Chydenius skrev:Nej, vetenskapen är inte revideringsbar. Thomas Kuhn har visat att vetenskapen rör sig inom paradigm, och att det sker en mem. total omvärdering av dess grunder när "tiden är mogen". Det är inte möjligt att argumentera kristet inom det nuvarande paradigmet.
I Sverige har Anders Nygren gjort ett försök att på grundval av Kants epistemologi göra en boskillnad mellan olika livsområden, ss. det etiska och det religiösa. Men det blir bara en halvmesyr. Inte heller kan man spänna Wittgenstein för schäsen längre än ett litet stycke, tills det blir dags att dra upp stegen efter sig.
Är du säker på att detta stämmer? Är du säker på att du inte vet något exempel där den vedertagna uppfattningen har förändrats?
Chydenius skrev:Det är just detta jag menar att "den vetenskapliga sanningen" är: ett sagoväsen. Alla talar om den, ingen har sett den, ingen kan beskriva den. Det beror på att vi inte har en fast grundval för våra positivistiska påståenden. Det är en sådan jag jagar efter, när jag frågar om allt har en orsak -- även världen? I så fall måste Big Bang avskrivas som ovetenskaplig, på samma sätt som de gamla grekerna trodde på uralstring av flugor och annat oknytt ur exkrementer.
Så det finns anledning att tro att Gud skapade vägen, och forskningen inom detta område är både grundlös och på fel spår?
Chydenius skrev:Halleluja! Här har vi nu en personifierad evolution, en allsmäktig och god fader/moder som "gett" mänskan både förmågan och behovet att tro. Dvs. denna fakultet är inte given från begynnelsen, utan den har alstrats av evolutionen och inplanterats i mänskan som en "nyttig" (läs: god) egenskap.
Visst. Den kanske inte är så viktigt idag. Precis på samma sätt som det inte är så viktigt idag att belöningscentrat i hjärnan aktiveras när vi äter något sött. Men det var väldigt viktigt förr. Enligt evolutionsteorin så har allt en orsak. (Jag kan dock inte ta åt mig äran av denna insikt, men jag köper det tills vidare.)