Tråden - behovet av gudar

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

tjabbe

Tråden - behovet av gudar

Inläggav tjabbe » 20 okt 2006 09:06

Hej alla suktande, nyfikna, sökare !

Då jag läst era inlägg, ser jag en ängslan för döden hos somliga, och antar att hoppet om att slippa dö, är en av orsakerna till sökandet efter något bortom döden, något som är evigt?

Bibelns berättelser är utan tvekan ett av svaren, och de andra stora världs religionerna har sina heliga skrifter, som erbjuder tankegångar som stöd och trygghet för den som vill...

Jag märker en förhoppning på linjen att vetenskapen kanske skulle kunna avslöja svaren på livets och dödens gåta, men detta är svårt för att inte säga omöjligt, eftersom vetenskapen inte erkänner vissa element av kraft, som helt logiskt vore nödvändiga, för att vår verklighet skulle överhuvudtaget kunna finnas till.

Kejsarens nya kläder, är sagen som går igen, när vanliga människor, inte vågar erkänna faktum, att inget av allt det vi ser, kan ha kommit till av sig själv!

Det måstre av nödvändighet finnas en kraft/värld/någon som styr över allt detta, som haft "lusten" att skapa!

Det vore skoj om någon pålinjen hade läst (Martinus.se) för denne filosof har verkligen något som jag tror människor av idag skulle uppskatta.

Vi är alla släkt på något vis, och borde av det skälet försöka hjälpa varandra att hitta saker som gör våra liv mer meningsfulla.. :wink:

Tjabbe :P
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Katana

Re: Tråden - behovet av gudar

Inläggav Katana » 22 okt 2006 08:32

:)

mazen
Kontakt:

Inläggav mazen » 03 nov 2006 20:54

men eftersom du rekomenderar att vi ska läsa Martinus.se då rekomenderar jag att du ska läsa koranen för jag tycker o är säker på att svaret finns där bara man nollställer sig o verkligen letar efter rätta svaren

tjabbe

Inläggav tjabbe » 03 nov 2006 22:30

mazen skrev:men eftersom du rekomenderar att vi ska läsa Martinus.se då rekomenderar jag att du ska läsa koranen för jag tycker o är säker på att svaret finns där bara man nollställer sig o verkligen letar efter rätta svaren

Tack för tipset!

Jag har faktiskt koranen och har läst den så långt jag orkade, men erkänner att jag inte pallar värst länge, tycker upplägget är alltför naivt, faktiskt, och ser inte logiken alls.

Att göra som du säger -nollställa sig, det är omöjlöigt om jag ska vara ärlig. Om man har sysslat med dessa typiska tankar under dryga 40 år, kanske du förstår att det krävs lite mer, för att acceptera vissa påståenden.

Koranens upphovsman, källan altså, även om det påstås vara änglar som berättat för honom, tvivlar jag starkt på.  :wink:

Har du läst koranen? :?

Berätta i så fall något som du funnit där som är värt att ge vidare?

Tjabbe

mazen
Kontakt:

Inläggav mazen » 03 nov 2006 22:39

japp det är inte lätt att nollställa sig men ifall man verkligen vill ha sanningen så måste man anstränga sig.

jag har läst koranen många gånger, o det är många saker som jag vill föra vidare, men jag kan börja med att säga att det är många bevis som säger att koranen är en bok som sändes ner av Gud. Gud som kan allt o som skapat allt. en bevis är fostrets utveckling o de olika niveår tills ett barn kommer till livet o detta står i koranen trots att forskarna upptäckte denna utvecklingen nyligen

tjabbe

Inläggav tjabbe » 03 nov 2006 22:48

mazen skrev:japp det är inte lätt att nollställa sig men ifall man verkligen vill ha sanningen så måste man anstränga sig.

jag har läst koranen många gånger, o det är många saker som jag vill föra vidare, men jag kan börja med att säga att det är många bevis som säger att koranen är en bok som sändes ner av Gud. Gud som kan allt o som skapat allt. en bevis är fostrets utveckling o de olika niveår tills ett barn kommer till livet o detta står i koranen trots att forskarna upptäckte denna utvecklingen nyligen

Om koranen sändes ner av gud, bokstavligt, för det är väl det du påstår, varför stämmer inte detta med de arkeologiska fakta och historien, om hur författandet verkligen gick till, undras?

Slå upp Muhammed, och sök på koranen, och läs där de fakta som är kända, inte menar du att du kan visa på det du säger?

Vad mer är att det är stridigheter om koranens fortsättning, därför att "profeten" inte hade "med sin guds hjälp" ordnat med förvaltningen av boken. De två riktningarna inom Islam har olika uppfattningar, eller hur?

Tjabbe

mazen
Kontakt:

Inläggav mazen » 03 nov 2006 22:51

tagga ner kompis ditt sätt att skriva saker är svårt o uppfatta..ja e ingen svensk som kan fatta allt du säger :oops:

mazen
Kontakt:

Inläggav mazen » 03 nov 2006 22:58

Vad mer är att det är stridigheter om koranens fortsättning, därför att "profeten" inte hade "med sin guds hjälp" ordnat med förvaltningen av boken. De två riktningarna inom Islam har olika uppfattningar, eller hur?

menar du att det finns shia o sunna muslimer o både har sin uppfattning?

jag kan förklara en sak som jag tror är orsaken bakom denna delningen... det finns många verser som kan tolkas på många sätt. o detta är inte fel av Gud eller nåt men det är ett sätt att förlätta för muslimer.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 03 nov 2006 23:00

mazen skrev:tagga ner kompis ditt sätt att skriva saker är svårt o uppfatta..ja e ingen svensk som kan fatta allt du säger :oops:

Ok min vän! Jag kollade din profil, så jag förstår vad du menar.

Erkänner att det är lätt att missförstå både åt det ena och det andra , hållet, å de e inte meningen att vi ska spetsa varandra med olika läror.

Du har säkert lättare för att förstå koranens sätt att redogöra för innehållet, än vad jag kan, kuturskillnader är ju bara att acceptera, visst?

Koranen har ju heller inte varit översatt till andra språk särskilt länge kanske det blir onödigt svårt att förstå en del beroende på översättningen?

Har du läst hela bibeln någon gång?

Tjabbe

mazen
Kontakt:

Inläggav mazen » 03 nov 2006 23:03

japp det är sant jag tycker att översättningen försämrar koranens innehåll och detta gör att många ickemuslimer missuppfattar eller uppfattar det på fel sätt.

nej jag har inte läst bibeln men jag har en hemma.. jag har hör lite om den

tjabbe

Inläggav tjabbe » 04 nov 2006 00:07

mazen skrev:japp det är sant jag tycker att översättningen försämrar koranens innehåll och detta gör att många ickemuslimer missuppfattar eller uppfattar det på fel sätt.

nej jag har inte läst bibeln men jag har en hemma.. jag har hör lite om den

Trådens ämne var, behövs gudar?
vad tror du om det ?

Tjabbe

mazen
Kontakt:

Inläggav mazen » 04 nov 2006 00:25

men jag vill säga att behovet av Gud sitter inners inne i människan. vi tror o vet att det finns en Gud men vi får onda tankar som gör att vi försöker sudda bort detta behov men kan ej sudda bort alla.

vi behöver en förklaring till allt som händer runt om kring oss och detta finns hos en Gud.

offe

Inläggav offe » 04 nov 2006 10:07

Sanningen är att du själv styr ditt liv, därmed kan du också bestämma om det ska vara en gud med eller inte. Man får lov att ändra sig om det blir tråkigt.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 04 nov 2006 11:24

mazen skrev:men jag vill säga att behovet av Gud sitter inners inne i människan. vi tror o vet att det finns en Gud men vi får onda tankar som gör att vi försöker sudda bort detta behov men kan ej sudda bort alla.

vi behöver en förklaring till allt som händer runt om kring oss och detta finns hos en Gud.

OK, det finns hos Gud säger du, förklaringen alltså, men hur kan man då ta del av den förklaringen som då finns finns hos Gud?

Talar inte Gud till alla människor genom sin skapelse, som vi har runt om oss, och innuti oss hela tiden?

Varför måste man tro på vad andra människor tror om det som de inte vet?

Kanske det är möjligt att få veta saker, om vi analyserar naturen?

Det är just det som Martinus har gjort, med hjälp av Gud.

offe skrev:Sanningen är att du själv styr ditt liv, därmed kan du också bestämma om det ska vara en gud med eller inte. Man får lov att ändra sig om det blir tråkigt.

Verkar detta trovärdigt?

Finns då inte gud på riktigt enligt dej?

Det är ju omöjligt att komma undan en verklig gud, oavsett om jag vill att gud ska vara med eller inte..

Ok Karmalagen gör att vi kan bestämma oss för att vara kärleksfulla, vilket är bäst. vill vi hellre uppträda som vild djur, så kommer det levnadssättet att verka på oss själva. Egoismen eller att vara sig själv närmast, skapar inte gemenskap, utan bara murar.

Tjabbe

Tjabbe

offe

Inläggav offe » 04 nov 2006 12:55

På riktigt? Vad är det? Kristendomens på riktigt, vetenskapens på riktigt, marxismens på riktigt eller islams på riktigt? Det finns lika många sanningar om verkligheten som det finns människor. Det funkar bra tills vi träffar dem som tycker annorlunda.

Återgå till "Religion och andlighet"