Jag anser att de negativa attityderna om någonting har mycket med stolthet att göra. Det kan alltså vara svårare att få bort en sådan och därmed anpassa sig till det som man egentligen inte gillat. Man vågar alltså inte inse att man har fel.
Negativ kontra Positiv
Moderator: Moderatorgruppen
Negativ kontra Positiv
Är en negativ attityd svårare att få bort en än positiv? Motivera
Jag anser att de negativa attityderna om någonting har mycket med stolthet att göra. Det kan alltså vara svårare att få bort en sådan och därmed anpassa sig till det som man egentligen inte gillat. Man vågar alltså inte inse att man har fel.
" En tanke är alltid relativ "
- Åkes granne
- Kontakt:
För att citera dig arvidsson "en tanke är alltid relativ"..
Vad menar du med negativ/positiv?
Den gladlynte, är kanske som mest stolt när han är just sådan, då han förkroppsligar detta predikanandet, håller fast vid detta "rätta" och strålar av bakvänd egenkärlek (eh, stolthet?) Precis som man ofta uppfattas som dominerande och uppblåst när man klyver hår, och mer än någonsin är införstådd med vad som är rätt/fel.
Då inser man hur jävla enkelt det är att välja.. om du fattar vad jag menar.
En fåfäng idiot eller en uppenbar idiot?
Vad menar du med negativ/positiv?
Den gladlynte, är kanske som mest stolt när han är just sådan, då han förkroppsligar detta predikanandet, håller fast vid detta "rätta" och strålar av bakvänd egenkärlek (eh, stolthet?) Precis som man ofta uppfattas som dominerande och uppblåst när man klyver hår, och mer än någonsin är införstådd med vad som är rätt/fel.
Då inser man hur jävla enkelt det är att välja.. om du fattar vad jag menar.
En fåfäng idiot eller en uppenbar idiot?
- Avantgardet
- Åkes granne
- Kontakt:
Om man ser på det på det sättet. Människor försvarar alltid sina referenser. Jag orkar inte gå till inre attack på mig själv nu, när jag just nu inte "vill" utveckla mig mer, jag vågar alltså inte inse att har fel. (Bara olika vinklar att luta sig imot.) Jag inser lite vagt att jag om jag jämt skulle göra det, skulle jag hamna i en isolerad närkontakt med mänskligheten, där perspektiven blir mig övermäktiga och handlingsförlamar mig på ett väldigt smärsamt sätt, som jag då och då erfar.
Min hjärna är inte så pass utvecklad, och det är rent av inte bra för mig att snacka mer blaha -skyller jag nu på. Det har med stolthet att göra, kan man kalla det.
Min hjärna är inte så pass utvecklad, och det är rent av inte bra för mig att snacka mer blaha -skyller jag nu på. Det har med stolthet att göra, kan man kalla det.
- Åkes granne
- Kontakt:
- Åkes granne
- Kontakt:
- Åkes granne
- Kontakt:
Åkes granne skrev:Jag inser lite vagt att jag om jag jämt skulle göra det, skulle jag hamna i en isolerad närkontakt med mänskligheten, där perspektiven blir mig övermäktiga och handlingsförlamar mig på ett väldigt smärsamt sätt, som jag då och då erfar.
Men det gör jag egentligen hela tiden, eftersom jag är självdestruktiv.
- Avantgardet
Fast om jag var du så skulle jag ta det som en komplimang. Det är väl lite av poängen med det hela också, positiv istället för negativ. Och du har rätt: det är så djävla enkelt att välja. För det bottnar alltid till sist - då ord dör så fort de tagit form utanför medvetandet hos den som avsett indikera något med dem, de förlorar sin direktkontakt med "betydelsen" - i hur vi väljer att se på saker.
..
Vad menar du med negativ och positiv attityd? Jag tror att det är lika svårt att få bort båda, båda är inte realistiska attityder. Om man ska kunna förhålla sig positiv till omvärlden måste man "se mellan fingrarna" för vissa saker och förhålla sig allmänt naiv till andra. Min arbetskamrat Lars är en sån positiv kille som ingenting fattar när jag påpekar att alla i vår omgivning inte alltid har en välmening i det de gör. Men jag inser att det är hans sätt att hålla demonerna borta, medan jag dansar med mina demoner hela tiden. De är alltid där och viskar "fara". Man kan säga att jag har en negativ inställning men jag kan bara ändra den till konstuktiv och inte till positiv. Jag är faktiskt jävligt trött på media och alla runt omkring mig som strävar efter att se världen positivt, nån slags masshypnos. Jag blir mer rädd för glada och positiva människor än de som är sura och tvära. Men nu lämnar jag kanske ämnet för mycket.
-
Katana
-
Carpe Nihil
Pratar vi om en positiv/negativ inställning i subjektiv kontext? Antagligen. Man har nog gjort mest försök med att få bort negativa inställningar, jag är inte säker på varför man skulle vilja få bort den positiva inställningen ^^
Förmodligen så är det lika svårt, men vi spenderar bra mycket mer energi på den negativa inställningen.
Förmodligen så är det lika svårt, men vi spenderar bra mycket mer energi på den negativa inställningen.