Klockrent!
Modern konst i ett nötskal!
Moderator: Moderatorgruppen
Handen på hjärtat, Nikolaj,
nog skulle väl både du och jag nöja oss med att få säj tio laxar för ett alster.
Melvin får noll (trots artikeln) och Pollock får "orättvisa" tusentals.
Fasikken, vad är det som styr? Konst-marknaden!
Men en marknads-analys hjälper ju föga om man vill förstå konst, eller hur?
Och då är det väl ingen skillnad mellan konst och modern konst. Dvs, man ställa sig frågan, om man egentligen alls förstår den "andra" konsten, alltså den icke-moderna, eller?
En liknande test med ett "gammalt" konstverk kanske skulle avslöja att vi inte kan avgöra mellan en målning av Rafael och en till synes liknande av en för länge bortglömd samtida konstnär, som kanske tom gick i samma skola som Rafael, eller vad tror du?
/cogito
nog skulle väl både du och jag nöja oss med att få säj tio laxar för ett alster.
Melvin får noll (trots artikeln) och Pollock får "orättvisa" tusentals.
Fasikken, vad är det som styr? Konst-marknaden!
Men en marknads-analys hjälper ju föga om man vill förstå konst, eller hur?
Och då är det väl ingen skillnad mellan konst och modern konst. Dvs, man ställa sig frågan, om man egentligen alls förstår den "andra" konsten, alltså den icke-moderna, eller?
En liknande test med ett "gammalt" konstverk kanske skulle avslöja att vi inte kan avgöra mellan en målning av Rafael och en till synes liknande av en för länge bortglömd samtida konstnär, som kanske tom gick i samma skola som Rafael, eller vad tror du?
/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.
Återgå till "Kultur - konstarterna"