finns det någon mening med mänskligheten?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 14 nov 2006 08:10

samsi skrev:Som jag ser det är vi här pga "slumpen". Det vill säga, de varelser som utvecklats med en vilja att reproducera har överlevt.

Var snäll mot mig nu, eftersom jag är ny ;)

"Var snäll mot mig nu, eftersom jag är ny ;)" Nej då :evil: :P

Men du kära, "Samsi", borde det då inte kunna finnas flera olika ater över jorden som är den mäst överkaftlde?

Det faktun att det fanns mäniskor över hella jorden, inanna vi började resa mällan ländera.

det skulle det då inte göra, efter som att på vissa palse så är djur bäter anpasde, eller hur kära, "Samsi" :smt049  :smt049
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

samsi

Inläggav samsi » 14 nov 2006 09:28

Jag förstår inte riktigt hur du kommer fram till att det fanns människor över hela världen redan innan vi började resa, förklara gärna...

Tror inte riktigt jag förstod resten av ditt inlägg heller om jag ska vara ärlig.

Det jag menar är iaf att livet, inte människorna, uppstod på jorden eftersom det fanns förutsättningar för detta. Att livet sedan överlevt har berott på att varelser har en vilja att överleva.

Hoppas du återkommer med svar!

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 14 nov 2006 12:28

Det som jag menade är att när eurpera kom till "USA" så fanns det redan folk där, som inderander,

samma gälle när dom reste öster ut , det var redan bebort där men mäniskor
hoppas att du förstå mig bäter nu,
PS om du undra varför jag stava så dåligt är det för att jag har något som kallas dyxlsi,
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd

www: Fig.Maxxflow.com

Mail: fig.ghd742@gmail.com

samsi

Inläggav samsi » 14 nov 2006 13:46

Men mig veterligen fanns det människor även innan européerna kom till Europa.

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 14 nov 2006 18:03

jo, vi har varit rätt duktiga på att smiska andra människoarter på ett eller annat sätt..

Ramtin

Inläggav Ramtin » 14 nov 2006 18:20

Carpe Nihil skrev:jo, vi har varit rätt duktiga på att smiska andra människoarter på ett eller annat sätt..

1. Hej alla. :)

2. Det är sant att vissa människogrupper har varit dominanta över andra, fast det hade varit samma sak för vissa djurarter ifall de hade varit tillräckligt intellektuell. Jag menar inte att det var bra gjort att grupp A av människogrupperna har smiskat grupp B, och gjort sig rika på deras bekostnad. Utan att det är något människan strävar efter, att ständigt försöka utvecklas och göra det helt enkelt bättre och bättre. Sedan ifall det rätt eller fel att grupp A gör detta kan man diskutera. Fast det ligger nog lite i människans strävan efter konstant utveckling som sagt. Dock kan det även till stor del handla om andra saker, t.ex. strävan efter makt och ekonomiska vinster. Kanske kan det också ses som del av vår utveckling?

3. Kul att börja skriva lite här, trött på att endast läsa.  :wink:

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 14 nov 2006 19:49

2. Det är sant att vissa människogrupper har varit dominanta över andra, fast det hade varit samma sak för vissa djurarter ifall de hade varit tillräckligt intellektuell. Jag menar inte att det var bra gjort att grupp A av människogrupperna har smiskat grupp B, och gjort sig rika på deras bekostnad. Utan att det är något människan strävar efter, att ständigt försöka utvecklas och göra det helt enkelt bättre och bättre. Sedan ifall det rätt eller fel att grupp A gör detta kan man diskutera. Fast det ligger nog lite i människans strävan efter konstant utveckling som sagt. Dock kan det även till stor del handla om andra saker, t.ex. strävan efter makt och ekonomiska vinster. Kanske kan det också ses som del av vår utveckling?

Sant, fast jag tycker man kan se de dominanta arterna bland djur med , till exempel ett lejon har ganska mycket makt över en antilop osv.

Den talang just A människorna har är ju äffärsprincipen sammankopplat med en låg moral gentemot medmänniskorna. Därför kan de blint sko sig på sin omgivning utan att få minsta dåliga samvete för sin framfärd.

B människorna har en högre moral men oftast inte tillräckligt hög för att lägga affärsprincipen under sig , och detta visar sig oftast i lidande sämre jobb sämre betalning ekonomiska problem i familjen och detta leder förstås till mycket konflikter. Men dessa konflikter med sig själv och omgivningen är inte helt av ondo utan jag tror att de sätter en gång en snabb utveckling i b gruppens mentalitet som gör att hon går fortare mot en högre moralisk tillvaro än vad grupp A människorna gör .

"Dom sista nu kommer snart bli dom första"
Okunskapen är min lärare , Smärtan är min vän.

Ramtin

Inläggav Ramtin » 14 nov 2006 21:18

Det stämmer det du skrev angående dominanta djur, fast jag tänkte på ännu större utsträckning, fast vi är inne på samma spår så  :wink:

Grupp A har även genom sina affärsprinciper och låg moral lagt stora hinder framför grupp B. Många av dessa hinder har förekommit för att A har köpt stora och viktiga företag i B, och att detta har skapat flera stora problematik. Fast det är något vi alla vet, det är inte något som vi behöver direkt tänka på antar jag? För de flesta av oss vet hur världspolitiken ser ut idag.

Fast jag har det lite svårt att se att grupp B ska sätta igång högre moralisk tillvaro än grupp A, och ta över tronen som världsledare. Jag tror aldrig att de länder som idag är mest utsatta kommer att kunna ta igen det som de har förlorat. Jag tror inte t.ex. att Kongo-Kinsasha kommer att ta igen allt de har förlorat. Världens 3e? rikaste land på naturtillgångar, fast extremt fattiga. Dock kan jag tänka mig att vissa muslimska länder kommer att komma tillbaks inom framtiden, fast då ska demokratin vara d centraliserade begrepp, ifall dessa länder ska lyckas....

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 14 nov 2006 21:30

Fast jag har det lite svårt att se att grupp B ska sätta igång högre moralisk tillvaro än grupp A, och ta över tronen som världsledare. Jag tror aldrig att de länder som idag är mest utsatta kommer att kunna ta igen det som de har förlorat. Jag tror inte t.ex. att Kongo-Kinsasha kommer att ta igen allt de har förlorat. Världens 3e? rikaste land på naturtillgångar, fast extremt fattiga. Dock kan jag tänka mig att vissa muslimska länder kommer att komma tillbaks inom framtiden, fast då ska demokratin vara d centraliserade begrepp, ifall dessa länder ska lyckas....

Vad jag menade med det jag skrev är att de som är fattiga rent matriellt nu ! kommer att bli desto rikare på moral och kärlek sen.

Och därför kommer "de sista nu snart bli de första" inte inom ekonomins eller pengarmaktens ramar utan inom medmänsklighet och moraliska ramar.

För enligt mina känslor så håller pengamakten och affärsprincipen på att förstöra sig själv.

Ramtin

Inläggav Ramtin » 14 nov 2006 21:40

sethny skrev:
Och därför kommer "de sista nu snart bli de första" inte inom ekonomins eller pengarmaktens ramar utan inom medmänsklighet och moraliska ramar.

Håller med där, tror också att många av de länder som drabbas idag av d politik som drivs, kommer att bli mer medmänskliga, och de kommer komma "höja" sina moraliska ramar. Kan det vara så att man måste som människa drabbas av olycka och sorg för att bli bättre människor? Eller kan vi förbättras bara genom att söka efter det goda inom oss?

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 14 nov 2006 21:49

Kan det vara så att man måste som människa drabbas av olycka och sorg för att bli bättre människor? Eller kan vi förbättras bara genom att söka efter det goda inom oss?

Både och, sökandet efter lycka och kärlek innebär att man testar vad som är moraliskt rätt eller fel, med detta kommer man krocka otaliga gånger mentalt vilket kommer resultera i lidande , men då sökandet uteslutande är efter något gott så kommer detta mål oavsett nuvarande situation att nås.

Man kan jämnföra med ett barn som kommer till världen , barnet ska lära sig att gå utan att ramla och skada sig eller någon annan, detta gäller även med människans mentala inlärning.

Barnet har ett mål att lära sig gå. Men måste göra misstag för att nå sitt mål

"människan" har ett mål att lära sig älska och känna harmoni och lycka, som även också måste göra misstag för att nå sitt mål.

Katana

Inläggav Katana » 14 nov 2006 22:05

Ramtin skrev:Kan det vara så att man måste som människa drabbas av olycka och sorg för att bli bättre människor?

Om man säger såhär. Man måste våga möta och konfrontera sina inre demoner för att bli fri. No escape, för ngn. av oss.
Tills dess är det nog som en sade:
'It is like a race betweet a white and a black horse where the black horse always wins.'  :twisted:

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 14 nov 2006 22:09

Om man säger såhär. Man måste våga möta och konfrontera sina inre demoner för att bli fri. No escape, för ngn. av oss

Domoner= Okunskap om kärlekens allomfattande evighet.

'It is like a race betweet a white and a black horse where the black horse always wins.'  

hehe , så sant .

Katana

Inläggav Katana » 14 nov 2006 22:11

Nja. Okunskap om sig själv - ens egentliga inre jag, dess värde och dess förnekade delar.

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 14 nov 2006 22:13

Okej men då får du utveckla vad du tror detta sanna inre jag består av när de förnekade delarna blivit förändrade ?

jag tror att det är just den allomfattande eviga kärleken.

Återgå till "Filosofi"