Lämpliga förolämpningar.

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Katana

Inläggav Katana » 16 nov 2006 13:09

Algotezza skrev:vissa iakttagelser som grund.

Vilka är... ?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 nov 2006 16:25

Katana skrev:
Algotezza skrev:vissa iakttagelser som grund.

Vilka är... ?

De egna - de som ligger till grund för vilka beteckningar vi  ger varandra, hur vi beskriver varandras egenskaper, i allmänhet och i det enskilda fall det handlar om här... Omdömena vi gör bör väl spegla de iakttagelser vi gjort, annars är det inte relevant.

A
Algotezza aka Algotezza

Katana

Inläggav Katana » 16 nov 2006 16:31

Jag kan säga KUK till dig utan att du har ett smack att tycka/tänka om saken ? Hehe... du är ute å julshoppan nu tror jag.  :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 16 nov 2006 16:53

Buuu, jag ska jopa på papa Ågren å säja att ni äj dumma mot mej...  :lol:

Nä, allvarligt talat; jag skämtar gärna på det viset, lite rått och bitskt med människor som jag gillar och som jag vet gillar mig, som such tex. Fin gympa för hjärnan. Det är sällan jag blir arg och vill förolämpa, men visst är jag vass då. Den "lägsta formen" eller vad du nu kallade det Katana tål ju att diskuteras. Det är iallafall den effektivaste. Det här kanske kommer som en överraskning för dig Katana, men vanligtvis uppfattas jag som en vänlig människa. Du verkar ha en helt annan bild av mig och de tendenser du ser hos mig. Skicka gärna ett pm till mig om det :)

Katana

Inläggav Katana » 16 nov 2006 16:57

Jadu... har nog säkert en del att upptäcka om den prislapp ironin kan ha ?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 16 nov 2006 17:07

Katana skrev:Jadu... har nog säkert en del att upptäcka om den prislapp ironin kan ha ?

Hur menar du?

Katana

Inläggav Katana » 16 nov 2006 17:23

Smakar det så kostar det.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 17 nov 2006 12:39

Vackert!

Katana

Inläggav Katana » 17 nov 2006 15:21

Ja ellerhur !!!  :)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 17 nov 2006 16:19

Jo, men det kan också tolkas som en förolämpning och då är vi inne på det jag skulle vilja kalla för förolämpningens paradox, nämligen: Alla ord kan brukas i förolämpande syfte, alltså finns inte förolämpningen i ordet. Det räcker emellertid inte med förolämpande intention om antagonisten inte är mottaglig för förolämpningen (om denne inte känner något förolämpande i förolämpningen). Vad är det som gör en förolämpning förolämpande då? Mottagandet givetvis, men vad i det? Jo, vederbörande måste finna något förolämpat hos sig själv, alltså ta illa vid sig av att bli förknippad med en viss egenskap som han eller hon själv föraktar. Således är det den förolämpade som förolämpar sig själv.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 nov 2006 16:28

Avantgardet skrev:Jo, men det kan också tolkas som en förolämpning och då är vi inne på det jag skulle vilja kalla för förolämpningens paradox, nämligen: Alla ord kan brukas i förolämpande syfte, alltså finns inte förolämpningen i ordet. Det räcker emellertid inte med förolämpande intention om antagonisten inte är mottaglig för förolämpningen (om denne inte känner något förolämpande i förolämpningen). Vad är det som gör en förolämpning förolämpande då? Mottagandet givetvis, men vad i det? Jo, vederbörande måste finna något förolämpat hos sig själv, alltså ta illa vid sig av att bli förknippad med en viss egenskap som han eller hon själv föraktar. Således är det den förolämpade som förolämpar sig själv.

Fullgod analys! Mycket bra! Härligt psykologiserande!

Den som sa det kan va det! ungefär... fast inverterat...

A
Algotezza aka Algotezza

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 17 nov 2006 17:34

Sen finns den ironiska varianten när man tvärvänder och intar en "nykter" attityd "ok, han är smart, han vet och han kan, nu ska han visa det konkret!"
Denna "förolämpning" tvingar, i bästa fall, motparten till förödande självreflektion.
Älskar denna förolämpning då jag själv alltid har täckning för vad jag säger och således är denna förolämpning helt verkningslös på mej personligen (öhhm…).

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 17 nov 2006 17:59

Att text skulle förolämpa är konstigt, varför bråkar vi inte mer med våra böcker då?

Att förolämpa är en konst, men det finns ju alltid de som är, Gud bevare mig, "immuna" mot förolämpningar. Kännetecken på resistenta karaktärsdrag är: 1, föredrar att lära framför att kunna 2, älskar alla egenskaper 3, identifierar sig icket med sin egen uppenbarelse eller sina tillskrivna kvaliteter 4, är allt för gladlynt

Det finns givetvis fler, hjälp hjärna (:)) till att fylla i listan så kanske vi kan bidra till att göra ett smutsigare forum på samma gång mer resistent mot sjukdom.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 17 nov 2006 18:27

När det gäller förolämpningar så visar psykopaten medaljens båda sidor.
Å ena sidan detta grandiosa ego som inte tål kritik å andra sidan den konstanta självbespeglingen som med fantasins hjälp omvandlar all kritik i en pseudopsykologi; alla är avundsjuka på mej. Psykopatin gränsar på så sätt till psykosen när verkligheten existerar endast i ens eget huvud.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 17 nov 2006 19:18

...psykosen när verkligheten existerar endast i ens eget huvud.

Psykotisk är man bara när man saknar sjukdomsinsikt, således alla utom den som simulerar sjukdomen. "Täckning" är ett rodnande ord på Veritas nakna rumpa...

Återgå till "Tankar och känslor"