Lördagen den 18 november såg jag ett kort program på Kunskapskanalen, vilket handlade om s.k. exoplaneter (planeter utanför vårt eget solsystem), om upptäckten av dem och om efterforskningarna huruvida de bär liv (där en svensk astronom finns med i en ledande roll).
En forskare, som framträdde i programmet, gjorde följande överslagsberäkning på basis av de upptäckter man gjort. Sannolikt finns det ca 100 miljarder exoplaneter i vår egen galax Vintergatan med förutsättningar för liv, betingelser liknande dem vi har på Jorden. Ett rimligt antagande är att intelligent liv på sådana planeter uppstår en gång på 100 miljoner. Det betyder ätt det i vår galax skulle finnas omkring 1000 världar med liv av ungefär samma intelligensgrad som vi.
Chansen är alltså stor att vi inte är ensamma, att liv är något relativt vanligt i universum. Tanken svindlar! Tänk bara på alla de filosofiska och religiösa konsekvenser det skulle bli genom upptäcken av andra intelligenta världar!
Kanske 1000 världar med intelligent liv i vår egen galax!
Moderator: Moderatorgruppen
Kanske 1000 världar med intelligent liv i vår egen galax!
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.
En värd med samma intelligent som vi har bara två vägval.
Det enna är att det blir ett drömsamhälle, som tahand om sin egen värd.
Den andra är som vår värd, som ta död på oss själv även om vi är fördumma att förså det.
vi har gort vårt vägval men enligt mig så har vi valt fell väg.
men komihåg att det aldrig är försent att gå tilbacka.
Det enna är att det blir ett drömsamhälle, som tahand om sin egen värd.
Den andra är som vår värd, som ta död på oss själv även om vi är fördumma att förså det.
vi har gort vårt vägval men enligt mig så har vi valt fell väg.
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
FIG skrev:vi har gort vårt vägval men enligt mig så har vi valt fell väg.
Faran är att vi med klimatföränringar satt igång en skenande process, som inte går att vända innan det är för sent. Kanske kommer man att upptäcka att livet på andra planeter har utplånat sig självt i vissa fall.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
Tio tusen tyska bögar
Hur beräknar man sannolikheten för att liv uppstår på en exoplanet? Uppskattningsvis är sannolikheten tydligen en på 100 miljoner, dvs 1 på 10^8. Det borde ge 1000 relevanta planeter. Men om sannolikheten istället skulle vara 1 på 10^11, så skulle det bara vara frågan om en planet, nämligen Jorden. Å andra sidan, har han bara fel på en eller två tiopotenser åt andra hållet är det tio eller hundra tusen planeter det är fråga om.
Beroende på uppskattningens felmarginaler kan det alltså finnas 0 eller 100 000 planeter med intelligent liv på, vår inräknad.

Beroende på uppskattningens felmarginaler kan det alltså finnas 0 eller 100 000 planeter med intelligent liv på, vår inräknad.

hovnarr du skriver att vi vet hur många planter som har inteligens liv.
att börja så måste vi bestäma vad inteligens liv är, och vad som räknas som det.
okej hur kommer det säg?
att vi inte är inteligens liv eller vad mena du?
att börja så måste vi bestäma vad inteligens liv är, och vad som räknas som det.
0 eller 100 000 planeter med intelligent liv på, vår inräknad.
okej hur kommer det säg?
att vi inte är inteligens liv eller vad mena du?
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
Re: Kanske 1000 världar med intelligent liv i vår egen galax
Grottis skrev: Ett rimligt antagande är att intelligent liv på sådana planeter uppstår en gång på 100 miljoner.
Varför är det ett rimligt antagande?
Re: Kanske 1000 världar med intelligent liv i vår egen galax
Fockrum skrev:Grottis skrev: Ett rimligt antagande är att intelligent liv på sådana planeter uppstår en gång på 100 miljoner.
Varför är det ett rimligt antagande?
Tyvärr förklarade aldrig forskaren det. Det enda svaga stöd jag själv kan uppbringa för antagandet är att det inte framstår som direkt orimligt!
Men det är just i denna uppskattning som kruxet ligger. Hur rimligt är det att den är rimlig? Kan man ange några felmarginaler? Jag läser just nu boken Bibelkoden som kom ut på 90-talet och då slog forskarvärlden med häpnad. Framtida händelser kodade i en urgammal bok, med otroligt hög säkerhet och statistisk signifikans. Några år senare riktades kritik mot varje element i den statistiska modellen, som (om kritiken själv var korrekt) tillintetgjorde sannolikhetsbedömningen och gjorde den insignifikant.
I det här fallet beror säkert uppskattningen på en mängd olika faktorer, och om bara några av dessa faktorer uppskattats en tiopotens fel så kan det sammantagna resultatet bli helt annorlunda.

I det här fallet beror säkert uppskattningen på en mängd olika faktorer, och om bara några av dessa faktorer uppskattats en tiopotens fel så kan det sammantagna resultatet bli helt annorlunda.

Med allt det vi vet om livet och betingelserna för det, känns det som om en rimlig uppskattning att, av 100 miljoner jordlika planeter, intelligent liv skall ha utvecklats på minst en. Jag kan alltså bara hänvisa till intuitionen, till "a gut feeling".
Många evolutionsbiologer, t.ex. Richard Dawkins, håller det för troligt att det finns något i evolutionen som gör att intelligent liv till slut uppstår.
Många evolutionsbiologer, t.ex. Richard Dawkins, håller det för troligt att det finns något i evolutionen som gör att intelligent liv till slut uppstår.
För min egen del kan jag lika gärna tänka mig en gut feeling som säger att det kan röra sig om en planet på hundra, som en planet på hundra miljoner. Det är en skillnad om 10^6. Om den kan vara så godtycklig åt ena hållet, resonerar jag, så kan den väl säkert vara det åt andra hållet också. Som sagt. Jag skulle vilja se vilka antaganden som föranleder just en på hundra miljoner och inte en på tio miljoner eller en på tusen miljoner.

Jag är väldigt fundersam. Det finns ju t.ex massor med saker som livet "behöver" för att utvecklas. Men varför kan liv inte finnas I andra miljöer? Det finns ju t.ex bakterier som inte behöver solljus utan lever på kemiska föreningar. Skulle de inte kunna finnas inuti planeter. Om de kan det, kan inte "högre" livsformer utvecklas och leva på samma sätt?
-
Justin Case
Om det i resten av vår galax fanns livsformer med en intelligens över vår, skulle de förmodligen redan ha hunnit komma hit innan vi ställde frågan. Och då skulle de inte låta jordens materia slösas bort på så lågtstående varelser som vi, de skulle lägga beslag på den själva. Sannolikheten för att det i vår galax just nu ska finnas livsformer med just vår intelligensnivå är väl som sannolikheten för att vinna tio miljoner på lotteri två dagar i rad. Så vi får nog acceptera att vi råkar vara den första, eller bland de första, civilisationen som kommit så långt som vi kommit, i vår galax, tills vidare. Och det är inte säkert att det hinner komma fler, för vi kan komma att ta total kontroll över hela vår galax innan det hinner ske.