Jag har över huvud taget inte greppat konceptet "döden". Vad är döden? Om vi är våra jag-upplevelser, alltså våra medvetanden, så borde döden vara det tillfälle då medvetandet upphör att existera. Men skulle medvetandet övergå i icke-existens? Vem vet. Döden blir på något sätt det tillfälle då vi andra antar att vi aldrig kommer få kontakt med ett specifikt medvetande igen?
Beh, det här är långt utanför min sandlåda. ^^
Dödlighetens villkor
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Dödlighetens villkor
Ramtin skrev:Hur menar du med att vi är Gud?
Vi (medvetandet) är Gud eftersom vi skapade allt.
Då hade jag gärna velat läsa, vad är Gud? Vem är Gud?
Gud är ingenting.
Eftersom det finns så många svar, indikerar det att det inte finns konkret svar på frågan vi diskuterar.
Det indikerar att det finns många perspektiv.
Existens och icke-existens
Carpe Nihil skrev:Jag har över huvud taget inte greppat konceptet "döden". Vad är döden? Om vi är våra jag-upplevelser, alltså våra medvetanden, så borde döden vara det tillfälle då medvetandet upphör att existera. Men skulle medvetandet övergå i icke-existens? Vem vet. Döden blir på något sätt det tillfälle då vi andra antar att vi aldrig kommer få kontakt med ett specifikt medvetande igen?
Beh, det här är långt utanför min sandlåda. ^^
Medvetandet betingat av kroppen är bundet till jagiskheten. När kroppen där befrias medvetandet från jagiskheten. På den nivån är icke-existens idenntisk med existens. Frågan finns inte. Existens och icke-existens är bara intressanta ur det kroppsbundna medvetandets jagiskhetsperspektiv.
Så kan man uttrycka det om man vill. Jag ville det. Nu. Nyss.
A
Algotezza aka Algotezza
amy skrev:Ramtin skrev:Hur menar du med att vi är Gud?
Vi (medvetandet) är Gud eftersom vi skapade allt.Då hade jag gärna velat läsa, vad är Gud? Vem är Gud?
Gud är ingenting.Eftersom det finns så många svar, indikerar det att det inte finns konkret svar på frågan vi diskuterar.
Amy, att det finns många perspektiv förstår väl alla? Därför det inte finns konkreta svar antar jag.
Sedan angående medvetandet och Gud, och att Gud är ingenting är något du tycker och står för. Inget vi behöver diskutera här.
Ramtin skrev:amy skrev:Ramtin skrev:Hur menar du med att vi är Gud?
Vi (medvetandet) är Gud eftersom vi skapade allt.Då hade jag gärna velat läsa, vad är Gud? Vem är Gud?
Gud är ingenting.Eftersom det finns så många svar, indikerar det att det inte finns konkret svar på frågan vi diskuterar.
Amy, att det finns många perspektiv förstår väl alla? Därför det inte finns konkreta svar antar jag.
Samt så förstår jag vad du försöker säga, angående att vi (medventandet) har skapat Gud.
När gäller att Gud är ingenting så är det något du tycker, jag känner att Gud är mycket. Gud är det som ger kraft till många, Gud är det som gör att många människor förstår det rätta i livet och kanske lever bättre. Fast vissa kallar det för Gud, vissa vill säga att vi hämtar kraft som vi redan har inom oss. Fast som sagt, Gud är väl ingenting för dig.
Hon kanske menar att om Gud är sammansatt av alla kontraster tar alla kontraster ut varandra på Guds nivå, varför bara total stillhet återstår, och eftersom vi uppfattar total stillhet som ett intet, blir Gud analog med ett upplevelsemässigt intet på "den högsta nivån"...
För mig är Gud medmänniskan, omvärlden. Den finns. Livet innebär att leva i dialog med omvärlden, med Gud. Att ständigt ge och få. Vilket inte utesluter lidande och djävulskap.
A
Algotezza aka Algotezza
Algotezza. tar det genom PM med dig =). Blir annars rätt "off topic"....
Ramtin skrev:Algotezza. tar det genom PM med dig =). Blir annars rätt "off topic"....
Yes, svarat redan!
A
Algotezza aka Algotezza
Ramtin skrev:Amy, att det finns många perspektiv förstår väl alla? Därför det inte finns konkreta svar antar jag.
det finns konkreta svar, men olika perspektiv på svaren.
Sedan angående medvetandet och Gud, och att Gud är ingenting är något du tycker och står för.
fel, jag tycker inte det och jag står inte för det!!!!!!!
Inget vi behöver diskutera här.
det kan diskuteras..
Kiifen skrev:Vad eller vilka är de mest utmärkande dragen för vâr dödlighet?
Att dö innebär att något nödvändigt går förlorat. Något nödvändigt för att alla de mikroskopiska organismer som vår kropp består av ska kunna fortsätta det samarbete vi kallar för en människokropp. Vår kropp löses då upp och upphör att existera som en fungerande enhet. Jag upplever att vårt medvetande, alltså alla våra minnen och vår förmåga att tänka, är en del av denna fysiska kropp, och löses upp på samma sätt när vi dör. "Vi" upphör således att existera, men de delar som tidigare var vår kropp och vårt medvetande kommer att fortsätta existera i universum och kanske övergå till att bli delar av andra livsformer genom jordens naturliga kretslopp.
Kiifen skrev:Vad är det som gör att vi är dödliga?
Vi är dödliga eftersom vi lever i och påverkas av vår omgivning, och de grundlagar vår omgivning styrs av. Om vi skulle leva utanför denna omgivning så skulle vi antingen inte kunna vara här, eller så skulle vi leva på något annat "plan" (typ något andligt eller övernaturligt). Vet tyvärr inte så mycket mer om det ännu, men skulle gärna ta emot bevis på att andra plan överhuvudtaget existerar.
Kiifen skrev:Vad skiljer oss frân gudarna?
En gud skulle väl vara en "någon" som är frånkopplad från vårt fysiska universum och de grundlagar vi lever i, samtidigt som denna någon har ett medvetande och möjlighet till agerande inom (och utom?) vårt universums ramar.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.