skulle kunna uppstå. Det gick troligen väldigt lång tid innan gynnsamma förhållanden bildades, så den tid det tog för livet att börja leva är kanske snarare 100 milj år eller så (gissning). Sen dess har det passerat många 100-miljoners-års-perioder och om den siffran är statistiskt riktig borde det har funnits minst 35 olika ursprung till livet. Sen kan det säkert, precis som du säger, ha varit svårt att konkurrera med det redan existerande livet.
-
PseydonymHär
Du har fullständigt rätt i att allt liv inte borde ha gemensam ursprung. Men menar inte folk som använder det uttrycket bara att vi kommer från väldigt små organismer, att det inte kan skapas en människa bara med hjälp av lite vatten, jord och sol till skillnad från de blågröna bakterierna.
Det kan mycket väl skapas liv nu också tycker man. Det är kanske så att för att skapa liv måste man ha en väldigt steril miljö utan föroreningar. Denna miljö kanske inte till längre räcker för att skapa liv till skillnad från för 3,5 miljarder år sedan. :)
Det kan mycket väl skapas liv nu också tycker man. Det är kanske så att för att skapa liv måste man ha en väldigt steril miljö utan föroreningar. Denna miljö kanske inte till längre räcker för att skapa liv till skillnad från för 3,5 miljarder år sedan. :)
En sak som jag tycker pekar åt att allt liv har gemensamt ursprung är att de flesta arter har många likheter rent utseendemässigt. De flesta arter(gissningsvis runt 90-95%) har ett huvud, två ögon, en nos, en mun, två öron etc. etc. Om dagens liv på jorden INTE hade haft gemensamt ursprung utan uppstod helt av sig själv på olika håll och ändå fick så stora likheter, så borde man väl kunna dra slutsatsen att de flesta arter på andra planeter också har två ögon, två öron etc. om de planeterna har väldigt lika förutsättningar som jorden?
Jag säger inte att det ÄR så här... bara lite teorier..
Oblivion skrev:En sak som jag tycker pekar åt att allt liv har gemensamt ursprung är att de flesta arter har många likheter rent utseendemässigt. De flesta arter(gissningsvis runt 90-95%) har ett huvud, två ögon, en nos, en mun, två öron etc. etc. Om dagens liv på jorden INTE hade haft gemensamt ursprung utan uppstod helt av sig själv på olika håll och ändå fick så stora likheter, så borde man väl kunna dra slutsatsen att de flesta arter på andra planeter också har två ögon, två öron etc. om de planeterna har väldigt lika förutsättningar som jorden?
Nu har vi säkerligen viss genetisk gemenskap med spindeln, trots att den inte ser ut så, eftersom nästan alla mer avancerade livsformer har gemensamma förfädrer någonstans. Ditt andra påstående (om man får säga så) är mer intressant. Med tanke på variationerna som finns på jorden så säger det ganska lite. Men med tanke på att evolutionen brukar välja den bästa vägen i längden, så kanske det stämmer.
Re: Varför har allt liv gemensamt ursprung?
Oblivion skrev:Jag har hört många gånger att allt liv har gemensamt ursprung.
Jorden har funnits i ca 4,5 miljarder år och livet uppstod för ca 3,5 miljarder år sedan. På "bara" en miljard år så uppstod alltså liv på jorden från död materia. Varför har det inte uppstått liv fler gånger de senaste 3,5 miljarder åren? Man kan ju tänka sig att allt sådant nytillkommet liv snabbt skulle bli mat till dagens redan existerande liv och alltså utrotas direkt... men är det verkligen så? Någon som vet?
Hrm.. Ingen materia är död materia, all materia är levande.
Det finns ingen stillhet utan allt är rörelse, alla energier är vågrörelser, så ta en fundering på vad, vem satte igång allt detta?
Fundera också på om inte all energi funnits alltid, analogt med att energi inte kan "ställas till noll" utan bara byter form, utan förluster! :arrow:
De som ger jorden (varför bara jorden, hela kosmos, skulle det vara för svårt?) en viss ålder, har inte möjligheten att förstå de verkligheter som är nödvändiga, för existens över huvud taget.
Dåren säger, det finns ingen gud, citat ur bibeln, men är trots det absolut sanning.
Vad begriper "vi" egentligen?
Tjabbe :)
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...
Re: Varför har allt liv gemensamt ursprung?
Oblivion skrev:Jag har hört många gånger att allt liv har gemensamt ursprung.
Anledningen till att man anser att livet har gemensamt ursprung är de fundamentala likheter allt liv uppvisar, så som DNA, RNA, aminoryror och vissa enzymer. Om liv kunde uppstå lite hur som helst borde det finnas en större variation. Det är ju kanske möjligt att lite olika (väldigt snarlika) livsformer uppstod i början som sedan evolverat till vad vi har i dag, men efter att syre började produceras och förhållandena på jorden förändrades så borde liv som uppstått de novo efter det rimligen uppvisa skillnader. Världshaven är väldigt olika nu mot för 4 miljarder år sedan.
Oblivion skrev:En sak som jag tycker pekar åt att allt liv har gemensamt ursprung är att de flesta arter har många likheter rent utseendemässigt. De flesta arter(gissningsvis runt 90-95%) har ett huvud, två ögon, en nos, en mun, två öron etc. etc. Om dagens liv på jorden INTE hade haft gemensamt ursprung utan uppstod helt av sig själv på olika håll och ändå fick så stora likheter, så borde man väl kunna dra slutsatsen att de flesta arter på andra planeter också har två ögon, två öron etc. om de planeterna har väldigt lika förutsättningar som jorden?
Funktionen "öga" har utvecklats oberoende av varandra på flera varelser på denna planet. Bläckfiskens öga ser ut som vårat, men fungerar på ett helt annat sätt. Teorin är att ljuskänsliga pigmentfläckar på organismer varit till fördel eftersom de skilt på mörkt och ljust, och sedan har de utvecklats vidare. Förhållandena på planeten gynnar alltså en viss sorts varelse, med steroskopiskt seende inom vissa våglängder.
Däremot finns inga belägg för att det funnits mer än EN sorts cell som utveklat allt liv här, både växter och djur. Om vi någonsin skulle kunna bevisa att encelliga organismer utvecklats ur "död" materia på flera platser så skulle vi ha mycket kraftigare belägg för att liv kunde utvecklas lätt under gynnsamma förhållanden.
Huruvida de första livsformerna hade exakt identisk utgångspunkt för sitt bildande miljarder år tillbaka i urtidshavet och vilken som bildades först eller om flera bildades relativt samtidigt vet vi inte.
Vad vetenskapen söker svar på är den "historiska relationen" mellan och "betydelsen" av den kärnlösa cellen och cellen med kärna och mitokondrien ( mitokondrien som har till uppgift att stå för energiförsörjningen i cellen).
En intresssant fråga är den om hur mitokondrien ingått i cellen, eftersom den har (om man kan uttrycka det så) ett (art)eget DNA, dvs ett DNA olikt cellens DNA.
Man kan undra om detta kan innebära att mitokondrien har fungerat för sig själv först och sedan ingått i samarbete med den självreplikerande cellen.
Innebär det i så fall att två eller tre eller några fler livsformer funnits i en livets första början som självständiga enheter ...eller vad?
BENJIE
Vad vetenskapen söker svar på är den "historiska relationen" mellan och "betydelsen" av den kärnlösa cellen och cellen med kärna och mitokondrien ( mitokondrien som har till uppgift att stå för energiförsörjningen i cellen).
En intresssant fråga är den om hur mitokondrien ingått i cellen, eftersom den har (om man kan uttrycka det så) ett (art)eget DNA, dvs ett DNA olikt cellens DNA.
Man kan undra om detta kan innebära att mitokondrien har fungerat för sig själv först och sedan ingått i samarbete med den självreplikerande cellen.
Innebär det i så fall att två eller tre eller några fler livsformer funnits i en livets första början som självständiga enheter ...eller vad?
BENJIE
-
Katana
Varför har allt liv gemensamt ursprung?
Oblivion skrev:Varför har allt liv gemensamt ursprung?
För att det är en förutsättningen för livets tillkomst.
Oblivion skrev:Jorden har funnits i ca 4,5 miljarder år och livet uppstod för ca 3,5 miljarder år sedan. På "bara" en miljard år så uppstod alltså liv på jorden från död materia.
Liv från död materia ? Nej nej. Never. Vad som är dött kan inte föra livet vidare.
Oblivion skrev:Varför har det inte uppstått liv fler gånger de senaste 3,5 miljarder åren?
Allt dött nu ? Är vi döda ?
Oblivion skrev:Man kan ju tänka sig att allt sådant nytillkommet liv snabbt skulle bli mat till dagens redan existerande liv och alltså utrotas direkt... men är det verkligen så? Någon som vet?
Ja ohja ! Livet håller på att utplånas just, relativt 'snabbt'.