Koppen smartare än huvudet

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Katana

Koppen smartare än huvudet

Inläggav Katana » 03 dec 2006 23:25

Hur kommer det sig ?!

Tractatus

Inläggav Tractatus » 03 dec 2006 23:56

Hur kan kroppen se samt uppfatta utan att se och uppfatta med sina sinnen ?!

Hur menar Du? Uppfattas inte allt med sinnena?

Katana

Inläggav Katana » 04 dec 2006 00:19

Jo, enligt logik ja.

Lundan

Inläggav Lundan » 04 dec 2006 02:48

[quote]

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 04 dec 2006 07:22

Måste finnas fler sinnen än 5 isf.

JO i någon form så finns det sinnen som pårväka oss,
men den  vanliga fårgan är väll vad är ett sinne?
ett expel är väll kälek,? det är något som hjärnan inte kan styra,
Kälek, påvärka oss och våra andlinga,

det sägs att två som är kära i vandrada kan allti hitta varand i ett mörkt rum, med mase av andra.
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Katana

Inläggav Katana » 04 dec 2006 12:06

Lundan skrev:Katana :) :D Såg du igenom kroppen och såg omvärlden so to speak, fast dina ögon va stängda, som om du hade ett "tredje öga" ? :)

Jadu. Både sov, blundade och saknade objektet/händelsen ur sikte,
men ändå såg och visste jag...
Hur kommer det sig ?

gunsmoker
Kontakt:

Inläggav gunsmoker » 04 dec 2006 14:51

Din upplevelse är knappast fog nog för att komma till slutsatsen att vi måste äga fler sinnen...
Skepticism är grunden till all kunskap

Katana

Inläggav Katana » 04 dec 2006 15:06

Och vem fan är du att säga det ?

sharper

Inläggav sharper » 04 dec 2006 15:30

Hjärnan är uppdelad i flera lager eftersom vi utvecklats gradvis. Känslorna, som sitter i däggdjurshjärnan, är ett tidigare form av medvetandesystem som vi delar med alla däggdjur. Där ligger emotioner som kärlek, oro och så vidare, vilka hjälpte oss att navigera oss genom det förhistoriska livet. Ovanpå sitter vår "nyutvecklade" hjärnbark, där vårt medvetande tar form. Där kan vi förnimma dessa emotioner, och där blir dessa till känslor.

Vårt känsloliv är alltså ett signalsystem, tätt sammankopplat med kroppen, som gör instinktiva värderingar av yttre information. Sedan kan vårt medvetande både ta del av känslorna samt den yttre informationen. Men pga utformningen av hjärnan kommer våra mer primitiva instinkter först i ledet och är svårare att tygla. De känns därför oftast rätt, men samhället förändras och vi kan inte alltid lita på våra känslor. Systemet har blivit lite föråldrat så att säga =)

Katana

Inläggav Katana » 04 dec 2006 15:39

sharper skrev:Vårt känsloliv är alltså ett signalsystem, tätt sammankopplat med kroppen, som gör instinktiva värderingar av yttre information.

Men i detta fall hade jag ingen yttre information, men jag fick signaler iaf.
How come ?

sharper

Inläggav sharper » 04 dec 2006 16:08

Katana skrev:Men i detta fall hade jag ingen yttre information, men jag fick signaler iaf.
How come ?

Såklart jättesvårt att veta utan att ha mer uppgifter, men det finns några tillvägagångssätt som jag kan gissa på.

Inga undersökningar har hittills kunnat visa på hållbara bevis för telekinesi eller telepati. Merparten av de dokumenterade händelserna är upp till betraktaren att avgöra om de är äkta telepati eller bara slump och kreativitet.

Du upplever att du fått information om ett objekts placering och form utan att se det fysiskt. Informationen visade sig senare stämma. Nervbanorna i hjärnan är dragna så att det ibland kan vara svårt att skilja på verklighet och fantasi, och chansen att ett tankespratt senare även visar sig ha verklig förankring kan ju vara stor. Upp till betraktaren, som sagt.

Vidare tar vi reda på massor av saker utan att veta om det! Din hjärna kan undermedvetet ha räknat ut den mest troliga platsen för objektet utifrån vad du varseblivit tidigare. Det finns teorier som säger att vi lagrar allt vi uppfattar, men inte kan gräva upp allt på grund av "informations-överbelastning".

Därmed inte sagt att det hela var en slump, jag är öppen för alla alternativ. Om du är intresserad tycker jag att du ska prova flera gånger och se om du kan läsa ut saker under liknande omständigheter. Vem vet vad människan egentligen har för förmågor...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Kroppen och knoppen

Inläggav Algotezza » 04 dec 2006 16:11

Katana skrev:Hur kommer det sig att kroppen är mer medvetet än huvudet, att känslan vet bättre än tanken ?
Är det för att känslan är direkt, även om huvudet ännu inte är medveten om det ngt. ?
Hur kan kroppen se samt uppfatta utan att se och uppfatta med sina sinnen ?!

Din fulla identitet som levande varelse  innefattar inte inte bara "huvudets aktiviteter" och din vilja går djupare än din medvetna vilja, när du säger "jag vill". Det handlar inte om antingen kropp eller huvud, tanke eller känsla för att veta vem man är, det handlar om att söka svaret i ett inkluderande både-och.

Hur definierar du sinnen? De vanliga fem?

A
Algotezza aka Algotezza

Katana

Re: Kroppen och knoppen

Inläggav Katana » 04 dec 2006 16:26

Algotezza skrev:Hur definierar du sinnen? De vanliga fem?

Syn, hörsel, smak, lukt och känsel.

Katana

Inläggav Katana » 04 dec 2006 16:35

Äsh jag vet inte. Min sömn måste bara vara jävligt ytligt och rubbat.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Kroppen och knoppen

Inläggav Algotezza » 04 dec 2006 16:59

Katana skrev:
Algotezza skrev:Hur definierar du sinnen? De vanliga fem?

Syn, hörsel, smak, lukt och känsel.

Det finns fler kanaler.

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"