Guds rike

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

offe

Guds rike

Inläggav offe » 03 nov 2006 16:30

I bibeln står ju att den som söker ska finna Guds rike. Jag har gjort det, nu undrar jag bara hur det är för andra som har gjort det. Får man lite olika svar beroende på hur man ställer frågan, eller är det samma för alla?

tjabbe

Re: Guds rike

Inläggav tjabbe » 03 nov 2006 17:55

offe skrev:I bibeln står ju att den som söker ska finna Guds rike. Jag har gjort det, nu undrar jag bara hur det är för andra som har gjort det. Får man lite olika svar beroende på hur man ställer frågan, eller är det samma för alla?

Olle min vän, Guds rike är invärtes.

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

offe

Inläggav offe » 03 nov 2006 18:33

Ja, jag vet, det är det riket jag pratar om.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 03 nov 2006 20:10

offe skrev:Ja, jag vet, det är det riket jag pratar om.

Guds rike, menade de första lärjungarna, skulle snart uppenbaras i fysisk form, genom att Herren återkom till jorden, som han lovade.
Herren är konung över hela jorden, läser man i bibeln, och tror ordagrant.

Många falska Messias gestalter har kommit och försökt upprätta ett sådant rike, men misslyckats, för det är säkert inte så Herren menade.

GT;s Gudsrike är Israel, kan man läsa, så rent historiskt är den grunden lagd, och konung David menar man är exemplet, och Jesus är Davids son, frälsaren som upprättar sitt rike på jorden.

Många troende läser Joh. Uppenbarelsebok, och försöker tolka tidens tecken, för att vara extra beredda, men denna sorts förberedelse varnar tom Jesus för, genom orden; i en stund då ni inte väntar det skall jag komma, likt tjuven, å plötsligt, som en blixt osv. kommer detta att ske, enligt skrifterna. Läs själv och sök svaren. :evil:

Bibeln berättar också om ett tusenårsrike, då djävulen är bunden, då ska det vara fred och välstånd för ”alla”, men många Världsriken har uppstått och fallit. Romarriket, Hitlers rike, var ett försök med en del religiösa förtecken? :arrow:

Ja detta var bara ett axplock, så du förstår snart att det finns olika åsikter om detta. :wink:

Tjabbe

offe

Inläggav offe » 03 nov 2006 21:29

Gud sitter och väntar på att vi ska fixa paradiset på jorden. Han har gett oss en hjärna för att vi ska kunna lista ut hur. Det hjälpte inte, så han skickade Jesus som kom på lösningen och gav fler ledtrådar i form av liknelser.

Alla religioner har nog hittat Guds plan, men kallar det för olika saker, därför är folk oense i stället för att se vad de har gemensamt. Även de som inte tror har hittat lösningen t.ex. Marx, men det går inte att genomföra, för alla som inte har fattat att alla egentligen vill samma sak stretar emot.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 03 nov 2006 21:56

offe skrev:Gud sitter och väntar på att vi ska fixa paradiset på jorden. Han har gett oss en hjärna för att vi ska kunna lista ut hur. Det hjälpte inte, så han skickade Jesus som kom på lösningen och gav fler ledtrådar i form av liknelser.

Alla religioner har nog hittat Guds plan, men kallar det för olika saker, därför är folk oense i stället för att se vad de har gemensamt. Även de som inte tror har hittat lösningen t.ex. Marx, men det går inte att genomföra, för alla som inte har fattat att alla egentligen vill samma sak stretar emot.

Offe !

Vart har du fått dessa kunskaper ifrån?

Tjabbe :P

offe

Inläggav offe » 03 nov 2006 22:22

Bibeln, etik, biologi, feminism... Marxism är också ett exempel, men jag har inte läst Marx. Fast egentligen räcker det att studera sig själv och komma på hur man fungerar och varför man gör saker och inte gör saker.

Du behöver inte tro mig om du inte vill. Det är bättre om du tänker själv för det går inte att överföra idén utan att den förvanskas av språket. Man måste förstå en bit i taget.

Jag svarar gärna på frågor här i forumet om det kan hjälpa.

Och jag är inte Jesus, bara en av många som kommit på den uppenbara sanningen om hur människor är skapade för att leva, och varför det går så dåligt på det sätt vi lever nu.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 03 nov 2006 22:39

offe skrev:Bibeln, etik, biologi, feminism... Marxism är också ett exempel, men jag har inte läst Marx. Fast egentligen räcker det att studera sig själv och komma på hur man fungerar och varför man gör saker och inte gör saker.

Du behöver inte tro mig om du inte vill. Det är bättre om du tänker själv för det går inte att överföra idén utan att den förvanskas av språket. Man måste förstå en bit i taget.

Jag svarar gärna på frågor här i forumet om det kan hjälpa.

Och jag är inte Jesus, bara en av många som kommit på den uppenbara sanningen om hur människor är skapade för att leva, och varför det går så dåligt på det sätt vi lever nu.

Vad bra då, egna livserfarenheter är verkligen värdefulla!

Du har helt rätt, jag behöver inte tro dig, men jag kan ju som sagt uppleva liknade erfarenheter.. det är svårt att språkmässigt redögöra, utan risk för missförstånd. Det kommer tider då vi kan överföra åsikter med helt andra metoder än de här "stenåldersinternet", utvecklingen går åt rätt håll, även om det verkar mörkt emllanåt.
Allt vi upplever är sina kontraster, så efter kaos blir det lugnt, efter mörker kommer ljus.

Jag har också en del svar som det verkar finnas gemensamma nämnare i jämförelsen med dina.

Tjabbe :wink:

offe

Inläggav offe » 03 nov 2006 23:02

Intressant! Låt höra!

tjabbe

Inläggav tjabbe » 03 nov 2006 23:42

offe skrev:Intressant! Låt höra!

Mitt under min ungdomstid, jag var 18 år 1961, upplevde jag en förvandling.

Jag var påväg att bli "kriminell", min syster hade blivit "frälst" och jag såg hur hon ändrade sig och blev mycket kärleksfull mot mig. :)

Vid en kristen gudstjänst som jag deltog i, upplevde jag ett intensivt behov av upprensning i mitt inre, och verkligen kände att något drog mig, som kunde ge det jag längtade efter.

Det var inget exalterat möte med folk som trängde sig på mig, utan det var jag själv som ville förändring.

Efter en stund på knä, under det att jag grät ut min nöd, upplevde jag en frid inombords som verkligen inte försvann när jag lämnade kyrkan där detta inträffade.

Min syster sa då att jag hade blivit pånyttfödd, hon hade tydligen varit med om liknade saker?

Allt detta blev en början, och jag är helt ärlig när jag säger att detta förändrade mitt liv, och har hållit genom många prövningar.

Jag kom att bli medlem i den församlingen, och har sedan dess tillhört olika riktningar inom frikyrkan, tills för ca 5 år sedan, då jag lämnade ett ledarskap i en pingstkyrka, för att som nu vara en fri sökare.

Jag har av nturliga skäl en stor erfarenhet av sk kristen tro, men denna har jag lämnat, för att istället förstå saker, tron är för mig ett lämnat kapitel, och Martinus tankar ger mig det jag behöver för tillfället. :wink:

Jag vill altså mena att jag har praktiserat min tro, så gott det nu har låtit sig göras, känner mig inte stolt själv på något vis, men är glad att det som skett har skett.

Tycker det är spännade att vara med i detta forum, fast visst är det svårt att få fram det som man gärna skulle vilja, men prövningar lär man sig ju av, de är utvecklande. Ka nske jag i nästa liv har en bättre chans att kiomma vidare och närma mig den absoluta kunskapens källa.

Tjabbe

offe

Inläggav offe » 04 nov 2006 01:53

Jag förstår precis. Du gör helt rätt som följer din inre röst, eller din instinkt som det också kallas. Den visar riktningen.

Vad är det du söker svar på nu?

tjabbe

Inläggav tjabbe » 04 nov 2006 11:28

offe skrev:Jag förstår precis. Du gör helt rätt som följer din inre röst, eller din instinkt som det också kallas. Den visar riktningen.

Vad är det du söker svar på nu?

Nån sorts bekräftelse kan jag "tro"?

Tjabbe

Eriik
Kontakt:

Inläggav Eriik » 04 nov 2006 13:12

tjabbe skrev:Många troende läser Joh. Uppenbarelsebok, och försöker tolka tidens tecken, för att vara extra beredda, men denna sorts förberedelse varnar tom Jesus för, genom orden; i en stund då ni inte väntar det skall jag komma, likt tjuven, å plötsligt, som en blixt osv. kommer detta att ske, enligt skrifterna. Läs själv och sök svaren. :evil:
Tjabbe

Jag gillar texterna du hittar tjabbe och sättet du verkar tolka dom på. Speciellt denna biten, skulle bara säga att "blixten" har slagit ner för mig också, som svar på din fråga i början offe.

Söker man så hittar man.

~ Erik
There is always another side.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 04 nov 2006 13:31

Eriik skrev:
tjabbe skrev:Många troende läser Joh. Uppenbarelsebok, och försöker tolka tidens tecken, för att vara extra beredda, men denna sorts förberedelse varnar tom Jesus för, genom orden; i en stund då ni inte väntar det skall jag komma, likt tjuven, å plötsligt, som en blixt osv. kommer detta att ske, enligt skrifterna. Läs själv och sök svaren. :evil:
Tjabbe

Jag gillar texterna du hittar tjabbe och sättet du verkar tolka dom på. Speciellt denna biten, skulle bara säga att "blixten" har slagit ner för mig också, som svar på din fråga i början offe.

Söker man så hittar man.

~ Erik

Visst är det så !

Skoj att det kommer in lite nya skribenter, berätta lite om din blixt Erik!

Tjabbe  :wink:

Eriik
Kontakt:

Inläggav Eriik » 04 nov 2006 13:59

Som en liknelse med dig Tjabbe är det bl.a. min syster som varit en av dom som hjälp till att öppna mina ögon för religion och filosofi. Som väldigt veteskaps och matematik intresserad var jag i början väldigt stängd för saker som andlighet osv. "Vetenskapen bevisar att religionen har fel" :P tänkte jag.  Jag började av min systers inflytande läsa på lite om österländsk religion såsom buddhism och hinduism och insåg att dess "yta" var mycket lättare för mig att förstå än den krista och verkade passa mig lite bättre, och denna har även fått mig att vilja ta mer del av den kristna religionen, som jag också insett innehåller precis lika mycke som de västerlädska religionerna. Men precis som du tycker jag de känns mycket bättre att kalla mig själv fri sökare än att säga att jag tillhör någon religion. Jag är fortfarande ung och söker fortfarande efter många svar, men jag har insett att vara öppensinnad för allt är de första steget hehe.
There is always another side.

Återgå till "Religion och andlighet"